الاعضاء الVIP
Mohamed Mamdouh Vip حقق

$0.28

هذا الإسبوع
Al-Fattany Beauty Channel Vip حقق

$0.73

هذا الإسبوع
Ahmed Adel Vip Founder المستخدم أخفى الأرباح
محمود محمد Vip المستخدم أخفى الأرباح
أكثر الأعضاء تحقيق للأرباح هذا الاسبوع
Mostafa Mohamed حقق

$21.05

هذا الإسبوع
Fox المستخدم أخفى الأرباح
ahmed hawary حقق

$7.25

هذا الإسبوع
Ahmed Adel Vip Founder المستخدم أخفى الأرباح
Youssef Shaaban المستخدم أخفى الأرباح
Hager Awaad حقق

$4.50

هذا الإسبوع
Ahmed حقق

$3.85

هذا الإسبوع
Mohamed Ahmed Sayed حقق

$2.94

هذا الإسبوع
osama hashem حقق

$2.76

هذا الإسبوع
nasr el din حقق

$2.64

هذا الإسبوع
نوفيلا لا تشبهين أحدا (فصل الثالث)

نوفيلا لا تشبهين أحدا (فصل الثالث)

نوفيلا لا تشبهين أحدا للكاتبة شاهندة 

 

اسندت خديجة وجنتيها علي يديها قائلة بحنق: طبعاً هيرفض ما انت عارفة بابا أهم حاجة عنده ان العريس يكون عنده شقة وطبعاً يحيى  لسة ملقاش شقة مع انه ياقلبي طالع عينه ليل ونهار بيدور عليها عشان يتقدملي بقلب جامد بس هيلاقي منين بس شقة في مكان كويس بابا يرضي أسكن فيه وبالمقدم البسيط اللي معاه؟

هو معاه كام؟

5000 جنيه.

طب ايه رأيك إني لقيتلك شقة في مكان كويس جداً بالمقدم ده؟

استقامت خديجة تلتمع عيونها بحماس وهي تقول بلهفة:

 احلفي ياريم بجد الكلام اللي بتقوليه ده؟ اوعي تكون اشتغالة هروح فيها والله. قائلة: ابتسمت ريم بعيد الشر عنك ياديجا الشقة موجودة فعلاً وتحت أمرك من الصبح لو حبيتي.

فين هي دي؟

في عمارتي اللي في جليم فيه شقة سكانها سابوها الشهر اللي فات ده الحقيقة عم ناصر البواب جابلي كذا زبون ليها بس كان فيه حاجة دايماً تخليني ارفض وكأنها كانت مستنياكي عشان تنوريها انت ويحيي .

قائلة اغروقت عينا خديجة بالدموع وهي تمسك بيد ريم بامتنان.

أنا مش عارفة أقولك إيه ؟ انتِ أطيب وأحن قلب في الدنيا بس الحقيقة مش هقدر أستغل طيبة قلبك وأوافق علي عرضك، السرقة دي تجبلك فلوس كتير قوي ياريم، مش هقدر اكون السبب فخسرتك ليهم.

ربتت ريم بيدها الحرة علي يد خديجة قائلة:

ياعبيطة الفلوس مش كل حاجة في الدنيا المكسب الحقيقي هو صاحبة زيك دايماً معايا واقفة جنبي وفي ضهري زعلك بيزعلني وفرحك بيفرحني انتِ أختي يابنتي، معقولة هبخل علي بحتة شقة صغنتتة هتجمعها بحبيب قلبها اللي ليل ونهار ملهاش سيرة غيره؟ مستحيل طبعاً. أختي قالت خديجة بحب أنا بحبك قوي ياريم.

 

وأنا بحبك ياقلب ريم، يلا بقي قومي نمشي عشان تفرحي يحيي وتقوليله يتقدم بقلب جامد أنا كمان اتأخرت علي درس الموسيقي بتاعي. انت مش ناوية تسمعي كلام المايسترو وتعزفي سولو مع الفرقة في احتفالية راس السنة؟ نهضت تحمل حقيبتها وتسير جوار خديجة التي منحتها يدها تستند عليها قائلة: لاً طبعا، مقدرش أتحمل نظرات الشفقة في عيون الناس، رغم اني مش هشوفهم بس هحس بيهم وهم بيعلقوا علي عجزي.

