رواية أنا والمدمن الفصل الخامس؟

رواية أنا والمدمن الفصل الخامس؟

0 المراجعات

Part 5 
#انا_والمدمن

"هذا طريقُ الراحلين فلا تعُد
‏وألعن فؤادِّي إن بكاكَ وأرجعك
‏تبًا لحُبك داخلي متمردٌ
‏أتقيسهُ بكرامتي"
........
______________

_سلام عليكم محمد ايمن عبدالحمن مع حضرتك يا فندم
=و عليكم السلام اتفضل اتشرفت بيك 
_الشرف ليا اكيد 
_انا مشرف تربوي كنت بشتغل في السعودية و دكتور دولي 
=ماشاء الله تبارك كويس جداً انا مرتاح نفسيا من طلت حضرتك علينا يا استاذ محمد
_ده زوق حضرتك والله 
و درات المقابلة ع خير ووقعوا عقد المؤتمر الجاري عقده للتنمية البشرية 
___________
_مالك ي منى بس
=احمد:احكي حد ضايقك؟
_ي بنتي احكي بقا
=زياد 
_الاتنين:مين زياد؟؟
=خطيبي 
_حلو ماله بقا 
_اتعصب عليا و زعقلي و قفل في وشي.
بعصبية روان:
=السبب؟
_عايزنا نخرج مرة لوحدنا وانا مقدرش اعمل كده 
=تخرجوا لوحدكم ازاي يعني؟؟؟ هو عبيط؟
_معرفش بيقول انا خطيبك و من حقي اخرج معاكي و اخد راحتي اكتر معاكي عشان اعبرلك عن مشاعري

هنا احمد لاحظ انفعال رزان و تابع الحديث بصمت
=ياخد راحته ازااي مينفعش طب انا جتلي فكرة 
تقدري تهدي و تقوليلو خليه ييجي هنا؟
=ييجي هنا؟ليه
_انا هتصرف وانتم هتكونوا معايا عشان يفهم كم حاجه كده 
=هحاول ربنا يستر انا بحبه بس مقدرش اعمل حاجه زي دي.
_متقلقيش
بصت ع احمد بصه سريعة لقيته مبتسم ليها اتكسفت و بصت ف الارض بسرعه و قالت
_انا هروح اشتريلي قهوة من تحت و جاية اجيبلكم؟؟
=ياريت 
منى: لا مش عايزة 
_متقلقيش بقا اجيبلك ايه ينعنشك فيروز حلو فيروز بحبه
=هههههه اللي تشوفيه 
نزلت للمحل و افتكرت ابتسامة احمد اول مرة تشوفها كده 
بس استغفرت و قالت اعقلي 
_يييه نسيت اسأله كم معلقة سكر
خلاص هجيبها زيي معلقة سكر صغيرة 
_٢ قهوة بعد اذنك و قبل م تقول كم معلقة

=معلقة واحدة سكر

لا لا لا مستحيل بتخيل؟؟ برضو؟
في صدمه 
_عُدي؟؟؟
=يا محاسن الصدف 
_ههههه ازيك
=الحمدلله و اسف ع الخضة 
_ولا يهمك بس انت عرفت ازاي سكري
=انتي نسيتي انك كنت ف سكشن الفيزياء دايما بتشتري قهوة عشان تفوقي؟
الفيزياء مخصوص عشان مش بتطيقيها 
=هههههههه م هي فعلا متطقش
_حصل و الدليل خدتها ف سنتين
=متقلبش المواجع بقا 
فكرت كم ثانية و سألته
_امال فين بنتك؟؟
=بن...
قبل م يرد اتصل احمد
_انتي فين اتأخرتي ليه؟
=يلا يلا طالعة 
_استأذنك ي عُدي لازم اطلع 
=انتي جايبة ٢ قهوة لمين صح؟
بعفوية قالت
_ليا و لاحمد و منى هجيب لها فيروز اهو حاجه تفرفشها
ساعتها بصلها بشرار و حس بالغيرة و قال ف نفسه هو ايه احمد ده؟؟؟ ماله بيها 
=طب م اشرب بتاعتي معاكم بالمرة؟ 
_هههه اكيد اتفضل 
طبعا هي حست بالغيرة دي بس كدبت نفسها 
_احمد اتفضل بُص هو انت مقولتليش ع السكر ف جبتلك زيي
=سكري معلقة صغير 
_بجدد زيي؟؟؟
=انت كمان؟؟
عُدي بعصبية مخفية 
_ازيك ي استاذ احمد؟
احمد استغرب جه ليه و مين ده عشان كل شوية ينطلنا كده
"لا أغار، لا تقلق السكين التي أقطع بها جسدك لا تعني غيرتي، ماهذا؟
أحرق جثتك، لكني لا أغار.
أضع رمادك في جرة، ولا أغار.
أضع الجرة بالمقربة مني لأني أحبك، لكني طبعا لا أغار.🖤💫"

