رواية أنا والمدمن الفصل الرابع؟
part4 أنا المدمن
_وعد؟؟؟
=
ايوا هو الصوت انتي لا مش بيتهيألك هو
دورت وشها و بصيتله ساعتها كأن الوقت وقف و استرجعت كل حاجة ايام الجامعة لما كان بيححضر معاها السكاشن .....
_كنتِ فين خضيتيني عليكَ
=انا كنت هنا بس ماما قالتلي استنيني بره وملقتهاش و طنط كانت بتدور معايا عليها
_شكرا جدا ليكي معلش على الازعاج
بصوت خافت و ضربات قلب متسرعة اوي
=ولا يهمك
جاية تمشي بس الظاهر مش هي بس اللي القدر ساعتها حالفهم الاتنين
_رزان؟؟؟؟؟
التفتت اليه
=ازيك يا عُدي
_ لسا فكراني؟ مش مصددق انتي بجد متغيرتيش نفس ستايل لبسك صوتك وكل حاجة
بإبتسامة خافته
=وانت كمان متغيرتش زي م انت بظبط
_بس عضلت شوية؟
=ههههه مبخدش بالي عن اذنك لازم امشي
ساعتها قالت يريت لو الوقت وقف و كملت معاه كلام ف انا عارفه ان القدر مستحيل يجيبلي تاني فرصة زي دي ولكن دلوقتي مبقاش ينفع اصلا قاطعها تفكيرها
_ايه رايحة على فين كده؟
قلبها دق بسرعة اكبر و قالت
=انا بشتغل متطوعة في مصحة هنا للمخدرات
_ايه ده ؟؟ بجد خطوة كويسة جدا هيفيدك
=شكرا اوي
_هو ممكن اجي معاكي كان نفسي اوي اروح حاجة زي كده
بصتله بصة سريعة اللي هو بجد هتيجي؟ يعني في فرصة اني اكون متواجدة معاك و لو للحظات؟؟
=بالطبع
ساعتها مكنتش مصدقة قاعد يتكلم و هي مش واخده بالها ابدا هو بيقول ايه كل اللي ف بالها معقول بعد سنه و نص ايعقل؟؟؟
كلما ظننا أن الحياة انسحبت من بين أناملنا، تأتي صدفة جميلة تجعلنا نغير رأينا💫
_وصلنا اتفضلوا
_______________
رزان:سلام عليكم ازيك ي منى
_مال صوتك
=ولا حاجة هقولك بعدين سلام عليكم ي احمد
بدون اي تعابير.
_ وعليكم السلام
=عُدي ده احمد، احمد ده عُدي و دي وعد بن....
_تشرفت بشوفتك يا احمد انا عُدي ٢٤ سنه
=الشرف ليا
رن هاتف عُدي .....
