رواية أنا والمدمن الفصل 12؟
نظرة واحدة حلالٍ شرعية تعطي الأمان، الطمأنينة، الدفء، ترسم ابتسامة على شفتَيكِ ..♥️💫
.........
والدة رزان:الو حبيبة ماما
_سلام عليكم ازيك ي ماما
=عملتي ايه حبيبتي
_ف ايه؟
=على ماما ف العريس
_ههههههههههه مفيش حاجة بتستخبى ، مرتاحة بصراحة و قولت لبابا يخليهم ييجوا يوم الجمعه عشان النظرة الشرعية و كده
=يا خلاسي بنتي بقت عروسة
_اه اه بقت جموسة المهم هتيجي طبعا
= ههههههه اه ان شاء الله بس لازم اقول لمدحت الاول
(مدحت زوج والدة رزان)
_اه حبيبتي تمام
________________
اسلام:ها طمني عملت ايه رد وافقت؟؟
_بس افتكريها والله م هسيبها بس تكون من نصيبي انا هوريها بتردهالي ماشي ماشي لسا متعرفنيش ي رزان
=ي ابني احكي
حكاله اللي حصل و المقلب
=اهلا اهلا اتنين اجن من بعض
_بس ي ولد عيب تقول ع مرات صحبك المستقبلية كده انا بس الي اقول
=ههههههههههههه حقك ي باشا
_________________
اليوم التالي
منى:سلام عليكم ورحمة الله وبركاته صباح الخير ي رزان عاملة ايه
_ع بااالي و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته عاملة ايه شوفتي ايه اللي حصل احمد
=ماله
_احم احم اتقدملي ووافقت
=والله حسيت مش عليا الحركات دي
_ههههههههههه قولي طمنيني عليكي
=عندي خبر حلو قربت اكتب الكتاب
_بتهزرييي؟؟ امتا قولي ؟
=قريب اوي تعالي نكتب سوا؟؟
_يا بنت الايه فكرة والله
=خلاص شوفي كده و انا هشوف زياد
______________
فاضل ع اليوم المشهود (يوم النظرة الشرعية )
_بابا ممكن اروح مع ياسمينا و اسراء اخت احمد خدت رقمها اشتري شوية حاجات كده و نتمشى شوية
=ماشي حبيبتي بس خليكي معايا ع تواصل و طمنيني عليكي
_________
والدة رزان:سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ي مدحت ازيك
_دلوقتي ي هانم افتكرتي ان ليكي زوج و سايباه بالعيال
=ي مدحت م انت عارف الوضع المهم
انا بنتي رزان متقدملها عريس ووافقت عقبال ليان ياارب
_المطلوب؟؟
_امم انا رايحة في الفيلا بتاعتهم عشان احضر يوم النظرة الشرعية
=نعم؟؟؟؟ و أبوها
_وانا مالي انت جاي تحاسبني و انت عارف ان بينا بنت ولا نسيت و كمان انا عند ثقتك و الدليل اني قولتلك؟؟
=لا منستش بس برضو مش هسمح بكده
_والله؟؟ وانا مش هسيب بنتي ف يوم زي كده تمام كفاية كل الفترة الي فاتت خليني اعوضها شوية
بعد تفكير و عصبية شاف انها مصممة و معاها حق
=ماشي روحي الف مبروك
______________
رزان و ياسمينا و اسراء
_ رزان: ها تحبوا نروح فين؟ عايزة افرفش احسن حسه نفسي متوترة اوي
= اسراء:تعالو نتمشى ع النيل شوية و بعدين نطلع ع التحرير و نتصور و نشتري شوية حاجات و نروح ايه رايكم
ياسمينا و رزان:تمام
خرجوا و لفو و قبل م يرجعوا
اتعكر مزاج الثلاثة بعد م ٣ شباب عاكسوهم
اسراء:والله انكم مش متربيين .