=كويس الحمدلله 
_معلش بقا قلت اجي اشرب قهوتي معاكم لو مفيهاش اساءة ادب و غلاسة 
=اكيد اتفضل 
_قولي بقا ي احمد انت هنا بقالك كتير؟
=اه ٦ شهور 
_ياه فترة و صحتك عاملة ازاي؟
رزان كانت منشغلة مع منى لبضع ثوانِ
= احسن والله الفضل لله ثم لرزان 
هنا رزان انتبهت
_سامعة اسمي يارب خير
عُدي:بنظرة لم تفهمها غير رزان 
_مفيش كان بيقول ان الفضل لله ثم ليكي ع تحسن صحته 
ساعتها رزان خافت هل تشكر احمد ولا هتلاقي ردت فعل مش هتعجبها 
_الفضل لله والله

هنا أذن الظهر هنا شكرت ربها الف مرة عشان تمشي بدل م تموت من التوتر
=رايحة اصلي خدو راحتكم
هنا احمد استغل الفرصة و بدأ بستدراج الفريسة
_هو انت و رزان كنتم ازاي في الجامعه؟
عُدي في باله (هو ماله و بيجيب سيرتها ليه) كتم غيظه
_مفيش زي زمايل و كنا بنساعد بعض ف الدراسة 
=بس؟؟
_ساعتها فهم عُدي المطلب من السؤال و محبش انه يجيب سيرتها ف اي حاجة سواء برغم انه كان عارف شعورها من ناحيته و تبادله لها بس قاله
_ايوا بس والله و نعم الاخلاق 
=اه والله ماشاء الله تبارك الله عليها مشوفتش زيها
هنا عُدي كاد ان ينفجر من الغيرة
_انا جييت 
=نورتي 
=استأذن انا بقا انبسطت بشوفتك للمرة التانيه
_انا اسعد ربنا يخليك
واحمد بيبصلها بغل كلم نفسه:(يلا بالناقص خليه يمشي )
_سلام عليكم 
=و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته 
.........
_رزان
=هلا 
_هو عُدي كان بالنسبة ليكِ ايه ف الجامعة؟
=عادي زمايل و صحاب و بنساعد بعض و...
سكتت و فضلت كاتمة السر بس هو فهمها 
_و هو جه ليه تاني هنا؟
=يعني ايه هو شافني تحت وانا بشتري القهوة و قالي ممكن اشربها معاكي اقوله لا قلة زوق
احمد بغيظ 
_اه طبعا ي خبر قلة زوق تقولي لا بس شكلك نسيتي ان دي مصحة مش كافيه 
=صح عندك حق ف دي هبقا اقابله ف حتة تانيه واخد منى معانا
هنا زادت عصبية احمد 
_نعم؟؟؟؟ حته تانية 
منى: ي جدعان اتخانقوا بعدين هااا هتعملوا ايه؟
_ههههههه خلاص حاولي تخلي زياد ييجي وانا هديله كم كلمة كده في وجودكم
احمد مهداش باله و مستغرب من نفسه طب م ييجي وانا مالي
ايوا بس يعني خلاص كانو ف الجامعه و خلاص ايه بقا 
قطعتوا ف تفكيره 
_هتاكل؟ 
=مليش نفس 
_حلو يعني اه و انتي ي منى؟
=اه بصراحه جعانه
_هههههههه انا لما بسألك انا مش باخد رأيك لا انا بكون بنفذ الامر 
يلا عشان بعد الاكل عندي مفاجأة ليكم 
_اشطا 
طلبوا الاكل و كلوا و بعد الاكل رزان ماسكة الشاي
و فجأة تلقت رسالة من والدها فردت 
بعصبية ي ربي بقا ووقعت الشاي ع ايدها و رجلها

_احمد: ميه بسرعه 
=انا كويسة متقلقش 
_مقلقش ازاي انتي اتحرقتي كويسة ازاي؟؟

منى: خدي بسرعه
=لا لا انا هروح التويلت اظبط نفسي 
_طب انزل اجيبلك حاجة 
=تنزل ازاي بس لا انا هبقا تمام

"من المعروف ان المصحات بتمنع المريض فترة مينزلش فيها عشان لو اتخالط مع حد ممكن يرجع للنسكة"

_طب بسرعه و طمنيني

" ليس هُناك أجمل مِن شَخص هون عَليك قسوَة الحَياة، ويردد لك دائماً أنا معك"💫♥️.
#رأيكم
#انا_والمدمن

التعليقات ( 0 )
الرجاء تسجيل الدخول لتتمكن من التعليق
مقال بواسطة

المقالات

25

متابعين

32

متابعهم

2

مقالات مشابة