_لا لا جاي دلوقتي متقلقيش احنا كويسين
_طيب ي جماعة استأذن رزان شكرا اوي ليكِ بجد
سعيد اوي اني شوفتك تاني
=العفو ع ايه بس وانا اسعد
وهنا كانت عينين احمد بتطلع شرار
_سلام عليكم
=و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
_مالك ي احمد؟
=مليش
_مش عليا مالك بقولك
=مين ده بقا ان شاء الله و شايفه مبسوط اوي (انا انبسطت اوي ي رزان) صح؟؟؟؟ حست رزان بشعور غريب تجاه احمد و لكن يا ترى الشعور ده فعلا صحيح.؟؟
_هو مش ده سبب تأخيري و قالتلوا ع وعد
=و ايه اللي يجيبه معاكي
_م قولتلك كان زميل ليا ف الجامعة هو اكبر مني كان بيحضر في السنه بتاعتي عشان كان معاه مادة من السنه اللي قبليها و هو محترم جدا و كويس و اديك شوفته قالي ممكن اجي معاكي هقوله لا و كمان هو ضايقك في حاجة يعني؟ ده حتى مطولش
=وانتِ بقا زعلانه انه مطولش؟؟كمان
_احمد ؟؟؟ انت تعبان؟
=و هتعب ليه م براحتك
_هتاكل؟
=مش عايز
_احسن وفرت انا كنت هطلب بيتزا عشان اكل بس بالناقص منك هاكل انا و منى بس
هنا حبت تعدل المود شوية و تحاول تهدي
=هتاكلي معانا؟
_مع منى مش قلت مش هتاكل؟؟؟
=لا لا خلاص هاكل الحساب عليا
_اتنيل انت لاقي تاكل
طلعت منها بعفوية
=نعم
_عهههههههههه بهزر والله اكيد الحساب عليك طبعا
منى:استهدوا بالله بس هههههههه
طلبوا الغدا و هنا في خناقة جديدة
_انتي فكراني مش راجل؟ عشان اخليكي تدفعي
=وتدفعلي بصفة اييه ؟
_عشان انا الراجل هنا
منى :انا اللي هدفع حسبي الله عليكم
_هههههههههه
=هههههههه
_خلاص كل واحد يدفع جزء؟؟ ايه رايكم؟
_اتفقنا
اذن العصر
_رايحة اصلي
و قبل م تمشي فجأة اغمى عليها
منى: رزان؟؟ مالك فوقي
احمد بخوف
_نادي الدكتور بسرعه
جاء الدكتور:مين المسؤول عنها؟
احمد:ده هي المسؤولة عني مالها ي دكتور؟
مفيش انخفاض في مستوى السكر في الدم نتيجة للتوتر
احمد و منى:السكر؟؟
_طب هي هتصحا امتا؟
=متقلقش سيبين ممرضة معاها شوية و تصحا متقلقوش بس خدوا بالكم لازم تاخد العلاج بتاعها بانتظام
فاقت بعد ساعه
مين انتي؟؟
_الممرضة فرح: حمدلله ع سلامتك
=هو ايه اللي حصل؟و مين كشف عليا؟؟؟
_متقلقيش انا اللي كشفت عليكي بس الدكتور قاس ضغطك و السكر
=تمام شكرا اوي عن اذنك
راحت لغرفة احمد
_احمد
=انتي ازاي متخديش الدوا بتاعك؟؟؟؟؟؟
_دوا ايه؟
=دوا السكر ي هانم؟
_منى: اهدى ي احمد مش كده في ايه
=اهدى ماشي ليه يا دكتورة رزان مخدتيش ادويتك؟ ايه اللي مستنياه؟
بصتله بحزن و ف نفس الوقت بفرح ان حد خايف عليها
_اسفه اوي
=يلا روحي دلوقتي و نامي و ارتاحي
_لا انا هروح لصحبتي اصل..
=مفيش مرواااح انتي تعبانه فهمتي؟؟ لو سمحتي ارتاحي
بكرة روحي
ما اجمل أن يجعل القدر لك عوض في شخص يراك كل حاله ولا يعرف طريق لسعادته غير طريقك💫♥️
__________________
رزان:تمام هروح بكرة
احمد: و بحذرك ياريت تاخدي الدوا يا اما عادي انا اصلا بتلكك عشان متعالجش
بعصبية وغيظ
_افندممم؟
=هتاخدي دواكي هاخد الدوا مش هتاخدي عادي خالص
جزت على أسنانها
_مااشي افتكرها
مشيت و ركبت المترو
و بدأت تفتكر تفاصيل يومها افتكرت لما شافت عُدي كانت عاملة ازاي سبحان الله على الصدف
_انتي لسا بتحبيه
_انتي لسا بتحبيه؟
اكيد لا طبعا
_لا متكدبيش ع نفسك
_طيب ي ستي لسا بحبه بس ...بس حبي مش هيأخر ولا يقدم .