شاب منهم:ع قلبي زي العسل
رزان متوترة و خايفة ياسمنا بتهديها
ياسمينا:ياريت تتلموا و تمشوا
_و نسيب القمرات كل واحدة بشكل اخل
فجأة رزان بعصبية: لو محلتوش عنا هتصل ب خطيبي و هو اصلا جاي امشوا بكرامتكم احسن شوية زبالة
اسراء و ياسمينا استغربوا
معقول دي رزان اخيرا
_برضو مش هنمشي جيبيه
=ممتاز
فعلا اتصلت عليه و قبل م يرد
اهو
_ جه وراكم
عملت حركة لما شافت واحد طالع من الجيم مفتول العضلات مقبل عليهم عشان بيعدي الطريق
هما خافوا و جريوا
ياسمينا و اسراء ي بنت الايه عملتيها ازاي دي
_ههههههههههه دماغ شغالة بس بقا احسن كنت هموت من الرعب والله شيت!!!!يختاااي انا فعلا اتصلت ع احمد الحل؟؟؟
ياسمينا:قوليلو كنت بتصل ع ماما وايدي جت ع رقمك
_فكرة برضو
_____________
ياسمنا: هتلبسي ايه بكرة؟
=هلبس دريس ماما كانت جيباهولي دريس
طويل كده من ورا و قصير من قدام و البس جيبة سودا الدريس ابيض ف اسود ايه رايك ع ساعه سودا و خاتم فضة عشان انتي عارفه بحبه
_تمام اوي طبعا كالعادة مش هتحطي ي حاجه ع وشك صح؟
=اكيددد ده النظرة الشرعية و مينفعش اخدعه في اي حاجه مع اني عارفه اني هموت اول م اقعد.معاه تاني يلا ربنا يقدم اللي ف الخير
_يارب حبيبتي
_________________
اليوم المشهود
الساعه ٣ العصر
والد رزان: ها قربتي تجهزي هييجو ع ال٦
_لسا بدري ي بابا يادوب هلبس بس
=طيب يلا ظبطي نفسك ،امم صحيح هي مامتك جاية مش كده؟؟
_ييييه نسيت اسألها بس انا قولتها انبارح
=خلاص جهزي نفسك و انا هتصل عليها اسألها
_تمام
________________
_سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ازيك ي ام رزان
=و عليكم السلام تمام الحمدلله و انت
_نحمد الله طيب عايز اعرف بس هتيجي ع موعد المقابلة انهاردة؟
=اه اه قبليها كمان عشان اشوف رزان قبلل م تقابلهم
_ممتاز تنوري
بعتلها اللوكيشن
__________________
ساعه رن جرس الفيلا
_بابا افتح ممكن تكون ماما
=طيب
بيفتح هي فعلا
_احم سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ازيك اتفضلي
=و عليكم السلام اتفضل
جابت علبة شوكولا
_ليه التعب ده بس انا جايب كل حاجه
=هاجي ايدي فاضية كده يعني
_يعني هي اول مرة
هنا حب انه يفهمها انه مش قافش و انه عادي بيتعامل معاها بِوِّد
=انا؟؟ انا عمري م دخلت ع اي حد ب ايدي فاضية
_هههههههه اتفضلي
ساب الفيلا عشان مينفعش يقعد و هي موجودة
جه ع موعد الزيارة بظبط
_________
والد رزان: اهلا اهلا اتفضلوا نورتونا
=عمر:بنورك والله
سملوا ع بعض و احمد جاي في منتهى الشياكة لابس طقم اسود و ابيض زي م يكونوا متفقين
شوية مامت رزان نزلت تسلم عليهم و عمر فاهم الموضوع و مفهمه لعيلته
والدتها:رزان حبيبتي انزلي تعالي سلمي
يارب بقا مش كل مرة لا لا خلاص يلا استشجعي
١٢٣ لالا مش قادرة يوووه
نزلت اخيرا
__________
_احم سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بصت بصه من ع السلم ع احمد شافته لابس الطقم قالت (ينهار ابيض و اسود برضو طب اروح اغير؟) بس قمر استغفر الله بقا
نزلت
الكل:و عليكم السلام اتفضلي ي بنتي
سلمت ع والدته و هي طيبة جدا
عمر اقترح طب مش نسيبهم يتكلموا شوية و يشوفها ولا رأيك ايه ي محمد
_تمام
راحو قعدوا ف الصالون و احمد و رزان قريبين منهم فالانتريه
_احم ازيك ي رزان
كل م بتسمع صوته قلبها بيدق اسرع
=كويسة
_يارب دايما،ليه الحركه اللي عملتيها؟؟؟(يقصد ع المقلب)
=ههههه والله ردا كده ع حاجة المهم عايز تسألني اي سؤال؟
_والله هو لا بس يعني اذا مفيهاش مشكلة ممكن (خطيبك)يشوف وش مراته المستقبلية
هنا زادت توترها و قلبها و كل حاجه
= خطيبي ازاي احنا لسا
_نسيتت اقولك مش اسراء قالتلي ع اللي حصل و ع ذكائك
=هه ينهار ابيض ع فكرة هو بس عشان هما....؟؟
_هههههههه طب اهدي اهدي حصل خير وكمان جدعه ممكن بقا يعني ترفعي عشان اشوفك بصة سريعه ع القمر
بصوت خشن
=نعم؟؟؟
= اسف ي حاج مقصدش بس يعني احنا جايين عشان كده
رفعته براحه و بصت ف الارض و بلعت ريقها
هو:بسم الله ماشاء الله تبارك الله ايه ده قمر بجد يعن.... احم
نزلته بسرعه و اتكسفت
بصوت جعفر ابو الجعافير
_افندم بتقول ايه؟؟
=احم قلت قمرر في حاجة؟
_احم احم طيب يلا اتفضل بقا ع بابا
=ههههههههههههه طيب طب مش هتشوفيني
_م انا شايفاك يعني هشوف ايه ي حسرة.
