قصص حب وضحك

قصص حب وضحك

0 reviews

#المشاكسه_والعنيد 2

: وصلنا يلا قومي انزلي قبل القطر مايتحرك

طيف وهي بتفرك ف عيونها : المانيا دي

يوسف : اسمها المنيا مش المانيا انا نازل 
وسابها ونزل

لحقته بسرعه وقالتله : شكراً ع تمن التذكره

يوسف : مكنتش تذكره ب 12 جنيه روحي روحي يلا وبطلي تلحقيني انا زهقت منك وجبت اخري خلاص

وسابها ومشي

وقفت تكلم نفسها 
: تصدق انا غلطانه فعلاً 
بصت حواليها لقت الناس رايحه وجايه قالت بإحباط
: عمتو هتعمل مني صوابع كفته اقولها انا كنت فين دلوقتي

اتنهدت وفتحت موبايلها أخيراً لقت اكتر من 30مكالمه فائته 
فجأه موبايلها رن ردت وقالت : عمتو حبيبتي وحشتيني اوي

عمتها : انتي فين دانا هطلع روحك العريس ع وصول وانتي اختفيتي روحتي فين بجالك 6ساعات

طيف بإرتباك: كنت كنت

عمتها : انتي هتأتأي انطقي انتي فين

طيف بخوف : بصراحه انا ف محطة القطر تعالي خديني

"ف المنزل"

:انتي يابت يامجصوفة الرجبه كنتي بتعملي اي ف محطة القطر انطقي

طيف بوجع : ياعمتو استني هفهمك بس بالراحه سيبي شعري بقى

: دانا هقطعهولك

طيف بوجع : يعني يرضيكي اروح للعريس قرعه عايزاهم يقولوا العروسه القرعه اهي ماتقولي حاجه ياماما

والدتها : بصراحه تستاهلي حد قالك تسيبي البيت وتمشي

طيف : خلاص ياماما شكراً متقوليش حاجه

عمتها : انطقي كنتي فين

طيف بوجع : طب سيبي شعري وانا هتكلم

عمتها سابتها وقعدت وهي بتاخد نفسها من الزعيق والعصبيه وقالت
: انطقي اتكلمي هتموتيني منك لله

طيف عدلت شعرها وقالت: بصراحه كدا انا كنت ناويه اهرب

عمتها : يامصيبتي تهربي انتي اتجننتي يابنت سليم فينك يا اخويا تشوف بنتك بتعمل فينا اي

طيف بإحباط : ماانتوا ال عايزين تجوزوني عافيه

عمتها : البنت عندنا ف الصعيد لو عدت العشرين تبجي بايره يابايره

طيف : طب ماتسبوني ارجع القاهره البنت بيسموها بايره لما تعدي الاربعين كدا

عمتها بحده : انتي بتتمسخري علينا مش مالين عينك إحنا امال داحنا مصدقنا نلاقي حد يرضى بيكي اطلعي بسرعه جهزي نفسك فاضل نص ساعه والضيوف يكونوا هنا

طيف بذمجره : يوووه بقى

والدتها بحده : ع أوضتك إنجزي

_______
في منزل يوسف

ياماما افهمي انا بحب واحده تانيه مش عايز اتجوز ال انتي جيباهالي دي

والدته: عيب يايوسف انت مش صغير ع الكلام داه وانت عارف ان البنت بتاعت اسكندريه دي انا مبحبهاش

يوسف قعد وقال : مش لازم انتي تحبيها انا بحبها

والدته بحده : جوازك م البنت دي هيكون ع جثتي

يوسف بضيق: طب من الآخر كدا انا مش هينفع اتجوز البنت ال انتي عايزه تجوزهالي وانا مبفكرش ف الجواز دلوقتي تمام

والدته قعدت جمبه وقالت بصدمه: وه كبرت يايوسف وبقيت تعصى كلام امك قعدتك ف القاهره نستك الأصول باين يعني دا جزاتي بعد ما بعتك تتعلم هناك وكمان سبتك تشتغل هناك وكل طلباتك كانت أوامر ، بتردلي الجميل وتطلعني صغيره قدام الناس ال مستنيانا دانا جوزت اخواتك كلهم محدش فيهم قالي بتعملي اي ياأمي ع العموم تشكر ياحبيبي

لسه هتقوم قام يوسف مسك ايدها وقالها : انا مش عايزك تزعلي مني بس انا موافق اعمل اي حاجه الا موضوع الجواز داه

والدته : طب تعالى ع نفسك وشوفها وبعدين أحكم انا متأكده انها هتعجبك عندك اخواتك الصبيان كلهم انا مجوزاهم ومرارتهم زي البدر بينورا ف الضلمه خدها وع ضمانتي

يوسف: ياما انا مبتكلمش ع الشكل في حاجات تانيه لازم تكون ف شريكة حياتي اولها اني اكون بحبها

والدته: بلا حب بلا كلام فاضي البنت متعلمه علام عالي وبنت نسب وحسب وحلوه وكانت جايه زياره لعمتها هنا وانا شوفتها والبنت عجبتني وقصر الكلام بقى علشان مبقاش فيا حيل للمناهده هتيجي تشوفها ولا هتعصى أمري

يوسف بتردد: بس ..

والدته وقفت وقالت : مابسش البس هدومك وانزلي علشان منتأخرش ع الناس

يوسف بإحباط : حاضر يااما

_______
"في منزل طيف"
طيف دخلت بصنية العصير تقدمها للضيوف

والدة يوسف بفرح : اهلا بعروستنا اهلا

يوسف رفع وشه علشان يشوفها قال بصدمه 
: هو انتي !