دي اوهام في دماغك يا ريم ، محدش هياخد باله ، هيسحرهم غزفك زي ما يسحرني .

لانك بتحبيني.

كادت خديجة أن تقول شيئاً ولكنها ضربت علي رأسها بخفة قائلة : نسيت الشنطة، استنيني هنا هروح أجيبها وآجي.

هزت ريم رأسها فأسرعت خديجة بالعودة لطاولتهما بينما هبت الرياح فجأة فحملت بعض الأتربة التي صفعت وجه ریم، وضعت ريم يدها علي وجهها تتراجع إلى الخلف بفعل الرياح ثم استدارت فارتطمت بأحدهم تجمدت في مكانها وهي تسمع صوت المياه تدرك انها أصبحت جوار حمام السباحة ثم فجأة سمعت أحدهم

يصرخ بها قائلا : خبطيني وزقتيني ووقعتيني في حمام السباحة وواقفة ولا كأنك عملتي حاجة يعني مش كفاية اتعميتي لأ قليلة الذوق كمان - ومغرورة، النادي الظاهر بقي بيقبل كل من هب ودب. شحب وجه ريم كلية مع كلمات هذا الرجل الجارحة ولم تدري كيف تجيبه أرادت الرحيل علي الفور ولكن كيف وهي مهددة بالسقوط في حمام السباحة بدورها ان تحركت اغروقت عيناها بالدموع الحبيسة التي أبت السقوط أمام إهانة الرجل لها بينما سمعت صديقتها تقول بغضب:

ايه يابني آدم الكلام اللي انت بتقوله ده؟ ماتحترم نفسك. أنا محترم غصب عنك انتِ كمان الظاهر انك مش عارفة أنا مين ؟ انا طاهر الحمصاني، أظن مفيش حد مسمعش عني، او يمكن انطرشتي ، ما انت صحبتها و أكييد شبها.

لأ ده انت زودتها قوي ....

قاطعتها ريم تقول بصوت شابته المرارة: خديجة من فضلك روحيني البيت.

ودرس الموسيقي.

هعتذر عنه، أنا تعبانة ومحتاجة ،أرتاح من فضلك، يلا بينا نمشي من هنا بسرعة.

هزت خديجة رأسها قبل أن تتطلع إلي الرجل بحنق وهي توجه قائلة: حديثها إلي ريم

يلا بينا ياقلبي أنا كمان عايزة أمشي من هنا بسرعة لان النادي بقي بيلم فعلاً وبيقبل كل من هب ودب. غادرا المكان تستند ريم علي يد خديجة بينما تبعهما طاهر بنظراته قائلاً بحنق: أهي لولا انها طلعت عامية بجد كان بقالي شغل تاني معاهم. كنت هتعمل إيه يعني أكثر من اللي عملته؟

استدار طاهر يطالع محدثه، عقد حاجبيه وقد ظهرت السخرية علي ملامح هذا الرجل الوسيم الذي ظهر من العدم، ليقول بحدة وانت مالك يابني آدم انت؟ حاشر نفسك ليه في شيء میخصکش؟ كل شيء بيحصل في النادي هنا يخصني علي فكرة، عارف ليه؟ قال طاهر متوجساً ليه ؟ اقترب منه يقول بغضب : لإني صاحب النادي. اتسعت عينا طاهر قائلاً بصدمة: انت ...

أيوة أنا، والحقيقة ميشرفنيش وجود عضو بأخلاقك دي في النادي بتاعي، من النهرد اعتبر نفسك مطرود منه وقدامك بضبط ...

نظر إلي ساعته مردفاً بصرامة: خمس دقايق تلم فيهم حاجتك ومشوفكش هنا تاني وإلا هطلب من الأمن يتصرفوا معاك وأظن واحد بمكانتك اللي فرحان بيها قوي دي مش هينبسط لما افراد الأمن يجرجروه برة زي الحرامية ولا إيه؟

انتفخت أوداج طاهر غضباً وكاد أن يقول شيئاً حين قاطعه

الرجل قائلاً بصرامة وهو ينظر إلي ساعته: 4 دقايق.