هنا اتصدم و ضحك
=هههههههههههههه نعم؟؟ تشوفي ايه طيب بكرة لما.... يلا يلا ع باباكي
_____________
طلعوا الشباب للبلكونة و ام رزان واحمد رزان مع بعض
ام احمد: ي بنتي م ترفعي البتاع ده بقا ولا انا هفضل اتخيل كتير
=ههههههههههههههههه حقكك
رفعته و كانت نفس ردة الفعل
ف رزان بشرتها فاتحه و جمالها بسيط و عيونها بنية تميل للعسلي
___________
اتفقوا ع كل حاجه و الخطوبة الاسبوع الجاي
والدة رزان:ايوا ي مدحت الخطوبة الاسبوع الجاي احضرها بس و ارجع
_انا صبرت كتير
=و المطلوب مني اظن متجوزني و انت عارف اني عندي بنت بقولك بس اسبوع
قفل الخط من غير م يرد
______________
مر ٤ ايام لا جديد
رزان صحيت من النوم مفزوعة ٢ بليل
_احمد بسم الله اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
فضلت تستعيذ بالله مم الكابوس اللي شافته
طلعت فونها
_احمد انت صاحي؟؟
بعد ٥ د
=اه صاحي بصلي القيام في ايه مالك؟؟؟ فيكي حاجة طمنيني السكر بتاعك ف حاجة؟؟
_انا انا كويسة بس حلمت حلم وحش خلاص اسيبك يلا سلام
=استني بس حلم عن مين
_عنك انت كمل صلاة وانا هنام و اصحا ع الفجر
يارب يارب تحفظهولي يارب
"يا جابر القلوب، إني متكئ بكل ثقِلي على الدعاء، أستودعتك كُل ما في قلبي من أمنيات.. فحققها لى♥️"
________________
يوم الخطوبة الكل قرر ان تكون الخطوبة بسيطة ويعزموا فيها الاهل و الاقارب و الاصدقاء المقربين بس
و حصل فعلا
بالليل
الوالدان سلموا ع بعض
و الامهات كمان
واحمد ببدلته الانيقة هو و اسلام
و منى و ياسمينا
شوية بدأو يحضروا الناس ف فيلا محمد
فجأة جت خالة احمد و بنتها
___________
رزان نازلة و صحباتها جنبها هنا زغاريط من كل مكان و تحيات
والد رزان بيشوف بنته بفخر و حب و حنان و كذلك مامتها
_اللهم بارك زي القمر
=ماشاء الله تبارك اه الله يحفظها حبيبة ماما
_____
قعدت رزان جنب والدتها هنا بقا جت خالة احمد و بنتها
خالته:ازيك انتي بقا العروسة
هنا رزان قالت ف نفسها يعني هلاقيها من بنتها ولا منها يارب استر
والدة رزان:اه ي حبيتيي عقبال بنتك و لا هي مخطوبة
=لا مش مخطوبة
دينا بقرف وتناكة معتادة
_مبروك ي رزان معرفش بصراحه هو عملها ازاي بس زوقه مش حلو
هنا رزان كان هاين عليها تجيبها من شعرها بس كتمت وقالت
=معلش حبيبتي ده نصيب
دينا هنا دمعت لانها ولا مرة حد اتقدملها و هي كانت بتحب احمد فعلا قامت مشيت خطوات سريعة و فجأة خبطت في....
_مش تفتحي كده؟؟
=انا برضو؟؟ عالم مريضة
_متغلطيش ع العموم اسف ي انسة دينا
_______
شوية و الوالدان
=يلا عشان الشبكة
رزان جت قدام احمد من بعيد و بصتله بابتسامة من تحت النقاب
هو لمحها برضو وودى وشه عشان ميقعدش يتنح و ينسى الباقي
والد رزان: اقعدي ي بنتي
=احمد:فين الشبكة ي ماما
الاب و رزان
رزان:ثواني هتعمل ايه؟؟؟
=ايه مش خطيبتي لازم البسك الدبلة
بفزع
_هه؟؟ لا طبعا انت...
