رواية أنا والمدمن الفصل 11؟
رزان: الو ي بابا انت عارف اني كنت قايلالك ع فرح عُدي زميلي ف الجامعه م انت تعرفه وانت وافقت ايه رأيك بقا تيجي معايا؟؟؟
=حبيبتي صعب والله هحاول اجي خدي امك لو هتوافق
_بابا حاول بجد منى و احمد هيروحوا
=فكرتيني عايزك ف موضوع
_اتفضل قول
=عمر كمال كلمني عليكي
_هه؟؟ ازاي يعني
هنا قلبها بدأ يدق بسرعه و عملت استنتجت الموضوع بس مبينتش
=مفيش قالي ايه رايك احنا بقينا اكتر من صحاب فيها ايه لما نكون نسايب؟؟
بتوتر
_بابا انت عارف ان يعني مش دلوقتي و كده
=مش دلوقتي ولا الولد وحش
ردد بسرعه بلهفة
_لا لا مش وحش خالص
قالها نعم؟
_أاقصد يعني هو كويس و بدأ يلتزم و يتحسن شفاه الله وعافاه
=ايوا يعني اقوله اه ولا لا
_بابا افكر بس مش دلوقتي خليها لما يخف و يطلع من المصحة يحلها ربنا
فكرت رزان يا ترى القرار ده طالع من مين؟؟؟
مش عارفه استخيري الاول
استخير ايه لا يعني هو مش بيحبني وانا......وانا يعني افتكرت دينا و اي اللي عملته معاها ايعقل؟؟حبيته؟
لا لا مستحيل
طب ليه كنت هولع فيهم الاتنين؟؟
مش عارفه بقا
____________
اتصل احمد بوالده عمر
_بابا ازيك
=الحمدلله وانت ي ابني.
_كويس بقولك كلمته؟
=كلمته وقالي لسا مكلمتهاش
_طب ايه اصل شكلي كده مش هقدر استحمل و اعترفلها بكل حاجه
=اتقل ي ولد متفقناش ع كده
_مش عارف ي بابا انا واثق انها كمان بتحبني تعرف انهاردة جت دينا و لهوي ع اللي حصل وحكاله
=ايوا ي عم طالع لابوك ههههههههه
_لا مش للدرجة دي
=شكرا ي متربي هههههههههههههه
_______________
اليوم التالي
صلت رزان الفجر و استخارت و حست براحة متتوصفش يارب معقول فعلا يارب اختر لي ولا تخيرني
_صباح الخير ماما عاملة ايه حبيبتي
=صباح النورر و السرور ي عيون ماما ايه برنامجك؟
_ماما انا انهاردة رايحة خطوبة عُدي زميلي كان ف الجامعه بعتلي دعوة تعالي معايا و منى صحبتي هتيجي و احمد
=ماشي حبيبتي انا عندي دريس هجيب طرحة بس عليه و خلاص
_بجدد ماشي بابا قالي خدي امك
=والله و هو فاكر اني هوافق طييب مش جاية هه قوليلو بقا
_ماما بطلوا لعب عيال هههههههه
=ال ايه خدي امك ع اساس رجل كنبة مليش رأي
_ههههههههه بس بقا ي ماما يلا بقا عشان نجهز نفسنا
عدت كم ساعه و جه موعد الخطوبة
راحوا القاعه هي و مامتها و منى وصلت قبلهم
انما احمد اتأخر شوية
دخلت رزان:سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ازي حضرتك
_نورة (خطيبة) عُدي حضرتي ايه بس
=هههههههه سوري عاملة ايه الف مليون مبروك اللهم بااارك يارب انا رزان زميلة عُدي
_انتي رزان ؟ ماشاء الله تبارك الله
=ايه هو انا سمعتي وحشه كده ههههههههههههه
_هههههههه لا لا بالعكس بيذكرك ي كل.خير
=قسم بالله ده من زوقه و نعم الاخ و الصديق والله كفاية عليه احسن يتغر و غمزتلها
عُدي:ايه ي رزان هتتفقوا عليا من اولها كده
_ههههههه بكل فخر
شوية و دخل احمد ووالده و في ايد احمد وحده الظاهر عليها الجمال
رزان ف نفسها :اهلا مين دي بقا؟؟ انا مش كل يوم هتشل كده هو ايه هو ده
شاورتله هي و منى.