زفر طاهر بقوة وهو يسحب حقيبته الرياضية ويغادر المكان بسرعة خشية أن ينفذ الرجل تهديده ويصير حديث الناس والمجتمعات الراقية، فمما سمعه عنه يدرك بكل يقين أنه رجل لا أعدائه وقد بدا كعدو له في هذه اللحظة ليلعن غباءه وضيق خلقه اللذان جعلاه يخسر عضويته في النادي الذي يتوق العديدين للاشتراك فيه وكان من سوء حظه أن ضبط بسوء التصرف أمام صاحب النادي ومالكه الوحيد.

 

تأمل جسدها الذي تستره الآن بارتداء ملابسها قائلاً برغبة شعت من قلتيه ماتخليكي شوية كمان ياسوسو مستعجلة علي ايه بس؟ أغلقت أزراز سترتها وهي تقول:

 

ما أنا قايلالك ان ورايا ميعاد مهم مع المحامي اللي رشحتهولي ميار عشان أشوف لو أقدر أطعن في الورق اللي سابه صادق وأخلص بقي من المصيبة اللي في البيت دي بدل ما أنا كدة قاعدة تحت رحمتها.

 أزاح عنه الغطاء وهو ينهض مقترباً منها قائلاً:

ما أنا قلتلك سيبك منها وتعالي عيشي معايا انت اللي مرضيتيش وضع يديه علي خصرها يضمها إلي حضنه فاستندت بيديها علي صدره تتنهد قائلة:

عمري انت عارف ان اليوم اللي أكون فيه معاك دايماً قدام الناس من غير خوف هو يوم المنا ياعزت أنا . ماحبيت ولا هحب غيرك انت بس قولي هنصرف منين وهنعيش ازاي؟ من شغلي.

 رفعت أناملها تمررها علي وجنته بنعومة قائلة:

شغلك ده يادوب بيجيب سجايرك ومزاجك وبنزين عربيتك بقية المصاريف هنظبطها ازاي؟ احنا اتعودنا علي مستوي في العيشة  مختلف خالص عن زمان ياحبيبي. نز

قبلته علي وجنته بنعومة قائلة: قول للزمان ارجع يازمان لتزيح يديه من علي خصرها قائلة:

نرجع زي زمان

احنا اتغيرنا ياعزت وبقي صعب نرجع نعيش زي الأول، لا انت هتقدر تتنازل عن مزاجك ولا أنا هقدر أتنازل عن الوضع اللي بقيت فيه الناس دلوقت كلها بتعملي ألف حساب وبتناديلي سندس هانم بعد ماكانوا بيتهربوا مني كانوا بيفكروني همد إيدي ليهم وأستلف منهم منكرش اني أوقات كتير كنت علي وشك أعملها لولا قابلت صادق وقررت أوقعه في شبكتي ولما حصل أبواب السعد ورجعت اتقفلت من تاني لما مات غدر بيكي وكتب ثروته لبنته.

 مطت شفتيها قائلة:

 بنت عامية كل مفاتيحها في ايدي رغم انها عنيدة حبتين لكن قلبها طيب وبتحب باباها قوي وفعل الخير وأنا بدخلها من البابين دول ولغاية دلوقت ناجحة وبامتياز في اني أخليها تحت طوعي. طب مادام مسيطرة عليها قوي كدة رايحة للمحامي ليه؟

خايفة ياعزت خايفة يوم البساط يتشد من تحت رجلي خايفة يوم تعرف حاجة عني وتطردني برة النعيم .

