طريق الحب ونهايته وأزاي تبدأ تكون ناجح بعد ميتركك الحب

طريق الحب ونهايته وأزاي تبدأ تكون ناجح بعد ميتركك الحب

0 المراجعات

بسم الله الرحمن الرحيم

بص ي صاحبي الحب ده حاجه جميله جداً وحاجه شعورها جميل ، بس للأسف الي بقينا نشوفه مبقاش يتسمي حب صادق بمعني  أن اي علاقه بقت مجرد ( فتره ) انا هبدأ اتكلم بكل صراحه وبكل تأكيد بهذا الكلام : انت هتبدأ علاقه وهتبدأ تحس أنك فراحان في البدايه ومبسوط ان حياتك دخل فيها شخص حسسك بالأمان والأطمنان هتبدأ انت تحبه وتبدأ تتعلق بي ف بتالي هتخاف عليه من كل حاجه في الدنيا ف هتبدأ أنك تتحكم في وتبدأ انك تزعل منو ودا كلو بيتسمي الحب بالعشم هيجي وقت الشخص الي بتحبه هيزهق منك السبب : أنك اهتميت في ، حبيتو من كل قلبك ، اديتو عشم زياده . بس كل ده يتسمي الحب الصادق وبقا الحب الصادق ده بيجي من  طرف واحد والطرف التاني بيبقا عاجبه الموضوع في الاول بس هيجي مع مرور الوقت هيزهق ، ف هيبدأ يقلل من اهتمامو ويقلل من معاملتو معاك ويبدأ يبعد عنك بالتدريج . وبكده ف انت حبيت وفي نفس الوقت اتدمرت نفسياً وهتبدأ انك تخش في فتره مش محبوبه وفتره زهق وملل وفقدان الشغف في كل حاجه حواليك وهتبدأ تكره الحياه وهتبدأ انك تلجأ للأغاني الحزينه زي عمار حسني : هو شخص محترم جداً بس للأسف ساعد كتير من الشباب والبنات في الحزن بسبب كلمات أغاني . ف أنت ي صديقي عايزك متلجأش للحب ومتديش أهتمام اوي بدون مقابل من الطرف التاني وخليك شخص عنده كلمه عشم بعشم حب بحب بمعني أنك متديش حد اكتر من حقه حتي لو كان حبك ليه حاجه خياليه . نصايحي ليك ي صديقي أنك خليك شخص مبدأي خليك عندك مبادئ زي مستقبلك ، حياتك مع اهلك ، عيش حياتك مع الي بيتمنو ليك الرضا ، واشتغل في الحاجه الي أنت بتحبها وخليك شخص عنده رغبات وأحلام . 

وبعد متنجح وتعدي كل الصعوبات في حياتك هيجيلك رساله من الشخث الي سابك محتوي الرساله هتبقا عباره عن ( أزيك ) اوعي ترد بس أعرف نفسك انك بقيت شخص ناجح وحققت أنجازات وحققت أحلامك واشتغلت علي نفسك ساعتها افتخر بنفسك ومتبصش لوراك وكمل طريئق وحسس نفسك أن الشخص الي سابك ده ميستاهلكش وأن انت عملت كل حاجه حلوه لي وهو مقدرش ده 

كمل واشتغل علي نفسك أكتر ومع كل خطوه وراا خطوه أنت بتدي ثقه لنفسك وبتدي للشخص الي سابك ندم علي كل حاجه هو عملها معاك . 

وبتالي انت كسبت نفسك وكسبت أهلك الي فرحانين بنجاحك وكسبت الي بيحبوك وهما شايفينك ناجح . 

ابدأ اعمل فلوس بقا وبكده أنت بقيت شخص بريميوم : ازاي بقا ؟ أنت اشتغل في اعمال حره يعني مش مع مدير يرخم عليك ولاا كل ده 

أنت اشتغل في الحاجه الي بتفهم فيها أو حاجه أنت تعلمتها في دراستك أو في حياتك الشخصيه 

زي الفوتشوب 

التسويق وغيرها كتير هتبدأ تشتغل مع اي موقع من الي بيقدمو خدمات مصغره وتبدأ تدخل دخل سلبي بالدولار الأمريكي وبكده تكون أنت انسان ناجح جداً وهترتاح نفسياً وهتبدأ تحب حياتك.بس قبل كل ده قرب من ربنا وصلي وادعي لنفسك عادي خالص أنت كده مش ناجح بس لا دا كده أنت ناجح ومقرب من ربنا وبتصليله وبكداا أنت كسبت حياتك في الدنيا والأخره . 

هيجي وقت بقا أنت هيجلك شخص من عوض ربنا,  هيكون ليك كل حاجه ف حياتك وهتبدأ انت تحبه وتعشقه بس هتكون أنت انسان ناجه في حياتك بالكامل حب ، شغل ، نفسيتك . 

  


وشكراً

التعليقات ( 0 )
الرجاء تسجيل الدخول لتتمكن من التعليق
مقال بواسطة

المقالات

2

متابعين

2

متابعهم

1

مقالات مشابة