=ازيك ي عمو اخبار حضرتك ايه ازيك ي احمد
_الحمدلله
=ازيك ي حلوة
_كويسة حبيبتي وانتي
احمد اتفق مع اسراء انه يجس نبض رزان
=ازيك حبيبتي انا اسراء ممكن تقولي كده حبيبة احمد
هنا نزلت الكلمات ع رزان زي الصاعقة
حاولت تكتم غيظها و برقت بس شكت ف الموضوع ودمعت
_بجد مقولتليش يعني ي احمد
=دي حبيتي و صحبتي و كل حاجه ف حياتي
مصدومة اكتر
_هه؟؟ اه كويس عن اذنكم اروح اشوف ماما
=استني نسيت اقولك الاهم بقا ،اختي ف الرضاعه هههههههههه
هنا رزان كانت هتنفجر ف وشه و ف نفس الوقت طايرة من الفرح
_بجددد طب حلو ،اقصد ربنا يحفظهالك وانتي ف كلية ايه بقا
احمد:كنتي رايحه لطنط صح؟
اتغاظت وجززت ع سنانها
=انت مالك بسألها هي ملكش فيه
_هههههههههههه ماشي ي ستي خدي راحتك
_____________
شوية وصل والد رزان
رزان:بابا حبيبي انت جيت شاطر عرفت توصل ع اللوكيشن
_مش بفهم ف التليفونات اه بس مش ميح كده
سلم ع عمر و راح سلم ع عُدي
فجأة
_ازيك ي ابو رزان
ساعتها استغرب ف بعد ٢٠ عام انفصال و الأحداث معقول من الممكن ان يكون في اي تواصل؟
=سلام عليكم تمام الحمدلله انتي اخبارك و اخبار الاولاد
_تمام قرود
=ههههه الله يحفظهم
_ماشاء الله تبارك عقبال رزان كده يوم فرحها
انا وانت نكون جنبها.....
فرح بكلماتها و مصدقش اينعم المشاعر انتهت ولكن.....
.
و يبقى الود روح الوصال🖤💫
_ماشاء الله تبارك عقبال رزان كده يوم فرحها و انا وانت نكون حواليها
=دي امنيتي والله انهاردة قبل بكرة انا برسم اليوم ده ف بالي
قعد يتخيل الموقف و يحكيه
=هتكون نازلة من ع السلم بفستانها البسيط الابيض و نقابها و اختها الصغيرة جنبها ماسكة الفستان و انتي بتعيطي تحت و....
