روايه من نظرة عين الحب من أول نظرة

روايه من نظرة عين الحب من أول نظرة

0 المراجعات

في احدي ليالي الشتاء..تقف بنت في البلكونة في 
المطر وهي مستمتعة بجمال المنظر ومالبسها وهي 
مبللة.. 
ثم ينتهي المطر وتدخل الي غرفتها تقوم بتغيير 
مالبسها وتعمل مشروبها الساخن وتنتقل الي 
الفراش لكي تستمتع بنوم هادئ ️❤
"في صباح يوم جديد"
المنبه..ترن...ترن 
االم:- اصحي يابنتي المنبه صحي البيت كله وانتي 
لية نايمة
–تصحي وهي بتتاوب قومت قومت الواحد 
ميعرفش ينام في البيت ده شوية للا 
االم:- الساعة بقت ٧ وانتي محاضرتك ٨ يا هانم احيه بجد وقامت من علي السرير وهي بتجري 
يمين وشمال وبتلف حوالين نفسها مش عارفة 
تبدأ منين 
ثم انتبهت ودخلت الحمام اخدت دش واتوضت 
وخرجت أدت فرضها ولبست وذهبت الي كليتها
"صح انا نسيت اعرفكم بنفسي ...انا موج عندي 
٢٠سنة في ٢كلية فنون جميلة...عندي صاحبة 
واحدة اسمها ليلي " 
موج وصلت لقت ليلي مستنياها علي بوابة الكلية 
وسلموا علي بعض ️❤
ليلي:-اول محاضرة بدأت من ١٠دقايق وده دكتور 
جديد تفتكري هيدخلنا متأخر 
موج:-احنا ونصيبنا تعالي نخبط ونشوفراحوا علي المدرج وخبطوا 
لقوا المدرج فيه الطالب والدكتور لسة مدخلش 
دخلوا جري علي مكانهم 
ليلي:-الحمدهلل لسة مدخلش 
موج:-ربنا ستر عشان يعرف أن احنا منتظمين من 
اولها وميقرفناش زي اللي قبله 
بعد كدة يدخل عليهم حد ويقول الدكتور بيعتذر مش 
هيقدر يجي المحاضرة األولي وهيجي المحاضرة 
التانية عشان عنده ظروف
موج وهي بتنفخ من اولها كدة 
ليلي:- خالص يا موج محصلش حاجة كل واحد 
وظروفه تعالي نروح الكافيه نفطرلغاية المحاضرة 
التانية ...الن الدكتور ده علينا المحاضرة األولي 
والتانية 
موج:-ياال بيناراحوا الكافيه وطلبوا فطارهم
موج:-الساعة٩وفاضل عشر دقائق علي المحاضرة 
التانية ..ياتري الدكتور المبجل وصل وال لسة
ااااه لو اشوفه هبهدله 
بقي انا صاحية وعمالة اجري يمين وشمال عشان 
متاخرش والبسة شراب فردة وفردة وهو يجي بكل 
بسهولة يلغي المحاضرة دكتور رخم وقليل والذوق 
من قبل ماشوفه 
فجأة
لقت واحد بيخبط علي كتفها من ورا 
موج:- افندم
الشخص:-عيب لما تغلطي في حد مش عارفة 
ظروفه مش يمكن عنده حاجة خلته يتأخر غصب 
عنهموج:-وانت مالك انت حاشر نفسك ليه ده انت 
انسان رخم صح واخدت بعضها ومشيت
ليلي:-احنا اسفين هي بس مجنونة شوية 
الشخص :-ال مافيش حاجة حصل خير
ليلي:- عن اذنك 
ليلي:- موج يا موج اي اللي انتي عملتيه ده 
موج:-انسان بارد رامي ودنه معانا ليه كان الزم 
يتكسف عشان ميعملش كدة تاني وانتي غلطانة انك 
اتأسفتيله انتي المفروض كنتي هزقتيه معايا 
وياال عشان متأخرين علي المحاضرة لما نشوف 
االخ ده جه وال هيلغيها برضو 
راحوا علي المدرج وقعدو مستنين الدكتور 
دخل الدكتور واول لما موج شافته نزلت تحت 
البنش وقالت يلهووووي شلت المادة??الدكتور شافها وهى بتستخبى منه وقال كله يركز 
معايا هنا.
انا دكتور مالك واسف على انى لغيت المحاضرة 
األولى بس والدتى تعبت فجأة وكان الزم ابقى 
