بيلجا والاغراب ومملكة الثلج والأحلام
بيلجا بارت (1)
في امسيه جميله حيث ضوء القمر كانت تقف الجميله لينا في شرفة غرفتها وهي تحتسي مشروبها المفضل من القهوه
(لينا فتاه ذات ال23عام تتمتع بملامح جميله وتحب المغامره)
لينا وهي تحدث نفسها :اتمني اعرف ايه اللي حصل يومها
ثم دق هاتفها وكان المتصل صديقها زين
لينا:الو اهلا
زين:لا انا هدخل في الموضوع بسرعه المره دي
لينا:ممم خير في ايه
زين:جاهزه بكره ندخل القصر؟
لينا بأستغراب:انت بتتكلم بجد! اكيد جاهزه طبعا
زين:خلاص جهزي نفسك بكره الصبح ومش هكون لوحدي صحابي معايا
لينا:اعرفهم؟
زين:لا بس هتتعرفي عليهم يعني
لينا:ممم اتفقنا
ثم أغلقت لينا هاتفها واتجهت سريعه اللي فراشها في حماس حتي تنام وتستيقظ مبكرا حتي تتجه الي القصر
اتي الصباح واستيقظت لينا مبكرا ثم أعدت نفسها حيث ارتدت بنطال رياضي اسود وتيشرت من اللون الابيض وحذاء اسود وربطت شعرها الطويل الناعم خلف ظهرها وارتدت شنطه ظهر وأخذت بها بعض الاشياء ظنا بأن تحتاجها هناك ثم اتجهت خارج المنزل وقبل أن تخرج وضعت جواب بجانب والدتها وهي نائمه وغادرت متجهه الي القصر حتي وصلت هناك وانتظرت قليلا حتي اتي زين برفقه اصدقائه
زين:صباح الخير يا لولو
لينا:صباح الخير
زين:ايه يابنتي ده هو احنا هنلعب ماتش كوره
لينا:ههه بطول رخامه بقي
زين:ممم طب اعرفك علي صحابي وسام وطارق ومها
لينا:اهلا بيكم
طارق:اهلا بالجميل
زين وهو يضرب علي كتف طارق:مش دي
مها:اهلا يا حبيبتي انا مها خطيبة وسام
لينا:اتشرفت بيكم
وسام: مش يلا ونشوف هنعمل ايه
STOP
(هذا القصر يدعي بقصر الاحلام يوجد منذ زمن طويل ومعلق من زمن ويقال إنه من يدخله لا يخرج منه الي الابد وان أرضه تبتلع كل من يدخله وأما عن لينا فهي تريد دخول القصر لأن والدها دخل القصر منذ عشر سنوات ولم يعد حتي اليوم وتريد أن تري اين هو والدها وما الذي حدث معه وأما عن وسام فهو عاشق المغامرات وأما عن زين فهو فقد يريد إرضاء صديقة عمره لينا)
كان القصر محاوط بسور ولكنهم اجتازوه بسهوله لان باب السور كان مفتوح من الأساس وبعد أن دخلو أمام القصر قالت لينا:ياااه ده كبير اوي وجميل من قريب
وسام:هو احنا اصلا ازاي هنفتح باب القصر اصلا
وقبل أن ينهي وسام كلامه افتتح باب القصر ببطئ ففزع جميعهم وقالت مها:ايه ده ايه الرعب ده لا انا هروح مين جاي معايا
طارق بخوف:انا كمان معاكي
وفروا هاربين بعيدا عن القصر
فقالت لينا:انا مش خايفه وهدخل
وسام:وانا كمان عادي
زين:يلا لما نشوف اخرتها ايه معاكم
ثم تحركوا اللي داخل القصر وبعد أن دخلوا القصر بحث زين عن مفاتيح الانوار وبعد أن وجدها فتحها ف أنار القصر
لينا:ياااه كل ده ولسه الانوار شغاله
وسام:ايه الفخامه دي
زين لوسام:ده قصر هو بيتكم
لينا وهي تتمشي في القصر:انا مش شايفه اي حاجه غريبه من اللي بنسمعوا ده
زين وهو يضحك:انا معرفش ازاي مصدقين
وسام:واحنا لو مصدقين هندخل ليه ونموت نفسنا احنا بس بنحب الاكتشاف
لينا:ما تيجو نطلع نشوف في ايه فوق
وبعد جوله دامت طويلا في القصر ولم يجدوا به سوا قصر قديم أساسه مغطي بالأتربة
قالت لينا وهم ينزلون من علي السلالم مغادرون القصر:أدينا جينا وهنمشي ومفيش حاجه غريبه
وقبل أن تكمل كلامها اختفت ابواب ونوافذ القصر وكأن أحدا قد اتي وسرق الابواب والنوافذ واخذت حيطان القصر تغلق ببطئ من الجانبين
وسام وهو يصرخ:أجروا بسرعه قبل ما الحيطان تتقفل
وأخذوا جميعهم يركدون في هلع حتي يخرجون من القصر قبل أن تغلق حيطانه جميعا ولكن دون جدوى أغلقت الحيطان قبل أن يخرج أحدا منهم وهنا جلسوا جميعهم علي الارض في صدمه مما جرا فقد اختفت الابواب والنوافذ ولا يوجد أي مخرج من القصر…..