_ليه اعيط ليه النكد ع خلق الله
=ههههههههههههه كأم بقا و كده
_مش ام نكدية أنا
=ههههههههههههه
______________
احمد و منى و رزان و اسراء ع تربيزة واحده
اسراء:قوليلي ي رزان انتي مخطوبة؟
_لا ي حبيبي لسا
=طب قوليلي بقا نفسك يكون ازاي
_اممم
بصت بصه سريعه ع احمد
_عايزاه ملتزم عارف ربنا فرفوش بيحترم الست طموح و عنده هدف معين عايز يحققه
=واو حلو وانتي ي منى
ساعتها احمد اعجب جدا بشخصيتها اكتر
_انا ايه انا مخطوبة زياد
=بجد كويس والله و الفرح امتا بقا
_شوية والله لسا اهو بدأنا نحضر فيه يارب ع خير
__________________
احمد:بابا ها رد عليك؟
_عمر:لا والله ي ابني قالي هي قالت هتستخير
=معقول تكون مرتحتش؟ ولا ايه طيب
_اهدى بس كل تأخيرة فيها خيرة
____________
والد رزان:ها ي رزان قولتي ايه
من غير تفكير
_موافقه
=بجد؟؟؟
_والله موافقه بس استنا متقولوش لازم اقابله مهما كان برضو هو من حقه يتكلم معايا بحرية عن الحوار ده
=اكيددد خلاص هقوله ييجي بكرة
_لا فاضل اسبوع و يخرج من المصحة و انا هقلل شوية مرواحي هناك بسبب اي حاجه
=خلاص ماشي
________
اليوم التالي
والد رزان:سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ي ام رزان كنت عايزك ف موضوع بخصوص رزان
_و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته اتفضل خير فيها حاجة هي طمني
=لا لا هي كويسة بس انا كنت فتحتها ف موضوع كده احمد عمر كمال
_ماله؟
=متقدم لرزان انتي ايه رأيك
بفرحة كبيرة
_بجددد ي روحي بنتي كبرت و بقت قمر و عروسة ننوسة ماما
=يارب نعقل هههههههه
_ههههههههه طيب طيب كمل
=المهم انتي ايه رأيك؟
_انا شوفت الولد كويس حتى اهله و عيلته كويسين
=خلاص انا هسألها عن رأيها و اشوف كده
__________________
والد رزان:ها ي رزان قولتي ايه
_موافقه
=بجد؟؟؟
_والله موافقه بس استنا متقولوش لازم اقابله مهما كان برضو هو من حقه يتكلم معايا بحرية عن الحوار ده
=اكيددد خلاص هقوله ييجي بكرة
_لا فاضل اسبوع و يخرج من المصحة و انا هقلل شوية مرواحي هناك بسبب اي حاجه
=خلاص ماشي
_سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ازيك ي احمد بص سامحني مش هقدر اجي انهاردة ماشي عشان هروح كم مشوار مع ماما
=بتهزري لا !!!!!طيب خلاص خلاص و انا برضو هلتزم بالدوا و الاكل متخافيش
_حلو اوي يلا سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
______________
مر الاسبوع و خرج فعلا و اتعافى تماما
_محمد:عمر بقولك عندي ليك خبر كده
=بجد قول
_رزان وافقت تقابل احمد ف قعدة كده
=بجددد طب الحمدلله هقوله افرحه امتا.
_ايه رايك بكرة
=خلاص هقوله هيفرح اوي اوي و هجيب الوالدة و نيجي
_ماشي بس بلاش الوالدة ف القعدة دي انا واثق انها موافقه اصلا بس لما نشوف هي عايزاه ليه برضو حقهم يقعدوا و يتكلمواا
____________________
_رزان ي حبيبتي اجهزي احمد ووالده جايين
=تمام ي بابا اوي هجهز و انزل ماما جاية ولا؟؟
_مش عارف
=طيب هشوفها
________
رن جرس الفيلا
والد رزان: اتفضلوا نورتونا
_عمر و احمد :بنورك والله
=طمنوني ايه اخباركم وانت ي احمد
_الحمدلله ي عمو
___________
رزان انزلي و جيبي...
تشربوا ايه؟؟؟
_ولا اي حاجه
=ازاي بس رزان بتعمل قهوة جنان
_بجد طب نذوقها بقا
رزان اعملي قهوة
_عمر كم معلقة سكر؟
=مظبوط
_وانت ي احمد
احمد افتكر انها عارفه اصلا
=معلقة واحدة صغيرة بعد اذنك
_ايه ده زي بنتي ي محاسن الصدف
=ههههههههههه
رزان فوق :انا ايه خلاني اوافق بس
بااس انا اتصل ببابا و اقوله رفضت انا مش قادرة انزل حتى اعمل ايه ي ربي
_يا رزان يلا
=بابا هو وقته دلوقتي انا ناقصة
لبست اخيرا فستان اسود مطرز ع الاطراف ب لؤلؤ ابيض صغير و لبست النقاب
_استعنا بالله
___________
من غير اي مقدمات بصوت جعفر عشان تتغلب ع توترها
_القهوة
احمد بصلها و استغرب و ابتسم ووالده :اتفضلي
والد رزان :براحة ي بنتي خضيتيني
_سوري سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
=و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته ي بنتي اتفضلي
=بصي بقا احنا كلمنا والدك و لينا الشرف ان نيجي انهاردة و نتقدملك للمحروس ده
ابتسمت ع الكلمة
بكسوف و ارتباك
_اكيد لينا الشرف ولا ايه ي بابا
=اكيد طبعا،هنسيبك تتكلمي مع احمد اذا عايزة تقولي حاجه
خدو ركن قريب منهم جدا عشان ميكونش في خلوة تامه فهي برضو مش محرم لي
احمد اول مرة يحس ان ثقته مهزوزة و خجول اوي عدت كم دقيقة و ف حالة صمت اخيرا قطعه هو
_احم سلام عليكم
=و عليكم السلام
_انتي كويسة؟ ،يارب دايما! خدتي الدوا ؟شاطرة !