بس هو برضو لسا زي م هو كلامه شكله اسلوبه
متغيرش ابدا و ابتسمت تلقائي
"هناك أُناس عندما نتذكرهم الف بسمة ترسم على شفتينا تلقائياً"💫
قعدت بتكلم نفسها طول الطريق
بس لغاية م نزلت و قبل م تدخل البيت فكرت تجيب لوالدها حاجة بيحبها عشان اتأخرت ربع ساعه عن موعد رجوعها
مش هيسيبني ف حالي رينا يستر ي ست رزان بقا
_بابا
=اتأخرتي ليه
_بص جيبالك ايه
=رزاان اتأخرتي ليه
_والله يا بابا خارجة بدري بس زحمة بقا خلااص فكك بقا عارف جبتلك ايه؟
=هعديها بمزاجي
_هنبدا غرور؟؟ههههههه اتفضل جبتلك بسبوسة
=كلبة عارفه بحب ايه و جيبهالي عشان اتخرس هه
_ي خبر اوعا تفهمني صح ههههههه دي رشوة حلال، يلا اروح انام انا احسن ميته تعب
=رزان انتي مبتحكليش يعني عن المريض اللي تعالجيه ليه؟؟
بتوتر
_هحكيلك ايه يعني هو كويس و في تحسن الحمدلله
=هو متجوز؟
_لا
=و انتي بتلازميه لوحدك؟؟
_معقول ي بابا اكيد لا معايا صحبتي منى طيبة اوي
=تمام نكمل بكرة اطلعي نامي
و هي رايحة اوضتها بتقولي ف نفسها انا قلت برضو حمادة هيعديها مستحيل هههه بس ع مين بقا
لسا يادوب هتنام سمعت notification من فونها على
WhatsApp
رقم غريب
_خلي بالك من نفسك
ي ترى مين ده بقا كمان؟؟؟ و ايه الثقه اللي داخل بيها دي؟
=مين و جبت رقمي منين؟؟
_ليه العنف ده؟
=انطق ي اما بلوك
_معقول؟؟
=تحب تجرب؟؟؟؟
_لا لا انا غلطان خدي الدوا ي دكتورة رزان
انا سمعت الكلمة قريب
=هه؟؟ احمد؟؟
_هههههههههه ايوا احمد،طلعتي عنيفة اوي
=احم لا بس يعني
_هههههههه جدعة ميتخفش عليكي يلا مطولش عليكِ ارتاحي و نامي و اشوفك بكرة ان شاء الله ع خير
_تمام تصبح ع خير
_ازاااي يا ربي جاب رقمي؟ اكيد منى ماشي ماشي بس ازاي يعني كل ده عشان تعبت شوية ؟ بس نامي بطلي هبل ، بس منظري زفت قدامه ابو دبشك يا شيخة
و اخيرا نامت
_عُدي؟؟؟
_انت ازاي اقصد يعني.... انت بجد هنا
=فرحت اوي اني شوفتك انهاردة فرحتي مكنتش سيعاني لسا زي م انتي
_دمعت و قالت مكنتش متخيل انا مبسوطة ازاي لما شوفتك قلبي كان بيدق بسرعه اوي بصراحة انت...