معاها 
نعرفكم بقا على بطلنا
"مالك دكتور بكلية فنون جميلة.... عنده ٢٧سنة 
وحيد مامته وباباه....طويل شوية...عنده دقن.... 
ووسيم"??
الكل ال يا دكتور وال يهمك 
مالك:-انا سنى مقارب ليكوا وعايز تعملونى زى 
اخوكوا وصديق ليكوا مش الدكتور ابدا ومكتبى 
معروف 
انا مش هبدا من اول يوم شرح احنا هنخلى 
المحاضرة دى تعارف نتعرف على بعضوبعد فترة خلصت المحاضرة. 
وموج طلعت تجرى على برا وليلى وراها 
ليلى:-استنى يا موج رايحة فين 
موج:-انا مش هاجى الكلية تانى شايفاه كان 
بيبوصلى ازاى انا كدة هشيل المادة 
يختاااااااى..يختاااااااااااى يا عينى عليكى يا موج يا 
صغيرة على الهم اللى هتشوفيه 
ليلى:-كانت بتضحك بعد كدة اتكلمت جد وقالت لها 
خالص يا موج محصلش حاجة روحى اعتذريله 
وهو اكيد هيتقبل الموقف علشان انتى ماكنتيش 
تعرفيه
موج:-انااا بقا اناااا اروح اعتذر لراجل يكش اتشل 
قبل مااروحله وال اتاسفله اناااا اناااا اتاسف 
مااتاسفش ليه?? انتى عندك حق انا هروح واتاسفله 
دكتور مالك وصل المكتب بتاعه وبيفتكر اللى 
بيحصل وخوفها منه لما عرفت أنه الدكتور وبيقول 
لنفسه انا هنا علشانك يا موج 
يقاطع تفكيره خبط على الباب ودخول موج من 
الباب وقفت قصاده وكبريائها مانعها تتاسف لراجل 
ومرة واحدة 
بص انا جاية علشان اعتذر قبلت قبلت ماقبلتش دى 
حاجة ترجعلك واوعى تفكر أن انا كنت خايفة منك 
علشان كدة نزلت تحت البنش ال إطالقا انا بس كنت 
بربط رباط الكوتشى 
مالك:-بس انتى البسة جزمة ومن غير رباط 
موج:-وشها جاب الوان وقالت اه..ااه ما انا ماكنتش 
بربط رباط الكوتشى بتاعى انا انا كنت بربط رباط 
كوتشى ليلى....وكمان انت مالك كنت بعمل ايه 
وخلص قبلت اعتذارى وال ال 
مالك:-لا موج:-تمام...براحتك وجاية تمشى افتكرت أن هو 
بيدرس لهم مادة صعبة وممكن يشيلها المادة 
رجعتله وهى باصة فى االرض ...اقبل اسفى
انا طالبة غلبانة مش هينفع أشيل المادة دى أمى 
تموت فيها دى امى عندها القلب وابويا عنده 
الصفرا اقصد اخويا وابويا مشلول وقعدت تتماثل 
كأنها بتعيط 
راح قالها ال انا مايرضنيش .... ماتخافيش مش 
هشيلك حاجة انا قبلت اعتذارك يا ستى 
خرجت موج من عنده بنظرة انتصار أنها قدرت 
تضحك عليه وتستعطفه وبتقول فى نفسها طلع اهبل 
يا حرام 
ليلى:-عملتى ايه يا بنتى اتاخرتى ليه كل دة 
موج:- كنت بتأسف يا اختى يال الحمدهلل قبل 
الالسف من اول مرة 
ليلى:- بنظرة شك...بجدد 
موج:-بتوتر...ااه ..ااه اومال ايه؟!ويال بقا انا الزم 
اروح علشان اتاخرت وروحت موج 
االم:- ايه عملتى ايه النهاردة؟
موج:-زى الفل 
االم:- ادخلى غيرى هدومك لغاية مااحضرلك الغدا 
موج:-اومال بابا فين؟! 
االم:-بيشترى شوية طالبات من تحت 
موج:-اممممممممم..تمام
دخلت موج اخدت دش واتوضت وأدت فرضها 
وخرجت تتغدى وانتهى اليوم وهى بتناكش فى امها 
..وأبوها..وإخواتها 
وطبعا الزم تدخل البلكونة قبل ماتنام وهى بتشرب 
شاى بالنعناع وتسمع ام كلثوم.......وجيه كوبليه 
"طول عمرى بخاف من الحب.. وسيرة 
