رواية ( قصة حب دفنت في ارض الصعيد )

رواية ( قصة حب دفنت في ارض الصعيد )

0 المراجعات

-الرواية بتتكلم عن( علي )و(امينة )بنت خالة في محافظة من محافظات الصعيد 

الشخصيات 

  1. علي 
  2. امينة
  3. عثمان (ابو امينة )
  4. منصور (اخو امينه 
  5. حليمة (ام علي )

بداية الرواية 

-ام علي 

بقولك يا علي يا ابني متقولي امتا هتفرحني بيك يابني وتتجوز اخوك مش راضي يتجوز عشانك بيقول لو علي متجوزش مش هتجوز قبل اخويا الكبير وانا يبني تعبانه وعارف جسمي كله امراض وخايفة اموت ومفرحش بيكم يا ولدي 

-علي 

انتي بتقولي كده لي ياما ربنا يطول فعمرك وتفرحي بينا وب عيالنا ويطولنا فعمرك 

-ام علي 

يارب يا علي بس قولي لو في بنت عينك عليها وانا هخطبهالك متتكسفش يا واد 

-علي 

عيب ياما الكلام ده انا لو في اي بنت عيني عليها هقولك وهتفرحي قريب يا ام علي بس متشغليش نفسك بيا وخللي بالك من صحتك 

-ام علي 

هو انا مش قولتلك تروح بيت خالك عشان تشوف خالك تعبان وكان في المستشفي 

-علي 

حاضر يا امي هروح بس اغير ملابسي واكل لقمة انا مكلتش من صباحية ربنا هاكل واروح ياما 

-ام علي 

ربنا يحميك يا ولدي ويحققلك اللي في مرادك 

-علي 

يا رب يا ام علي 

-بعد ما علي اكل وغير ملابسة 

-ام علي 

يلا يا ولدي تروح تزور خالك وتقوله امي كانت نفسها تجيلك بس انت عارف مرضها 

-علي 

حاضر ياما

-علي طلع من البيت وراح علي المستشفي وكان مفكر خالة لوحده ودخل الغرفة بدون ما يخبط الباب وكان خاله عنده بنته امينة ومرات خاله وامينه كانت بتعيط لي ابوها لما لقاهم غطت وشها بسرعة واتخبت وعلي اتكسف وخرج عشان يديها فرصه تتغطي وعلي مشفش بنات من زمان وهما صغار عشان دي عادات فالصعيد لما البنت بتوصل ٧ سنين مينفعش حد يشوفها 

-خال علي 

تعالى يا واد يا علي مفيش حد غريب دي بنت خالك وزي اختك كنت بتشيلها زمان وانت صغير وبتلاعبها يا علي 

-علي 

طبعا يا خال دي اختي ازيك يا بت خالي (وهو عينة فالارض )

-امينة 

بخير انت ازيك انت يا علي 

-علي 

انا بخير 

خال علي 

بص يا منصور(اخو امينة ) يابني خد امك واختك روحهم عشان من بدري بيعيطو وانت وعلي هتباتو معايا فالمستشفي 

-منصور 

حاضر يا ابوي 

-علي لما روح البيت بعد ما شاف امينه وكان متافجئ هي كبرت امتا كان لي ١٥ سنة مبيشوفهاش كانت طفلة بينهم فرق عمر ٩ سنين وعلي كان بيلاعبها هي وصغيرة ولما شافها لما كبرت دخلت دماغة 

-ام علي 

اي يابني طمني خالك عامل اي 

-علي 

بيسلم عليكي ياما 

-ام علي 

مالك يا واد حسك مش عاجبني هو خالك بخير 

-علي

بخير ياما متخافيش 

-ام علي 

امال مالك يا واد وشك مقطوف كده لي قولي 

-علي 

قوليلي ياما هي امينه بنت خالي مخطوبة ؟

-ام علي 

لا يا ولدي مش مخطوبة بس اي جاب امينه فدماغك دلوقتي 

-علي 

لا مفيش ياما بسئل عادي اصل قابلتني عند خالي فالمستشفي 

-ام علي 

وبعدين اي حصل يعني اي مناسبة السؤال 

-علي

عادي ياما اصل مشوفتهاش من ايام ما كانت طفلة وبلاعبها

 

-ام علي 

دي بقيت عروسة يابني بسم الله ما شاء الله عليها 

-علي 

شوفتها ياما ومكنتش اتوقع انها كبرت كده 

ام علي 

لا يابني انت شوفتها وهي متغطية دي جميلة ووشها يرد الروح ويفتح النفس

-علي 

منا شوفت وشها ياما

-ام علي 

وقعتك سوده يا واد شوفتها ازاي وهي مش بتطلع لحد 

-علي 

دخلت الغرفة بتاعة خالي فالمستشفي  ياما ولقيتها بس انا فكرته لوحدة ومخبطتش الباب ياما 

-ام علي 

عيب يا ضنايا لما تدخل مكان تخبط عشان ميحصلش اللي حصل ده وانا مربتكمش انت واخواتك علي كده يا علي يا بني 