=قولي
_وحشتني مع الاسف سنة ونص مغيبتش عن بالي
=عدو بسرعه انا مش مصدق ان القدر وقف معايا و اهو بيقف معايا للمرة التانيه
_طمني عليك انت
_بنتك امورة اوي
=تسلمي يارب
_بكت غصب عنها
=متعيطيش لو سمحتي دموعك غاليا عليا
_غصب عني صدقني الف مبروك
=الله يبارك فيكي
كتبلها في ورقة كلمة جت تقرأها عيطتت كتير و لسا هترد بس
صحيت من النوم ايوا كان حلم مع الاسف و لحسن الحظ ف نفس الوقت دموعها على مخدتها
لا لا يارب ليه انا م صدقت و فضلت تعيط بصت ع الساعه ٣ فجراً
يارب انت عالم بيا خرجني من اللي انا فيه ياارب يارب قعدت تفتكر الحلم و جت عند كلمة بنتك و عيطتت زيادة مرت ساعة و لكن بالنسبة ليها كانت سنه اذن الفجر
قامت عشان تصلي لقت فونها بينور
_صباح الخير يا دكتورة ارجوا انك تدعيلي
ايه ده معقول؟؟ صاحي دلوقتي ؟
=ابشر حاضر بس هو انت لسا صاحي؟؟
_قايم اصلي
مكنتش مصدقة اخيرا بدأ يتحسن الحمدلله يارب شكرا اوي
صلت فرضها و قعدت تدعي ربها يخرجها و يتمم للكل على خير يارب
فتحت شباكها كعادتها و قعدت تتأمل في خلق الله
وفجأة ايه ده
_انا مكلمتش ماما بقالي يومين لما ابعتلها
مامتها في الكويت بسبب الشغل
_مامتي حبيبتي وحشتييني اوي
=قلب ماما وحشتك يا نصابة؟ يومين هه ولا فاكرة ان عندك ام ماشي ي ستي تلاقي ابوكي مدلعك وولا بيفكرك بيا حتى
_مااما معقول برضو لا والله بس انتي عارفه اني بشتغل و مشغولة سماح بقا
_ماشي حبيبتي طمنيني انتي ع نفسك
=والله كويسة وانتي؟ و طمنيني ع ليان و لؤي؟
_كلهم كويسين نفسهم يشوفوا اختهم بقا
=قريبا ي والدتي
_وابوكي عامل ايه
=كويس
_بياخد ادويته
=اه الحمدلله
_خلي بالك منه هو ملوش غيرك دلوقتي
=ان شاء الله ي ماما ....اهو جبنا ف سيرة القط اهو نط بابا بينده يلا سلام اكلمك بعدين
_باي حبيبتي
__________
_صباح الخير ياللي معانا ياللي معانا
=صوتك وحش ي حبيبتي
_ايه ده ايه الاحراج ده هههههههه
_هههههه يلا الفطار عشان ورايا موعد بعد شوية مهم ادعيلي
=رايح فييين انطق متخبيش قولي قولي و سرك في بير بس لو حد عطش مليش دعوة
_ههههههههههه ي ستي اتنيلي هكون رايح فين رايح اوقع عقد مهم اوي و راجل معروف و محترم في البلد
=ربنا يوفقك بس متتشيكش بالله عليك
_هه طبعا وسيم بقا
=بس ي حبيبي انت صدقت نفسك محدش يعرفك غيري
_رزان هو انا معرفتش اربي صح؟
=بصراحة دي حاجه كنت عايزة اكلمك فيها ههههههه
_قومي من وشي ع الصبح
=اصلا قايمة لوحدي هه )؛
جهزت الاب و لبست هي كمان ووصلها للمترو عشان تروح للمصحة
خبطت ع الباب
_ادخل
=سلام عليكم السلام ورحمة الله وبركاته صباح الخير
_احمد:وعليكم السلام
بصوت خافت خجول
=ايه الاخبار
_لا مش عليا بالنسبة لقنبلة الدبش الي فتحت انبارح دي
=احم احم والله انا م..
_عارف عارف بس بصراحه طلعتي عنيفة
=هههههههه اصل واحد داخل بعشم ال ايه خلي بالك من نفسك ايه هو ده
_ي ساتر يارب من ايه ي حاج فتحي ده
=هههههههه اتريق بس والله م اقصد الدبش هه
_عارف عارف انتي صح شطرة
=فطرت؟
_اه منى حطتلي الاكل
=صحيح هي فين
_بتتكلم ف الفون بره
بعد عدة دقائق
_منى مالك و مال عينك في ايه احكيلي؟؟؟؟
"هذا طريقُ الراحلين فلا تعُد
وألعن فؤادِّي إن بكاكَ وأرجعك
تبًا لحُبك داخلي متمردٌ
أتقيسهُ بكرامتي"
...
By:R.M.S ❤💫
#رأيكم
#انا_والمدمن