الحب..وظلم الحب لكل اصحااااابه..واعرف 
حكايات مليانة اهااات..ودموع وأنين...والعاشقين دابوا ما تابوا..طول عمرى بقول ال انا قد الشوووق 
....وليلى الشوووق....وال قلبى قد 
عذاااابه..عذااابه"
االم:- اقفلى الدوشة دى وادخل نامى علشان تصحى 
بكرة زى الناس الطبيعية وماتغلبنيش معاكى 
موج:- حاضر يا ماما...وقفلت األغنية ...ودخلت 
فى سريرها وهى بتفكر فى كالم ام كلثوم وبتقول 
لنفسها...هل فى حد ممكن يغير نظرتى دى 
ويخلينى احبه؟!وهل الحب فعال عذاب وال ال؟! 
ونامت من كتر اسالتها اللى مش القية إجابة ليها 
فى صباح يوم جديد 
المنبه:-ترن......ترن 
صحت موج طبعا بعد ماغلبت مامتها وكالعادة 
راحت الكلية متاخر
بعد موج وليلى ماخلصوا المحاضرات موج سلمت 
على ليلى ومشيت وليلى لسه هتمشى لقت دكتور مالك بينادى عليها 
ليلى:-نعم يا دكتور
مالك:-ممكن اطلب منك طلب؟!
ليلى:- طبعا يا دكتور اتفضل
مالك:-عايز رقم والد موج 
ليلى:-ليه؟! 
مالك:-هتعرفى بعدين
ليلى:-٠١٢٢٣ .......
مالك:-شكرا.....ومشى وهو مبسوط ونظرة 
االنتصار فى عيونه ??
موج روحت وعاملة دوشة على الباب وهى بتخبط 
مامااااااااااااااا انااااا جعاااااااااانة
االم:- ايه الحنجرة دى كلها 
ادخلي غيري وتعالي ساعديني حطي االطباق علي 
السفرة
موج:-اومال فين بابا االم:-في البلكونة بيتكلم في التليفون 
موج:- ماشي 
االب خلص المكالمة وخرج يتغدا
وأثناء الغدا 
االب:- موج جايلك عريس
االم:- لولولولولولولولي 
موج:-هو اي اللي لولولولولولولي انا مش موافقة 
االم:- بومة 
االب:- ليه يا موج ده حد محترم اوووي وانا خالص 
اديته كلمة لما يجي وتشوفيه ابقي احكمي بعد كدة 
موج:-خضعت لكالم باباها وقالت في نفسها انا كدة 
كدة هطفشه عادي يعني 
االب:-بكرة الجمعة يعني معندكيش كلية وهو جاي 
بكرة علي المغرب 
االم:- الحق اجهز الحاجة بقي 
موج بصتلها وقامت تدخل اوضتها
اتصلت بليلي تشكيلها من اللي امها وأبوها بيعملوه ليلي:- خالص يا موج شوفيه عجبك واستريحتيله 
تمم..مستريحتيش قولي لباباكي واكيد مش هيخلوكي 
تتخطبي عافية 
أنهت موج المكالمة مع ليلي وقامت أدت فرضها 
وقعدت تدعي ربنا يقدملها كل الخير️❤
وانتهي اليوم ...... 
في صباح يوم جديد 
االم:- يابنتي اصحي العصر إذن وانتي لسة نايمة 
الناس قربت تيجي 
موج:-اقفلي يا ماما النور ده الواحد ما بيصدق يوم 
إجازة 
االم:-وللا انده البوكي 
موج:-ال خالص صحيت صحيت 
االم:- اجهزي الناس فاضل عليها ساعة وتيجي 
موج بتذمر:- حاضر حاضر ربنا يعدي اليوم ده 
علي خير  بعد قليل من الوقت...... 
الباب:- دق....دق 
االم لموج:- الضيوف وصلوا خلصي ياال واحنا 
مستنيين برة 
االب واالم رحبوا بالضيوف وبعد كدة قام األب 
وجاب موج 
موج كانت باصة في األرض ألنها كانت أول مرة 
تتحط في الموقف ده ألنها كانت بترفض العرسان 
من برة برة لكن اول مرة باباها يصمم علي حد 
االب:- طب نسيبهم لوحدهم شوية 
العريس :- هتفضلي باصة في األرض كتييير مش 
عايزة تشوفيني طيب ؟! 
