سيف سيرو: اسطورة التحول

سيف سيرو: اسطورة التحول

تقييم 0 من 5.
0 المراجعات

الحلقة 3: اختبار الدم

الزمن: بعد عودة "سيف سيرو" بليلة واحدة.

المكان: أكاديمية القوى – مصر – + عالم باطني داخلي يظهر لاحقًا.

 

المشهد 1 – غرفة سيف – قبل الفجر

(سيف جالس على الأرض، يلف ضمادات على يديه المتضررة، بجواره قطعة حجر سوداء صغيرة تنبض كل بضع ثواني.)

سيف (بصوت داخلي):

> “النار دي مش نار عادية… دي نار بتأكل من جوايا زي ما بتأكل أي شيء قدامي.”

“بس السؤال الحقيقي… هي قوتي؟ ولا لعنة بتتمدد؟”

 

(ينظر في المرآة… يرى ظله يتحرك وحده.)

الظل (بصوت يشبهه):

– في أعماقك شيء استيقظ… لا تحاول تكبته.

– أنت أصبحت حاوي للـ"نواة السوداء".

سيف (بصوت واضح):

– وإذا كنت مش مستعد… إيه اللي يحصل؟

الظل:

– العالم مش بيستنى المستعدين… العالم بيموت الضعفاء.

 

المشهد 2 – ساحة التقييم – منتصف اليوم

(صفوف من المتدربين. القائد "آزر" – رجل عسكري خشن بعيون كهرمانية – يتحدث.)

آزر:

– النهاردة اختبار جديد: اختبار الدم.

– كل متدرب يواجه عدو من نوع خاص… العدو مأخوذ من أسوأ ذكرياتكم.

– اللي يهرب… يُفصل. اللي يُهزم… يُنسى.

– ابدأوا.

(كل طالب يدخل بوابة منفصلة. سيف يدخل بوابة زرقاء سوداء – تختلف عن باقي الألوان.)

 

المشهد 3 – داخل عالم الظلال – اختبار سيف

(سيف يجد نفسه في زقاق مظلم. يرى "نُسخة منه" بعمر 10 سنوات، تبكي.)

سيف الطفل:

– ليه سبتني؟

– ليه ما دافعتش عني لما كانوا بيضربوني؟

– ليه كنت بترضى بالذل؟

سيف (واقف مكانه، يتنفس ببطء):

– لأن كنت فاكر إنه خلاص… إن الضعف قدَر.

– بس انت غلطان… اللي حصل زمان هو الوقود اللي خلى رجلي تثبت النهاردة.

صوت ضحك عالي فجأة. يظهر “ملك الذل” – مخلوق عملاق يرتدي أقنعة الناس الذين تنمروا على سيف. صوته مشوش وغليظ.)

ملك الذل:

– سيف… يا ابن العار.

– لسه بتجري ورا كرامة ضايعة؟

– أنت ولدت لتُسحق… للأبد.

سيف (يغمض عينيه):

– لأ…

– أنا مولود لأخلّص كل اللي اتسحق قبلي.

– واللي هيسحقني… لازم يبقى أقوى من الجحيم نفسه.

(يده تشتعل باللون الأزرق القاتم. يحارب الوحش، مع كل ضربة يعود جزء من الماضي كسلاح: حذاء قديم ضُرب به، دفتر ممزق، دمية مكسورة… كلها تتحول لأسلحة روحية.)

سيف:

– كل لحظة ضعف… هحوّلها لقوة!

– ده… اختبار الدم؟ طيب اسمع… دمي مش عادي!

*(يضرب ملك الذل ضربة واحدة تفككه لرماد من الذكريات. يختفي المكان، ويُفتح باب العودة.)

 

المشهد 4 – ساحة الأكاديمية – غروب الشمس

(سيف يخرج. الطلاب يتساقطون، بعضهم فاقد الوعي، والبعض يبكي. آزر ينظر له باهتمام غريب.)

آزر (همس):

– خرج… في أقل من ربع الوقت.

– والمستوى؟ مستوى… "المستيقظين".

طالبة تُدعى "ليان" تقترب من سيف. شعرها أبيض، وعينها اليسرى مطفأة لكنها متوهجة عند اقترابه.)

ليان:

– أنت خرجت من بوابة مظلمة… مش بوابتنا.

– إيه اللي حصل جواك؟

سيف:

– أنا… اتكلمت مع شبح مني.

– وقتلته.

ليان (تبتسم بخفة):

– إذًا… ده معناه إنك دلوقتي خطر على الجميع.

– وده يعجبني.

 

المشهد 5 – غرفة آزر – ليلًا

(آزر يفتح ملفًا مكتوب عليه: "الجيل الغامض – نواة القلب الأسود")

آزر:

– سيف سيرو… ماعدتش متدرب.

– أنت مفتاح… يا إما للنجاة… يا إما للفوضى.

*(تظهر صورة أخرى لرمز قديم: دائرة بها عين، مكتوب تحتها: “علامة المُنتَقم”)

– النهاية تقترب.

 

*نهاية الحلقة 3:

عنوان الحلقة القادمة:

"الحلقة 4: ليان ذات العين الواحدة" – البداية الحقيقية للثنائي الناري.

« نهاية الحلقة هنا »

التعليقات ( 0 )
الرجاء تسجيل الدخول لتتمكن من التعليق
مقال بواسطة
UNKNOWN تقييم 0 من 5.
المقالات

3

متابعهم

0

متابعهم

0

مقالات مشابة
-
إشعار الخصوصية
تم رصد استخدام VPN/Proxy

يبدو أنك تستخدم VPN أو Proxy. لإظهار الإعلانات ودعم تجربة التصفح الكاملة، من فضلك قم بإيقاف الـVPN/Proxy ثم أعد تحميل الصفحة.