=هههههههههههههه مشوفتش كده خدي ي ماما لبسيهالها وقام
والد رزان عرف الحكاية و ضحك ع افعاله
مسكت والدتها الشبكة و لبستهالها و زاغت الزغاريط و التصقيف ما عدا ام دينا ........كان الحقد مليها و مش طايقه حد في الحفلة......
.....
دينا:ابقا فتح ي استاذ
_م قلنا اسفين الله و كمان الجميل زعلان ليه
=وانت مالك بجاحة
مشيت اسلام عارف هي زعلانه ليه فهو عارف انها بتحب احمد بس هو ده النصيب صعبت عليه
________
احمد :بعد اذنك ي عمو ممكن اخد رزان و اسراء و الدتي و نخرج شوية؟
=طب م تخليها بكرة تكونوا ارتاحتوا؟
_مممم تمام فكرة برضو نستأذن احنا بقا
=اقعدوا اتعشوا معانا الاول
_فرصة تانية اكيد تتعوض
رزان و احمد طايرين من الفرح مش مصدقين رزان ف نفسها:اللي مكنش طايقك جه خطبك؟؟؟ ازاي يعني انتي اللي كنتي بتطيقيه اتنيلي بس عسل برضو
ال ايه هاتي ايدك عشان البسك تلبسه ..... لا لا تلبسه اي حاجة حلوة ههههههههههههه الاهي تعقلي
قاطعها تفكيرها مامتها:حبيبتي انا لازم اروح بقا تمام خلي بالك من نفسك بس انا كمان هسافر بعد بكرة
_نعم؟؟؟بعد بكرة ازاي ي ماما ملحقتيش
=ي حبيبتي ع راسي بس مدحت مع العيال لوحده
_طب هتيجي ع كتب الكتاب؟؟؟
=دي بقا معرفش هحاول لو جيت اجيبهم معايا كده مش هيتكلم
دمعت
_ياريت ي ماما والله هفرح اوي
________
اليوم التالي:لقت رسالة منه
_صباح الخير ي خطيبتي ماشي عارف اني برضو مش هتكلم عشان الحدود بس يعني قلت اصبح وقولك اني جاي انهاردة انا و اسراء
=احم سلام عليكم ورحمة الله وبركاته عامل ايه صباح النور و السرور تنور اتصل ببابا و قوله
_متفوتنيش دي قايله الصبح
=ههههههه طيب يلا سلام
_______
رزان:صباح الخير يا والدي عامل ايه
=حبيبتي صباح الورد يلا ظبطي نفسك عشان احمد واخته جايين انهاردة
_تمام ،صحيح ي بابا ماما هتسافر بكرة
حس ساعتها بزعل مش مفهوم ليه وقال
:توصل بالسلامه
=الله يسلمك يا رب
/________
احمد:وصل الفيلا هو و اسراء
_سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ازيك ي عمي
=و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته الحمدلله ي ابني وانتي ي بنتي وانت طمني
_تمام ها رزان جاهزة بعد اذنك طبعا
=ههههههه بعد اذني ايه بقا جاهزة
_ههههههه والله م اقصد
_عارف بهزر ي واد
____________
_نزلت رزان بهيأتها المتواضعه البسيطة: سلام عليكم ورحمة الله وبركاته عاملين ايه
ابتسم ابتسامة اعجاب و بص ف الارض
_و عليكم السلام كويسين وانتي؟
=الحمدلله
_نمشي؟
=عن اذنك ي بابا
_اتفضلوا ٧ بظبط تكوني ف البيت هه؟ و طمنيني كل ساعه عليكي ب رسالة
=ايه ي عمي متقلقش
رزان:لا لا ده بابا كده من زمان حتى ف الجامعه ولا ايه
_ههههههههه يلا ي لمضة
____________
والد رزان طلع تليفونه و اتصل فجأة ع ام رزان
_سلام عليكم ازيك ي ام رزان عاملة ايه
=وعليكم السلام كله تمام وانت
_عرفت انك هتسافري بكرة خير
=مفيش مدح....الولاد وحشوني
فهي مهما كان و انقطعت العلاقات مش هتكون حلوة ف حق اي حد انه يذكر حياته الجديدة
_ترجعي بالسلامه كنت بسال عشان كتب الكتاب بعد اسبوعين زي م انتي عارفه هتحضري ولا؟
=ان شاء الله هي صعبة بس هحاول
_ع خير يارب تمام سلام عليكم
