روايته تاج الامير
الفصل الخامس
بعد ان قضاء امسيه رائعه برفقت الجميله واطفاله شعر فيه بالالفه والحب والدفا ولم يشعر بمرور الوقت
الا حينما دقت ساعته الاناقه وكانه تخبره ان الوقت تاخر ويجيب عليه الانصراف
وقف وهو يقول بابتسامه
انا ماشى دلوقتى الوقت اتاخر
بادلته تاج الاباسامه
يا ريت تكرره يا امير بيه
رد بلباقه ان شاء الله يا تاج هانم
وضغط على حروف الكلمه ليخبره بطريقه مبطنه ان اللقب لم يعجبه
سر مالك معه ليودعه امام باب المنزل وتاج خلفهم تمشى بتمهل نظزا لحالته
وحينما فتح مالك الباب وجد امامه شخص يبغضه الجميع هنا
تحدث الاخر بوقاحه
الله ما انتى حلوه اهو جايبه رجل غريب بيتك
احمر وجه تاج من وقاحته فصرخت به بغضب شديد
اخرس يا حيوان اخرج بره يا ساهر
احمرت عين الاخر بغضب ونظز له بوعيد وتحدث بتهديد صريح
خليكى فاكره يا ام انا يا ام هاخد الولاد
ادمعت عين تاج وخفق قلبه برعب
حيوان
كان يراقب المشهد في صمت شديد ينظز بوقوع كارثه على ذلك السمج الذى جعلت دموع الجميله تلوث وجنته الملائكه وبكلماته السامه التى عكرت صفو الامسيه الجميله سب في داخله ذلك الشخص وتحدث بهدوء ظاهرى يحسد عليه
مين ده
رد مالك بحزن واشفاق على شقيقته فهو السبب في كل ما تمر به ويعلم الله انه يجلد ذاته دائما على ما اوقع شقيقته به
عمو الولاد عايز يتجوز تاج يا ام لو اتجوزت غيرو ياخد ولاده منها
الى هنا ولم يستطع ان يدعى الهدواء
الحقير
التفت لتلك التى تبكى وقدمه لم تساعده على الوقوف فانهارت على اقرب اريكه تنحب بصمت وقلبه يدق بخوف وعنف سامر كاخيه لديه اساليبه القذره تكره روايته فهو يذكره باخيه وبكل افعاله المشينه
سار امير الى ان وصل لمكان جلوسه ودون ذره خجل واحده جلس بجانبه وهو يحاول ان يضع داخله الامان
متخفيش يا مدام تاج كل شىء ولو حل
ثم تحدث لذاته
يا ريت لو اقدر اخدك في حضنى وامسح دموعك بس هدفعوا التمن غالى
هدات الجميله قليلا
انا ماشى دلوقتى
اعقب قوله باعطاه له كرت يحمل رقم هاتفه الخاص والذى لا يملكه الا المقربون
ده رقمى الخاص لو احتجتى اى حاجه كلمنى
ابتسمت من بين دموعه ومدت يده وتناولت الكرت ثم شكرته بخفوت
انصرف امير
اليوم التالى
قامت تاج بالروتين اليومى
رن الهاتف
مدت تاج يده لتجيب
تحدث الطرف الاخر بلباقه وتذهيب
مدام تاج
نعم
اتقبلنى معانا
قالت بفرحه شديده لقبوله بتلك الوظيفه
بجد
رد بجديه
ايوه تقدرى تاجى تستلمى الشغل شكرا جدا
العفوا
انطلقت لوجهته وهى تشعر بتجدد الامل فتلك الشركه سوف يمنحه الراتب كبير تستطيع من خلاله الاعتناء بالمنزل وتستطيع ايضا ان تتحمل تكاليف تعليم اطفاله وربما تنتقل من ذلك المنزل وتعيش في مكان افضل والاهم ان يكون بعيد عن ذلك السمج دعت الله ان ييسر امره
وقفت امام ذلك الصرح الضخم نظزت لسماء ورددت يا رب
ولجت للاستقبال واخبرته انه تاج وتم قبوله للعمل هنا
ابتسمت الفتاه بلطف ودلت تاج على طابق العمل
صعدت تاج لطابق ووجدت امامه فتاتين وشاب
ابتسم الشاب اكيد انتى تاج الموظفه الجديده
ايوه
انا مهاب وهعرف دلوقتى مطلوب منك اى
ردت بهمه اتفضل
انتى....…
تحاول ايقاظه بدلال
امير
امير حبيبي اصحا بقا عشان تفطر
فى اقل من ثانيه كانت هى اسفله وهو يشرف عليه
قبله امير بحب وتروى
ونطق بصدق
بحبك
احمرت الجميله خجلا
امير بس قووووم
لا
اعقبه قوله قبله اعمق من ما سبقته
وحينما اوشك على ان.....…
فز من نومه على صوت المنبه
امسكه امير ضارب به الحائط
اوف منبه غتت ليه صحتنى جننتنى يا تاج بجد بقيت مراهق وبحلم كمان
ارتدا ملابسه وقام برياضه الصباح بجهد اكبر
اداء فرض ربه
وذهب للعمل مر
اليوم في العمل والان
الساعه ٤ وقت انتهى الدوام
تحدث تاج الى صديقته ايمان
التى تعرفت عليه اليوم واحبته كثيرا
يلا سلام انا عشان ولادى
مع السلامه
ايمان صديقه لتاج في العمل خدى بالك من نفسك
ردت تاج بابتسامه جميله مثله
وانتى كمان
وفى اثناء خروجه
جحزت عينيه ووضعت يده على فمه لتكتم شهقه تاكد ان تخرج منها
معقوووووووووووووول
بقلم هند سعودى