موج:-الصوت ده مش غريب علياا....بصتله مالك 
..اقصد دكتور مالك انت اي اللي جابك هنا؟!  مالك:-البس بدلة وجايب امي وابويا وجايبين تورتة 
يبقي جاااين ليه؟!
موج:- أيوة ليه ؟!
مالك:- انتي شكلك هبلة وهتتعبيني معاكي 
موج:- انت تعرفني منين عشان تيجي وتتقدملي ده 
احنا اول مقابلة لينا كانت خناقة 
مالك:-هقولك كل حاجة بس بعد كتب الكتاب
االب:-دخل ها نقول مبروك ؟! 
موج لسة هتتكلم... راح مالك قاله اه طبعا نقول 
مبروك ولو سمحت يا عمي انا عايز كتب الكتاب 
بعد أسبوعين من دلوقتي والفرح بعد شهر من كتب 
الكتاب 
االب:- انا معنديش مانع بس االهم رأي موج 
موج لسة هتتكلم...مالك هي موافقة بس مكسوفة من 
حضرتك 
الاب:- علي بركة الله   
وكله عمال يبارك وأم مالك وأم موج بيزغرطوا 
وهي مش فاهمة حاجة وحاسة أن الدنيا بتجري 
االسبوعين كانوا بيعدو بسرعة اوي وموج مشغولة 
في تحضيرات حاجات كتب الكتاب والفرح وليلي 
طبعا كانت معاها مسبتهاش 
وطبعا طول االسبوعين مالك بيكلم موج كل يوم 
وبيحاول يقرب منها 
وموج عرفت قد أي هو شخصية لذيذة ومحبوبة 
بس مستغربة ازاي يجي يتقدملها من خناقة أو من 
وقت قليل شافها فيه 
وهو كان بيقولها هقولك بعد كدة الكتاب 
وجه يوم كتب الكتاب......
موج كانت قاعدة وحاسة بشعور مختلط من 
الخوف..والفرح...واالنبساط بفرحة أهلها 
وقطع تفكيرها جملة..
"بارك للا لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في 
خير"
وتعاال صوت الزغاريط
مالك استأذن واخد موج وخرج بيها 
موج:- احنا رايحين فين ؟! 
مالك هتعرفي دلوقتي 
نزلوا من العربية 
واالنوار اشتغلت علي البحر 
ومالك كان عملها ممر من الورد واالنوار ومع كل 
خطوة كانت بتالقي ورقة ??
"اول خطوة مع اول ورقة" مكتوب فيها
)اول مرة شوفتك فيها كنت جاي اسلم ورق 
لصاحبي في الكلية وشوفتك ( 
"تاني خطوة مع تاني ورقة " مكتوب فيها 
)كنتي زي القمر..كنتي البسة فستان بيبي بلو 
وسايبة شعرك.. كنتي واقفة وسط ورد وكنتي احلي 
وردة فيهم(
"ثالث خطوة مع ثالث ورقة" مكتوب فيها
)وقعت في ضحكتك ووقعت فيكي..وحولت ورقي 
الكلية بتاعتك وصحبي نقل مكاني في الكلية التانية(
"رابع خطوة مع رابع ورقة"مكتوب فيها 
)عارفك ومتابعك بقالي سنة...يعني في الخناقة 
مكنتش اول مرة اشوفك فيها( 
"خامس خطوة مع خامس ورقة " مكتوب فيها
)بحبك يا موج .. ومرضتش اقولك الكالم ده غير 
بعد كتب الكتاب عشان ربنا يباركلي فيكي ...بحبك 
يا موجي️❤(
كل ده وموج الدموع نازلة من عينيها ومش مصدقة 
أن كل ده ليها هي 
وان فعال الحب حلو مش زي ماهي سمعت أنه 
عذااب 
وفي وسط دموعها مد مالك أيده ...تسمحيلي 
بالرقصة دي
ضحكت وقامت ترقص معاه 
وصوت ام كلثوم جاي من بعيد...... 
"وقابلتك انت لقيتك بتغير كل حياتي...معرفش 
ازاي انا حبيتك ... معرفش ازاي يا حياتي "️❤
النهاية 
لمياء يحيي............. 
❤️Lamiaa yahia

 

التعليقات ( 0 )
الرجاء تسجيل الدخول لتتمكن من التعليق
مقال بواسطة

articles

4

followers

2

followings

0

مقالات مشابة