قصة القطة لولو والعصفور زيزو

قصة القطة لولو والعصفور زيزو

0 المراجعات


 

هذه قصة عن القطة والعصفور 📖


 

في يوم من الأيام، كان فيه قطة سوداء اسمها **لولو**. كانت لولو بتحب تلاعب العصافير اللي بتطير في السما. بس ما كانتش بتقدر توصلهم، لأنهم كانوا بيطيروا عالي جدا. فكانت لولو بتزعل كتير، وتقول لنفسها: "ليه العصافير بتطير في السما، وأنا بتعب في الأرض؟ أنا عايزة أطير زيهم، وأشوف الدنيا من فوق. أنا عايزة أكون صديقة للعصافير، وألعب معاهم." فبدأت لولو تفكر في حل لمشكلتها.


 

في نفس الوقت، كان فيه عصفور أصفر اسمه **زيزو**. كان زيزو بيحب يطير في السما، ويغني أغاني حلوة. بس مكنش فيه حد يسمعه، لأن العصافير التانية كانت بتهرب منه. ليه؟ لأن زيزو كان بيغني بصوت عالي جدا، وبيزعج العصافير اللي بتحب الهدوء. فكان زيزو بيحزن كتير، ويقول لنفسه: "ليه العصافير بتهرب مني، وأنا بغني لهم؟ أنا بحب الغناء، وأنا بحب العصافير. أنا عايز أكون صديق للعصافير، وأغني معاهم." فبدأ زيزو يفكر في حل لمشكلته.


 

في يوم من الأيام، كان زيزو بيطير في السما، ويغني بصوته العالي. فسمعته لولو من تحت الشجرة، وعجبها صوته. فقالت لنفسها: "مين العصفور اللي بيغني كده؟ صوته حلو أوي. أنا عايزة أتعرف عليه، وأسمعه من قريب." فنادت لولو على زيزو، وقالت له: "يا عصفور، تعال هنا. أنا عايزة أكلمك." فسمع زيزو صوت لولو، ونزل من السما، ووقف على فرع الشجرة. فقال لها: "مرحبا، يا قطة. أنا اسمي زيزو. أنتي عايزة إيه مني؟" فقالت له لولو: "أنا اسمي لولو. أنا عجبني صوتك أوي. أنت بتغني حلو جدا. أنا عايزة أكون صديقتك، وألعب معاك." ففرح زيزو جدا، وقال لها: "أنا كمان عايز أكون صديقك، وأغني معاك. بس أنا بطير في السما، وأنتي بتمشي في الأرض. ازاي هنلعب سوا؟" فقالت له لولو: "أنا عندي فكرة. لو أنت تعلمني أطير، وأنا أعلمك تمشي. كده هنقدر نلعب في السما والأرض." فقال لها زيزو: "حلوة الفكرة. يلا نبدأ."


 

الجزء الثاني: 

بدأ زيزو يعلم لولو الطيران. قال لها: "أول حاجة، لازم تفتح جناحيك. ثاني حاجة، لازم ترفع رأسك. تالت حاجة، لازم تهز ذيلك. رابع حاجة، لازم تنفخ صدرك. خامس حاجة، لازم تقفز من الشجرة." فعملت لولو زي ما قاله زيزو. رفعت رأسها، وهزت ذيلها، ونفخت صدرها، وقفزت من الشجرة. بس ما طارتش. وقعت على الأرض، وألمها ظهرها. فضحك زيزو منها، وقال لها: "أنتي ما تقدريش تطير، يا لولو. أنتي قطة، والقطط ما بتطيرش. أنا كنت بمزح معاكي. أنا ما جيتش أكون صديقتك، أنا جيت أنتقم منك. أنتي والقطط التانية بتحاولوا تاكلوا العصافير، وبتزعجونا. ده أنا شفتك بتحاولي تمسك صاحبتي العصفورة الزرقاء. دي كانت حيلة مني، عشان أضحك عليكي." 



 

زعلت لولو جدا، وقالت له: "أنت كداب، يا زيزو. أنا ما كنتش بحاول أمسك صاحبتك، أنا كنت بحاول أتكلم معاها. أنا ما بحبش أكل العصافير، أنا بحب ألعب معاهم. أنا صدقتك لما قلتلي إنك عايز تكون صديقي، وأنا فرحت بيك. بس أنت طلعت كداب، وبتستهبل عليا. أنا مش عايزة أشوفك تاني. روح من هنا." 

حس زيزو بالندم على اللي عمله لانه ظلم لولو، وقال لها زيزو: "متزعليش يا لولو، أنا غلطان. أنا فعلا عايز أكون صديقك، بس أنا خفت منك، لأنك قطة، والقطط بتاكل العصافير. أنا ما كنتش متأكد إنك صادقة معايا. أنا آسف على كلامي اللي قلته لك. أرجوك، سامحيني." فقالت له لولو: " أنت كنت بتضحك عليا، وأنا كنت مصدقك. أنا ما بقدر أكون صديقتك. أنا بقدر أكون بس زميلتك. أنا هسيبك تغني في السما، وأنا همشي في الأرض. وهفرح لما اسمعك بتغني عشان انت صوتك حلو أوي " أنا بس هطلب منك طلب صغير إنك دايما تغني ومتخليش باقي العصافير تزعلك وتخليك تبطل غنا.


 

وتوتا توتا فرغت الحدوتة 




اقرأ أيضا  : رمسيس والأطفال في مصر القديمة

 

التعليقات ( 0 )
الرجاء تسجيل الدخول لتتمكن من التعليق
مقال بواسطة

articles

7

followers

9

followings

6

مقالات مشابة