-علي 

اهو اللي حصل ياما 

-ام علي 

امم بس شيفاك راجع مبسوط يا واد قولي اي اللي حصل 

-علي 

فاكرة ياما الموضوع اللي كلمتيني فية امبارح قبل مروح لخالي

-ام علي 

موضوع اي يا ولدي مش فاكرة فكرني المواضيع كتير يا ضنايا 

-علي 

موضوع الجواز ياما 

-ام علي 

خير يابني ايوة فاكرة 

-علي

انا فكرت ياما وهفرحك واتجوز 

-ام علي 

باندهاش بتتكلم جد يا ضنايا 

-علي 

بجد ياما 

-ام علي 

اوعي يا واد تكون بتغصب نفسك عشان تفرحني انا صح عايزاك تتجوز بس عشان اشوفك سعيد مع مراتك وتجبلك حتة عيل تفرح بيه انما مرضاش اغصبك علي حاجة 

-علي 

لا ياما انا اللي بقولك عايز اتجوز والعروسة داخلة دماغي 

-ام علي 

مين دي يابني اوعي تكون مش كويسة وتزعلني منك يابني 

-علي مش كويسة اي ياما دي ملاك علي الارض 

-ام علي 

قولي هي مين يا ضنايا وانا الصبح ابعتلهم مرسال ولو موافقين نروح ونتقدمو يابني هو انا اعرفها ينبي ؟

-علي 

ايوة ياما تعرفيها 

-ام علي 

مين يا علي قولي 

-علي

بنت خالي

-ام علي

 خالك مين يا واد 

-علي

انا ليا كام خال ياما 

-ام علي 

متقولش امنية ؟؟

-علي 

بابتسامه ايوه ياما هي امينه 

-ام علي 

مش هتبطل هزارك الماسخ ده قول هي مين 

-علي 

امينه يما امينه مش بهزر

-ام علي 

بس دي صغيرة يا ولدي اصغر منك ب٩ سنين وخالك دايما يقولي ان علي هو اللي مربيها وممكن ميرضاش يا ولدي 

-علي

والله ياما انا قولتلك اللي عندي انتي عايزة تجوزيني وانا قولتلك مين اللي عجباني وبعد كده اخطبيلي اللي تريحك ما هو انتي كمان هتعيشي معاها ويمكن اكتر مني ولازم تكوني شايفاها مناسبة ياما 

-ام علي 

خلاص يا ولدي انا هبقا ازور خالك لما يرجع البيت واكلمة فالموضوع 

-علي 

خلاص ياما انا هروح انام دلوقتي وبكرة تروحي ومتقوليش لخالي ان انا قولتلك ليقول الواد بيبص علي البت وقاصد يدخل الاوضة من غير ما يخبط 

-ام علي 

لا متخافيش يا ولدي خالك بيحبك وهيوافق وعارف ربايتك هو اللي مربيك يا ولدي 

  • - وبعد ٣ ايام ابو علي رجع من المستشفي وعلي راح زاره ولما رجع ام علي طلبت منه يوديها بيت خاله 
  • -ام علي
  •  

عامل اي يا عثمان ياخويا (خال علي )

-عثمان 

بخير يا ام علي انتي عملة اي والله ما كان لي لزوم تتعبي نفسك وتيجي وانتي تعبانه زيي كده 

-ام علي 

اي اتعب دي يا عثمان بتزعلني منك بكلامك ده 

-عثمان

يا حليمة (ام علي ) انتي تعبانه وانا مش بحب اتعبك

 

-ام علي 

لا يا عثمان مش بتعب المهم الحمد لله علي سلامتك 

-عثمان

الله يسلمك ياختي 

-ام علي 

بقولك اي يا عثمان 

-عثمان 

قولي يا اختي 

-ام علي 

انا كنت عايزة افاتحك فموضوع ومش عارفة ابداء معاك منين 

-عثمان 

قولي يا حليمة متغليش بالي 

-ام علي 

هقولك وامري لله 

-عثمانمتخلصي تقولي يا حليمة في اي 

-ام علي 

علي ابني 

-عثمان

ماله علي ابنك هو حصلة حاجة ؟؟ متنطقي

-ام علي 

صراحة عايزة اجوزه وافرح بيه 

-عثمان 

وماله يا امينه نجوزه وربنا يفرحك بيه ويحفظة شغلتيني فكرت في حاجة دي مزعلاكي في اي مفروض تفرحي 

-ام علي 

اصل انا عيني كانت علي بنت كده ومش عارفة اهلها هيوافقو ولا لا 

-عثمان

ميوافقوش لي ده حتي علي راجل ومالي هدومة واي حد يوافق بيه مين يلاقي نسب زي علي يا حليمة 

-ام علي

 اقولك بصراحة يا عثمان انا كنت عايزة امينه بنتك لعلي ابني قولت اي 

-عثمان 

……………..

انتظرو تكملة القصة في الجزء التاني 

التعليقات ( 0 )
الرجاء تسجيل الدخول لتتمكن من التعليق
مقال بواسطة

المقالات

6

متابعين

4

متابعهم

4

مقالات مشابة