=و عليكم السلام خلو بالكم من نفسكم
الحب من الممكن ان يتحول الى كره في يوم من الايام
*اما و المودة و الرحمه* فهذه التي تدوم و لو طال الغياب 🖤💫
_________
احمد:نروح في جزيرة بتبص ع النيل و في مطاعم هناك تحبوا نروح
_اسراء اكيددد
بص لرزان هي مش عارفه تتكلم من الكسوف
=وانتي ي رزان رأيك
بصوت مش مسموع
_اي حاجة
=هه؟
استعادت شخصية جعفر
_احم بقول اي حاجة
=اعوذ بالله ياريتك م رديتي
_ههههههههههه
=ههههههههههوالد احمد:تعرفي ي فايزة فرحتي مش سيعاني ي بخت احمد والله
فايزة(والدة احمد)
_ربنا يحفظهم ويسعدهم مش مصدقه ان كان ممكن يخرج من اللي هو كان فيه
=عوض ربنا كبير
_الحمدلله
___________
رزان:سبحان الله شكل الغروب مع النيل يجنن بجد
_احمد:صدقتي
اسراء:والله مش النيل و الغروب بس
رزان فهمت المقصد و كشت ف نفسها بس احمد
_اه والله صدقتي اوووي
=احمم طيب يلا بقا نروح عشان بابا ميقلقش
__________
_سلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا جيتت
=نورتي حبيبتي
نبرة صوته مضايق و هو مش عارف سبب الزعل ايه بيكدب نفسه وروحه
الكتمان يؤلم و لكن البُوْح لا يجدي نفعاً🖤💫
شوية و الباب رن
_اسراء ايه نسيتي حاجة ولا ايه
=لا حبيبتي خدي دي هدية بسيطة من احمد بس عارف انك كنتي هترفضي اعتبريها مني و اقبليها و ان شاء الله تحبيها
_ايوا بس...
=يلا يلا سلام عشان اروح
احمد بعتلي هدية؟؟؟ طب ليه ي ربيي طب اقبل ولا مش لازم؟؟ تؤ خلاص بقا
فتحت الهدية
_ايده الله مش مصدقة بجدد يارب يسعدك ي احمد يارب
جابلها المصحف الملون اللي شافته ف محل قبل كده مع منى و هما بيشتروا الحاجات بتاعت خطوبة عُدي مش مصدقه ابدا اشكره بقا ولا مش لا؟؟ هقول لاسراء تشكره عشان ميوقلش عليا هبلة و انا ف الحالة دي
___________
والدة رزان:حبيبة ماما بطلي عياط والله هحاول انزل تاني زي م فاجئتك دلوقتي
_ي ماما انا فرحت اوي بجد
=عارفه بس معلش كله خير
_خلي بالك من نفسك و قولي لليان و لؤي اني بحبهم اوي و سلمي عليهم
=يوصل ي روحي يلا ف امان الله
______________
احمد اتصل ع والد رزان عشان يطمن عليها قالها انها ف حالة مش كويسة عشان مامتها و كده
_طيب ي عمي ممكن اجي مش هشوفها بس هديك حاجات تديهالها
=حاجة ايه ي ابني
_شوية حاجات يمكن تفرح منها
=والله م له لزوم هي يومين و هتخرج من المود و كمان انا سألتها عايزة اي حاجة رفضت
_معلش برضو ي عمي انا مصمم
=امري لله
______________
ساعه و قاله عمي انا بره افتح الباب
فتح الباب لقى
بالونة هيليوم مكتوب عليها
Smile mt sweet
و بوكس مليان بونبوني و شوكولاتات و شيبسيات
قاله:كل ده ي ابني؟؟ ليه بس
_اقل حاجة والله ي عمي بنتك عملت اللي محدش عرف يعمله ده واجبي
=ربنا يسعدك و يوفقك يارب
_اللهم و اياك يارب يلا استاذن انا
بعد م مشي نده ع رزان
رزان:ايه ده؟؟؟ ايه كل ده مين اللي جابهم
_احمد حبيبتي
=ي ربي مش مصدقه
هنا غيرة الاب تظهر
_ليه ي بنت المجنونة انا عمري استخصرت فيكي حاجه
=ايده ايده ايده انت بتغير بقا
_بس ي ماما كخ اغير ايه
=تؤتؤتؤتؤ طلعت بتغير ي ويلي
_رزان!!!
=هلا جلبي
_يلا ع فوق و خدي الهبل ده معاكي
=ماشي ي غيور
_ههههههه امشي ي اخرة صبري
#انا_والمدمن
#رأيكم
By:R.M.S 🔥🔥🔥🖤