ماما لو سمحتي أفتحي الباب الجزء الثانى

ماما لو سمحتي أفتحي الباب الجزء الثانى

0 المراجعات

في صباح اليوم التالى…
استيقظت سيدرا من نومها لتتجه إلي الصاله فوجدت مروه تجهز المائده التي نظرت لها بهدوء متحدثة: إيه إللى صحابك بدري كده يا بنتي!!قالت سيدرا بهدوء: أنا همشي يا طنط وشكرا أوي على الاستضافه إمبارحتحدثت مروه بإستنكار: تمشي إيه ي بنتي أقعدي بس كده علشان نفطر وبعدين نشوف الموضوع ده
قالت سيدرا: لاء ي…
ولم تكمل حديثها فخرج زياد من غرفته متجها ناحيتها قائلا: هتمشي تروحي فين..؟؟ أقعدي ي سيدرا علشانيسيدرا بهدوء: بس يا أبيه زيادإتجه ناحيتها قائلا بضيق وهو ينظر لها نظره تكاد تفترسها: أبيه مين يا طنطإبتسمت بهدوء قائله: هو أنا غلطت في حاجه يا طنط أنا بقول لأبيه زياد أبيه
هزت مروه رأسها بالنفي قائله بجديه وهي تحاول منع إبتسامتها: عداكي العيب يا سو طول عمرك محترمهرفع زياد شفته العليا قائلا: لا واللهي… سيدرا معتيش تقوليلي كده
قالت سيدرا بإستفزاز: ليه بس يا أبيه أنت برده زي أخومد زياد يداه اليمني ووضع اليسري علي قلبه قائلا بدراما: لا بالله عليكي إلا دي.. أبيه حلو أويجلسوا على الطاوله وبدأو في تناول الطعام حتي سمعوا طرق الباب فقالت سيدرا: خليك يا أبيه أنا هقوم أفتح كده كده شبعت
وقفت سيدرا لتفتح الباب أما هو فنظر لها بضيق يوما ما سيجعلها تندم على هذه الكمله…فتحت الباب ثم جحظت عينها بصدمهصدح صوته بغضب: أنا قولتلك مليون مره مش هشتغل في الشركه يعني مش هشتغل في الشركه… أنا عايز أشتغل في الحاجه إللى بحبهاضرب الجد يداه على المكتب قائلا: وطي صوتك وأعرف أنك بتكلم جدك يا آسر بيه
أخفض آسر رأسه قائلا بإحترام لجده: آسف ياباشا بس أنت عارف رأيي في الموضع ده وأنا مش هشتغل في الشركهاتجه آسر نحوها ثم نخ على ركبته لكي يصل لطولها: مفيش حاجه يا روح اسرتحدثت صغيرته وأخته الوحيده الموعوه چيلان بعقل مضاف له لدغتها المحببه لكل من يعرفها: آثوري إثمع كلام ابتسم آسر بحب: انتي تطلبي وانا انفذ
قبلته جيلان من وجنته برقه قائله: انا بحبك اوي يا اثرآثر عفوا آسر: وانا بموت فيكي يا اغلى حاجه في حياتي يلا يا بت روحي اعملى ال homework ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­
­ ­
جيلان وهي تربع يديها على صدرها: don’t say thatإبتسم آسر بقوة: حاضر يا حبيبتي روحي اعملى الهَمورك
ضحكت بقوة وهي تقول: حاضر يا آثوريضربت الفتاه سيدرا على كتفها قائله: إيه يابت شفتي عفريتسيدرا بسخريه: لاء يا أخه شفت كلب البحر
ضمتها نور بشده فهي تعلم ما حدث البارحه فلقد ذهبت إلى منزلها وأخبرتها أسماء والدتة سيدرا بأنها ليست بالمنزل فإتجهة إلى مروه وبالفعل وجدتها..*نور أحمد صديقه سيدرا الوحيده مرحه جدا وهاديه جدا تكبر سيدرا تبلغ من العمر 19 عاما فلقد تأخرت سنتان في الدراسه فكانت ممتنعه عن الخروج من المنزل بعد وفاه والدتها تمتلك عيون زرقاء صافيه وحواجب سميكه وشعرها أسود ثقيل جدا وجسد مكتنز القوام…قالت نور بهدوء: ما تيجي تعيشي معايا يا سو وتسيبك من الناس البارده ديهمس زياد بداخله: هنقطع على بعض يا زفتة الطينقالت سيدرا بضيق مزيف: مش فضيالك طلعني من دماغك يا بنت أحمدقال زياد بسخريه: الله الله نور أحمد بجلاله قدرها هنا ليه الدنيا هتولع ولا إيهردت نور بحنق: ولعت فيك يا بعيدنظر لها بضيق: أطلعي بره يا بت أنتي
أخرجت له لسانها قائله: مين قالك أني جيالك أنا جايه لمروتي إزيك يا ميمومروه بضيق: أتهدوا بقا الله مش هنخلص من خناقتكم
دلفت نور إلى داخل المنزل فمروه خالتها وتعبرها أمها الثانيه
زياد بسخريه: بسم الله الرحمن الرحيم بيطلعوا أمتي دولنور: أول ما يشفوك يا حبيبي
ثم أضافت بهدوء وهي تعطي حقيبه لسيدرا: حبيبتي أدخلى غيري هدومك علشان عندنا درس
قالت سيدرا: حبيبي إللى فهمني كنت محتاره ألبس إيهقالت نور بفخر: طبعا يا بنتي وبعدين مش هسيبك أصلا تروحي عند أُمنا الغوله دي تاني
سيدرا بتحذير: نــــور
نور: خلاص يا ستي هتكلينا

التعليقات ( 0 )
الرجاء تسجيل الدخول لتتمكن من التعليق
مقال بواسطة

المقالات

53

متابعين

18

متابعهم

1

مقالات مشابة