خصائص الأمثال في العصور قديما وحديثا

خصائص الأمثال في العصور قديما وحديثا

0 المراجعات

طب خصائص الأمثال إيه ؟  يعني ايه خصائص ؟ يعني الحاجات اللي بنفهمها من المثل و اللي نقدر نفهم منها بعض صفات البلد اللي اتقال فيها المثل او الظروف اللي اتقال فيها او كمان العصر اللي اتقال فيها . 

في كتير  من الخصائص اللي  بتميز الأمثال عن بقية الكلام منها :
- الإيجاز من خصائص الأمثال: و هو التعبير عن الفكرة في أضيق حيز ممكن ، و قد يتم هذا التعبير في كلمتين  زي " الجوع كافر " ، " أصلك فعلك " ، " الصبر مر " ، أو  التعبير عن الواقع الإنساني " إن كبر ابنك خاوِيه" . 

- إصابة  المعنى: حيث إن المثل لا يقال إلا في المواقف المشابهة للأحداث التي قيل فيها المثل ، و من هنا قيل :  " لكل مقام مقال " .

- الأصالة : و دا بالنسبة للأمثال العربية فقط فهي عربية المنشأ، مع أنها مش  بلفظها الفصيح ، لأن  الشعوب بتتمسك بالقيم و الأخلاق العربية الأصيلة ؛ حيث اكتسبت و تكتسب محتواها تاريخياً و اجتماعياً ، و أخذوا بعضها بلفظه ، أو بمعانيه من الدين الإسلامي ، أو من الأدب العربي القديم  " صغير القوم خادمهم " .

- الواقعية : فهي تمتاز بواقعيتها ، لأن  الحياة المجتمعية الريفية العربية عموماً بتتميز بالواقعية .

- البلاغة : و دا اكتر حاجة بالنسبة للأمثال العربية و تمتاز الأمثلة كذلك بإيجاز اللفظ و تركيزه ، و بإصابة المعنى و دقته و بُعد المغزى .

-الموسيقى : يعني النغمة في اللفظ فلا تخلو الأمثال من الموسيقى اللفظية ، ففيها جرس موسيقي و تناغم بين ألفاظها و تناسق بين الجمل ، و تجانس بين الأحرف ، و الجمل و التراكيب ، و تأتي موسيقى الأمثال إما على السجع و الفاصل ، أو من اختيارها للأحرف المتجانسة ضمن الكلمات ، و الكلمات المتوافقة ضمن الجمل .

- الإحساس : تعكس بصدق مشاعر المجتمع ،  و أحاسيسه و آماله ، و آلامه و أفراحه و أحزانه ، و تفكيره و فلسفته و حكمته و من خلالها نستكشف آراءه في مختلف شؤون الحياة و موقفه منها و نظرته إلى الكون، و تفسيره لمظاهره . و كمان فيها كتير من القيم الاجتماعية و الأخلاقية الحلوة و إن كان بعضها كان بيبقى فيها بعض القيم السلبية قوي و القيم الهدامة زي ( الجري نص الجدعنة المثل ده  ممكن تشوف صاحبه جبان قوي لكن ممكن حد تاني يقولك لأ لن اللي قاله مشي ورا غريزة البقاء اللي موجودة فينا كلنا ) و زي مثل ( يدي الحلق للي بلا ودان ودا بقى مثل معتقدش انه له تبرير زي اللي قبله لأنه و العياذ بالله معترض على تقسيم ربنا للرزق ) 

# حتى إن كان المثل بيعبر عن تجارب وخصائص وحضارة الشعوب إلا إن في بعض الأمثال تنفع لكل الشعوب و في أمثال تانية متنفعش لأسباب اجتماعية أو دينية أو تاريخية او غيره من الأسباب اللي تخلي مثل ينفع مع شعب لكن متنفعش مع شعب تاني . 

 # أما بقى الحكمة فهي نتيجة رؤية تأملية تجريدية استقرائية فهي تنبع من الخبرة والتجربة و يقتضي أن يكون فيها تأمل و تفكر وموازنة بين الأمور لأنها تعبر عن رأي الفرد و عقله مع بعض و كمان عن تجربته في الحياة .

كل الخصائص الماضية هي جزء بسيط من خصائص الأمثال 

و التعرف على هذه الخصائص يساعدنا في عدة أمور منها :

- تحليل المثل وأصل حكاية المثل

-  التعرف على البيئة التي وُجد فيها المثل

- تقييد المثل بحادثه و عدم تعميمه على حالات أخرى متشابهة

- اكتساب مهارة تطبيق المثل على مشابهة من الأحوال و الحكايات 

- مقدرتنا على استخلاص العبرةوالعظة من المثل . 

التعليقات ( 0 )
الرجاء تسجيل الدخول لتتمكن من التعليق
مقال بواسطة

articles

3

followers

1

followings

1

مقالات مشابة