استغربت و ضحكت ف سرها و افتكرت الطريقة دي لما كانت استخدمتها معاه الاول
=ههههه انا كويسة اتفضل ولا لا انا هتفضل،اولا انا واحده عادية مش خارقة خجولة حساسة جدا و عصبية موت و غيورة
_اه لاحظت الاخيرة دي هههههه
زادت في كسوفها
=احم طيب اه و حاجة كماان مش بعرف اطبخ اوي بس هتعلم يعني
_انا بعرف
=تمام اسألك شوية اسئلة بقا
_اتفضلي
=بتصلي او بمعنى اصح كنت بتصلي قبل م تدخل المصحة و كده
_اه ف الجامع الحمدلله بس اللي حصل بقا....
فرحت اوي فكانت خايفه من انه يكون بس اتغير عشانها مش عشان ربنا
=ليك علاقة بالستات يعني انا عارفه انك دكتور و كده علاقتك معاهم ازاي؟ يعني لو مريضة جاتلك؟و...
_متقلقيش عندي مساعد ليا و معاه ممرضة خطيبته لما تكون ست انا عليا بس اكشف و بحاول اني مركزش ف وش اللي قدامي
فرحت اكتر و اكتر
=بتحب الاطفال
_اوي اوي و عايز اكون اب يتفشخروا بيا كده عارفه (فعل فشخرة كدا)
=هههه اه فهمتك طب و بالنسبة لمراتك عايزها تكون بتشتغل.؟
_والله لو هي حابة بس ميكونش في موانع شرعيه يعني مساعده في خير كده و عايزة خير للناس هرفض ليه و ي سلام لو تشتغل معايا اهو عشان تكون تحت عيني اهو اقضي معاها طول اليوم ولا ايه رايك
رزان بتنصهر من الكلام
=خلصت عايز تقول حاجه؟
_عايز هو كم سؤال بس عمرك حبيتي؟
=اه مرة واحده
_عُدي؟
=بظبط
حس بالحيرة فياترى هل لسا بتحبه ولا لا
_طب و دلوقتي بتحبيه؟؟
=بَوُّدُه في فرق
_ايه الفرق الفرق
= ان الود ان يكون في وصل بس وصل بحيله الخير و اكرهله الشر ادعيله بالسعادة و التوفيق والود عمره م بيتحول لكره اما الحب ممكن جدا يتحول لكره
فرح اوي من اجابتها
=اه نسيت اقولك ربنا بيعوض الانسان كتير اوي و الله اعلم مش يمكن يكون عوضني و عوضه؟
فكر في نفسه معقول تكون تقصد ان ربنا عوضها بيا
_ايوا صح عندك حق بصي هو ف كلام كتير بس ضاع مني
=ههههههه طيب مفيش مشكلة كفاية كده و لو عوزت حاجه قول لبابا عن اذنك
_بابا عمو عن اذنكم انا بقا
=اتفضلي
_____________
_ها ي احمد ايه بص بنتي دبش و اسلوبها يطفش بس والله م بتقصد
=والله عارف بالعكس انا عند موقفي و مصمم اتقدملها و اخطبها بعد اذنك طبعا انت و بابا مش هطول ف الخطوبة انا اصلا عندي عيادة اسنان خاصة بيا و كان عندي شقة بس فاضل تتشطب
_داخل سخن اوي ،خلاص هسألها عن رأيها و نردلكم خبر ان شاء الله
=ههههههه ع خير يارب