 ده كله، محتاجة أطمن وخصوصا ان مشروع جوازها من ابن اختي نتيجته مش مضمونة بعمايله السودة معاها الواد مش قادر يكسب قلبها ويخليها زي الخاتم في صباعه، خايفة في يوم حد تاني يضحك عليها ووقتها هيكون هو الآمر الناهي في حياتها ومش بعيد أكون له زي اللقمة في الزور ويطردني هو كمان أو يتحكم فيا ده غير اني مش عارفة أتجوزك و أكون معاك علطول وده خانقني وتاعب أعصابي

والحل ؟ هنفضل كدة كتير ؟

هزت كتفيها قائلة:

 أديني بحاول أهو عشان ألاقي حل ولو المحامي اللي رايحاله ده شاطر بجد زي ما ميار قالتلي تبقي هانت ياقلبي وأكون معاك اللي بجد ياسندس؟ قبلته في وجنته هامسة بنعومة:

 بجد ياقلب سندس. تمسك بخصرها مجدداً قائلاً بحرارة انت قلتي ميعاد المحامي الساعة كام؟ سبعة .

 الساعة لسة ستة ياقلبي يعني قدامنا وقت. فاضل من عمرنا.

كان يحل أزرار سترتها بينما يتحدث يلامس بشرتها العارية بنعومة فأصابها باضطراب في أحاسيسها لتقول من بين أنفاسها اللاهثة:

 

وقت لإيه ياعزت؟ ألقي بسترتها جانباً يسحبها لحضنه يمرر يده علي ظهرها يثير أعتي المشاعر بكيانها قائلاً برغبة: للحب ياقلب عزت

استمعت إلي هاتفها الذي يردد رقم ماجد خطيبها، أغمضت عينيها في حركة لا إرادية تبغي تجاهلاً في جوف ظلام تعيشه بالفعل، لا تريد وهي في هذه الحالة ان تستمع إلي حوار لا فائدة ترجي منه هكذا حواراتها الهاتفية مع ماجد تدور كلها حوله وحول انجازاته اليومية والتي أكبر انجاز فيها أنه استطاع تحقيق الرقم القياسي في صد ضربات الجزاء بالنادي، أو كسب رهاناً مع صديقه استطاع فيه حبس أنفاسه تحت الماء لمدة أطول من : كل رفقائه.

 

زفرت بقوة وهي تشعر بالملل الشديد بعد أن ألغت درس الموسيقي لهذا اليوم تأثراً بما حدث بالنادي صباحاً حيث تركت كلمات الرجل القاسية أثراً سيئاً في نفسها وأحدثت جُرحا مازال يقطر دماً .

فتحت عيناها حين تناهي إلي مسامعها صوت هاتفها يعلن عن اتصال جديد من رقم غريب، كادت أن تتجاهله بدوره ولكنها وجدت في نفسها شعور قوي يخبرها أن عليها الإجابة عليه ففعلت دون تردد. تناهي إلي مسامعها صوت رجولي عميق النبرات يقول:

مساء الخير يا آنسة ريم.

مساء النور، مين حضرتك ؟

أنا جهاد الجرسون اللي...

قاطعته قائلة:

أيوة أيوة، خير يا أستاذ جهاد؟

صمت من جانبه للحظة قبل أن يقول :

انت بخير يا آنسة؟ هل أخبره صوتها بما تمر به الآن من سوء وألم أم أخبرته طريقتها الجافة في الحديث معه ؟ هل جرحته ؟ أكان يريد منها شيئاً؟ ربما مالاً أو دواءاً لوالدته؟ شعرت بالذنب علي الفور فأسرعت تقول: أنا الحمد لله بخير مامتك كويسة؟ محتاجة حاجة ؟

 

تسللت نبراته الحانية إلي قلبها وهو يقول:

ماما بخير الحمد لله الحقيقة أنا بكلمك مخصوص عشان أبلغك شكرها وامتنانها ليكي علي اللي عملتيه معايا.

 انا معملتش حاجة الموضوع بسيط متكبرهوش

بسيط بالنسبة لك لكنه كبير قوي بالنسبة لنا، اللي زيك في الزمان ده بقوا قليلين قوي يا آنسة ريم تقريباً يتعدوا علي الصوابع.

مش قليلين صدقني اللي زيي كتير رسولنا الكريم قال الخير في أمتي ليوم الدين.

 عليه أفضل الصلاة والسلام.

 

صمت للحظة أخري قبل أن يقول: آنسة ريم.

آفندم.

 أنا لو طلبت أكون قريب منك صديق يعني وقت ماتحتاجيه متتردديش في طلبه أكون بكدة طمعت زيادة في كرمك.