طيف بصتله وقالت بصدمه : هو انت!

عمتها : مالكوا ياحبايبي في اي

طيف حطت الصينيه وقالت : بس مش دا ال ورتوني صورته

يوسف : ايوا فعلاً مش دي ال ورتوني صورتها

ضحكوا كلهم

والدة يوسف : ههههه احنا قررنا نعمل فيكوا مقلب ونوريكوا صور مختلفه بس اي رأيك ف العروسه قمر مش كدا

يوسف بصدمه وهو ينظر لطيف : اه مانا واخد بالي

طيف بصدمه : دا اي المصيبه دي

عمة طيف : قومي ياام يوسف عايزه اوريلك حاجه 
وقامت غامزالها علشان يسيبوهم لوحدهم

أول ما باب الأوضه اتقفل عليهم قاموا الاتنين من مكانهم ووقفوا قصاد بعض

بصوا لبعض بحده ولمدة ثواني

طيف : استوب اي جو الدراما الهندي داه اقعد اقعد

يوسف قعد وقال : دانا كان عندي اعمل حادثه واتفرم تحت عربيه ولا إني اتجوزك

طيف بسخريه : دا ع اساس اني هموت واتجوزك مش كدا

يوسف : بقولك اي لا انتي طيقاني ولا انا طايقك يبقى نخلص الموضوع داه وتقومي تقوليلهم مش عايزاه

طيف : ياسلام طب ماتخلصه انت وتقول مش عايزها

يوسف : انا قولتلك اني والدتي مش موافقه ومصره تجوزني ليكي

طيف : وانا عمتو بردو مصره تجوزني ليك

يوسف : طب واي الحل

طيف : الحل اننا نسبتلهم اننا مش مناسبين لبعض وبكدا يقتنعوا ويفركشوا الجوازه

يوسف : وهنعملها ازاي دي

طيف مدت ايدها ليه

يوسف بتعجب سلم عليها

طيف شدة ايدها وقالت: اي احنا هنتصاحب بقولك ايدك على ألف جنيه عربون

يوسف : نعم يااختي الف اي

طيف بغرور : اهو علشان نعم يااختي دي بقوا الف ونص

يوسف : انتي بتهزري فلوس اي ال انتي عايزاها بالظبط

طيف بغرور: مش هخلصك م الجوازه دي وهجوزك حبيبتك ودا عايز مجهود وانا بحب استغل الفرص بصراحه

يوسف : مانتي معايا ف نفس المركب هنهزر

طيف : لا يابابا انا مش فارق معايا انا لا عندي حبيب ولا قريب وموافقه اتجوزك عادي ف هاتجيب الفلوس ولا اطلع اقولهم موافقه

يوسف : انا شكلي وقعت مع واحده مش سهله

طيف بضحك : باين الست الوالده بتحبك اوي علشان كدا وقعت فيا

يوسف بضيق: اسكتي خالص

وقام مطلعلها الف جنيه ومديهولها

طيف بعد ماعدت الفلوس قالتله ناقص 500

يوسف : ال 500 دول هتاخديهم بعد المهمه ماتخلص

طيف بتفكير : اممم تمام اتفقنا 
حطت الفلوس ف جيبها وقامت بدون اي مقدمات مصوته

يوسف بذهول : اي دا في اي

دخلوا اهلهم بسرعه

طيف بتمثيل وبكاء اترمت ف حضن والدتها: ضربني ياماما ضربني

والدة يوسف : اي ال انت عملته داه يايوسف

عمة طيف: معقول تمد ايدك عليها من دلوقتي

طيف رفعت راسها وقالت بصدمه : يعني المشكله ف دلوقتي لكن بعد كدا عادي

وبعدين راحت مكمله عياط وقالت: انا لا يمكن اتجوزه لا لا لا 
وقامت غمزاله

يوسف بإرتباك : ايوا انا ضربتها علشان اشوف هتقدر تستحمل الضرب بعد كدا ولا لا مش هتبقى مراتي ولازم اخد بالي من كل حاجه

والدتها: انت اتجننت وجي تمد ايدك ع بنتي وف بيتي كمان اي التهريج دا ياام يوسف

والدة يوسف : ياجماعه اكيد سوء تفاهم يوسف ابني مبيعرفش يضرب قطه هيضرب بنتكوا ازاي ماتقول انك بتهزر يايوسف

يوسف : لا مبهزرش ياماما انا فعلاً ضربتها وانتي عارفه لما الحاله بتجيلي اي ال بيحصل

طيف ببكاء وتمثيل : وكمان بتيجله الحاله عايزني اتجوز واحد مريض دا لايمكن يحصل

عمتها : حالة اي دي كمان ياام يوسف

والدة يوسف: انا زي زيكوا معرفش حاجه حالة اي دي ياواد

يوسف : الحاله ياماما الحاله انتي هتفضلي مخبيه ع الناس لحد امتى خلاص احنا هنناسب بعض ولازم كل حاجه تبقى واضحه م البدايه ولو مش عاجبهم خلاص كل واحد يروح لحاله

طيف : ايوا طبعاً مش عاجبنا

يوسف : اشطا اوي سلام عليكوا

طيف : وعليكم السلام متجيش عندنا تاني

والدة يوسف : وه استنا ياواد

يتبع..
بقلم #Malak_mohamed

comments ( 0 )
please login to be able to comment
article by

articles

3

followers

1

followings

0

similar articles