______________________
طلعت رزان ع طول قلبها بيدق بسرعه مش طبيعيه طلعت فونها و كلمت ياسمينا
_شوفتي حصل ايييه
=ايه مفيش ازيك الاول
_احمد جه واتقدملي
=عااااا يا خلاااسي بجددد ها وعملتي ايه طبعا وافقتي
_ايه ي بتاع انتي انا مش مدلوقة اوي كده ههههههه
=والله م انتي مش شايفة نفسك كنتي بتتكلمي عنه ازاي ياختي
_لمضة من يوممك بس اول مرة احس اني بجمع الكلمات بالعافية ،ع العموم انا هصلي تاني استخارة و اقول رأي بس ايه شكله شاري اوي
=حبيبي ربنا يوفقك ويسعدك فرحتييني
_______________
_والد رزان:ايه ي بنتي وافقتي؟
=بابا بيني و بينك مرتاحة اوي معرفش بقا انت رأيك ايه انا شايف انه كويس والله
_اتصل عليه ي بابا و انا اقوله رأيي ممكن؟
=اشمعنا بس ماشي ،قلتي لمامتك.؟ فاضلها اسبوع و تسافر
_ييه لسا خلاص هقولها
=خلاص انا هقولها
استغربت معقول هيكلمها؟؟؟
_تمام
_______________
فتحت الاسبيكر (السماعه)
_الو ي احمد بص رزان عايزة تكلمك عشان تديك رأيها ف الموضوع
رزان تظاهرت بالجدية
_الو سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
=و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته ازيك
_الحمدلله بص ي احمد بصراحة انا صليت استخارة و بصراحة......
تظاهرت اكتر بنبرة صوت حزينة
=ايوا؟؟؟ قولي ايه مرتاحة؟؟
_مع الاسف ي احمد لا ،كل حاجة قسمة و نصيب
احمد عدت ثواني لغاية م استوعب
والدها:ايه اللي انتي بتعمليه ده؟؟؟؟؟
بصتله و قالتله ب ايدها صبر
_احمد انت معايا؟؟
=هه اه اه طيب ي رز...
_ايه مالك مش مبسوط يعني ايوا ارتحت و كل شي قسمه و نصيب و ان شاء الله هكون من نصيبك بعد اذن بابا طب
"ستتعلمين نوعًا آخر من الحب حين يأتي نصيبك الذي كُتب لكِ وسعى وقد جاء بالقَبول .💙"
=هه؟؟ انتي بتقولي ايه يعني انتي بتهزري قولي اه قسم بالله قلي كان هيقف
_رد ع الجميل بتاعك
=انهي؟ مش مهممم انتي وافقتي بجدد
_ان شاء الله يلا بابا معاك
=الو سامحني ي ابني بنتي مجنونة سامحني
_هههههههه ربنا يكرمك ويحفظهالك
=ايه رايكم تجيبوا الوالدة و تيجو الجمعه الجاي؟
_هقول لبابا حاااضر شكرا اوي لحضرتك ي عمو
=ع ايه انا مالي ي ابني،ربنا يسعدكم
_________
طلعت رزان ع اوضتها و فطسانه ضحك ع اللي عملته واحدة بواحدة ي سي احمد
(اسراء دي كل حياتي و حبيبتي )هه؟ بس تستاهل
نظرة واحدة حلالٍ شرعية تعطي الأمان، الطمأنينة، الدفء، ترسم ابتسامة على شفتَيكِ ..♥️💫
.........
اهو طويل عشانكم 🔥🔥🔥🖤
#انا_والمدمن
#رأيكم