 انك تعرض عليا صداقتك وخدماتك ده كرم منك انت يا أستاذ جهاد.

آنسة ريم..

نعم ..

ربنا خلق مابينا ناس بيبقوا مصدر للسعادة والخير لكل اللي حواليهم الناس دي مش بتشبه حد من البشر، بيبقوا شبه الملايكة، وانت من الناس دول اللي ربنا بيحبهم، واللي بيحبه ربنا مفيش حاجة في الدنيا ممكن تسبب له حزن لإنه بيكون متأكد ان أي ابتلاء هو خير من عند ربنا عسر بعده يسر، ربنا عايز يقولك ان الدنيا مهما ضاقت بيك يا ابن آدم فأنا جنبك ومش هتخلي عنك أبداً مهما حصل، فاهماني؟

فاهماك.

يبقي امسحي دموعك دلوقتي وانفضي عنك حزنك وبكرة لو حبيتي ممكن نتقابل قبل الشيفت بتاعي أو بعده ونتكلم أكثر.

مسحت دموعها لا ارادياً وهي تتعجب من ادراكه أنها تبكي رغم محاولتها المستميتة اخفاء ذلك، لتقول بهدوء: متشكرة قوي علي عرضك الكريم ده بس الحقيقة أنا بكرة  مشغولة ومش هقدر أقابلك.

أدرك محاولة تهربها منه فلم يضغط عليها قائلاً بهدوء مفيش مشكلة، وقت ماتحتاجيني كلميني، تصبحي علي خير.

تلاقي الخير.

أغلقت الهاتف تشعر ببعض الندم علي رفض عرضه وقد بدا طيب القلب يبغي رد معروفها دون إلحاح رغم أنها تشعر أنه التصرف السليم، فلا حاجة لها لتعقيدات جديدة بحياتها وقد بدا مهتماً بها حريصاً علي راحة نفسها وقلبها علي عكس خطيبها الذي لم يعاود الاتصال بها مجدداً وكأن الاتصال بها هو واجب يقوم به علي انتفضت علي صوت رنين هاتفها يعلن عن رقم خطيبها، مضض، فى هذه المرة اجابت وياليتها مافعلت فقد ضج راسها بحديثه دون العقيم عن حفلة الليلة التي كان يحضرها وكم كانت رائعة وسؤال الجميع عنها ثم رغبته في اصطحابها المرة القادمة حتي لا يلومه أصدقائهم مجدداً، اختتم المحادثة أن : ينتبه لصوتها أو يشعر بحزنها لتعقد مقارنة علي الفور بينه وبين النادل جهاد الذي أدرك مابها من أول كلمة لتتأكد أنها كانت محقة حين أغلقت الأبواب أمامه فربما ان تعمقت صلتها به وجدت نفسها تقارن بينه وبين ماجد مجدداً ليخسر الأخير دون شك. د.

 

التعليقات (0)
الرجاء تسجيل الدخول لتتمكن من التعليق
مقال بواسطة

مسابقة شهر رمضان 2024 منصة اموالي

  • المركز الاول سيربح

    30$+عضوية Vip لمدة شهر

  • المركز الثاني سيربح

    20$+عضوية Vip لمدة شهر

  • المركز الثالث سيربح

    10$+عضوية pro لمدة شهر

ستنتهي المسابقة خلال : أسبوع من الآن

الأشخاص الذين حصلوا على أكبر عدد من النقاط في المنافسة حتي الان

كريمة

عدد النقاط : 2207 نقطة

Al-Fattany Beauty Channel

عدد النقاط : 1355 نقطة

Mostafa Mohamed

عدد النقاط : 1089 نقطة

sama

عدد النقاط : 1041 نقطة

Faith

عدد النقاط : 1010 نقطة

مقالات مشابة
...إخلاء مسئولية: جميع المقالات والأخبار المنشورة في الموقع مسئول عنها محرريها فقط، وإدارة الموقع رغم سعيها للتأكد من دقة كل المعلومات المنشورة، فهي لا تتحمل أي مسئولية أدبية أو قانونية عما يتم نشره.