رواية أنا والمدمن الفصل التاني؟

رواية أنا والمدمن الفصل التاني؟

0 reviews

Part 2 
انا و المدمن 
_رزان بابا انا نازلة 
=في امان الله حبيبتي متنسيش الدوا و الغدا
_تمام حبيبي
وصلت المصحة و سلمت على منى و لسا هتدخل على الثور الهايج

_سلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
مردش 
_و عليكم السلام ازيك ي اخ
بصلها بستغراب اكتر

_يارب دايما يا ترى اتغديت؟
=ملكيش دعوة 
كانت تأخذ كل كلمة و كلمة صدمة عن اللي قبلها و لكن قررت انها تتعامل بعند و تجاهل و برود
_الف هنا 
استغرب احمد ايه الشخصية دي ليه مش بتزعل مش بتتعصب مش بتغلط عليه مفيش اي ردة فعل من المتوقع تعمله ؟؟ 
_عندك كم سنه يا احمد؟ 
=يا الله انتي مش بتفهمي انا مش هتعالج وخصوصا اذا انتي التي هتعالجيني وسيبيني و امشي 
=ساعتها نزلت دمعة سريعة من عين رزان وقالت من الواضح اننا متفاهمين؟ انا عايزاك تتعافى و دن مرادي و هحققه مش عشانك لا عشاني انا عشان اخفف المك فوّفر عنادك و تجاهلك ؟ 
_مش عايز اتعالج مش عارف هما جابوني هما ليه 
=عشان تكون احسن و ترجع لحياتك و عيلتك الطبيعية 
بدأ يهدأ و يتعايش يتكلم معاها بهدوء هو عرف انها عنيدة و مش هتستسلم بسهولة 
=ممكن اسألك كم سؤال؟
_اسألي 
=كم سنه؟
٢٦ سنه 
=اوه زهرة شباب يعني بس انا شايفاه دي مش زهرة انما صبارة
_افندم؟؟
=يا ساتر بهزر الله ؟ لسا الطريق طويل قدامنا اسمك ايه؟؟
_احمد عمر كمال

موعد الغداء 
_اتفضل
= مش هاكل 
_لازم انك تأكل عشان تخف وتأخذ العلاج و تنام و *ترتاح مني*
_هاكل عشان السبب ده 
رزان ببرود
=بالهناء 
_في باله *مالها الشخصية باردة دي * 
بالفعل اتغدى وخذ الدوا

بس رزان نسيت دواها و نسيت تاكل كمان
لسا رزان قايمة عشان تمشي سمعته بيقول 
_شكرا
=ايه ده معقول سمعت صح !!!! 
_بصت لي نظرة سريعة شافته بينام عرفت ساعتها انها بتتوهم

مشيت رزان للبيت عند الساعه ٦ مساء 
الوالد:ازيك
_تمام الحمدلله وانت
=تمام كلتي؟؟
بلعت ريقها 
_لا و قبل م تقول اي حاجة كنت مشغولة جدا النهاردة و انا معاك تعال ناكل سوا
=ماشي عرفتي تثبتيني تعرفي

كلت اكلها وخذت الدوا و سحبت في النوم
اليوم التالي:

راحت كعادتها للمصحة 
بإبتسامه سلمت على منى بصوت خفيف 
_سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ازيك يا اخ احمد
_الحمدلله 
=رد السلام اولا 
كعادته مردش
خلينا نكمل الجلسة 
_جامعة ايه اللي اتخرجت منها؟
=اسنان القاهرة 
_ماشاء الله تبارك وازاي بقا اسمع انها صعبة اوي هل كنت اد المسؤولية ولا استسلمت من اول الم ههههههه
_((كانت)) * سهلة لغاية م حصل اللي حصل

ساعتها اتغيرت ملامح وشه للشحوب و الانطفاء مرة تانية 
=وازاي زمايلك كنت اجتماعي وكده؟
مردش اتعكر مزاجه خلاص

رن تليفون رزان 
_الو ي بابا ... هتأخر شوية يا بابا
....====
_يا بابا انت عارف رأيي مش دلوقتي اذا سمحت اعتذر منه 
احمد:كلم نفسه اي ده مش هي متجوزة ليه والدها كل شوية بيطمن عليها كده؟!!!!

_سلام يا والدي 
......
اتغيرت ملامح رزان بعد المكالمه في صمت ....
احمد=ممكن اسألك سؤال ؟؟!

استغربت معقول؟ اول مرة يفتح معاها حوار بصت لمنى اللي بتلازمها عشان ميكونش خلوة محرمة بينهم
و ابتسمت 
_اتفضل أكيددد
=لاحظت أن والدك بيتصل بيكي كِثير ليه لسا بيخاف عليكِ بالطريقة دي حتى بعد م اتجوزتي ده يمكن اكتر من جوزك نفسه؟؟
اتصدمت من اللي سَمعتهُ!!!!!اايه ده !!!! ولكن فضّلت أن تكتم السر 
مش عارفة السبب في التجاهل لسؤاله هل عشان تبقى مرتاحة اكتر ولا ايه متعرفش 
و قالت
_لاني عشت مع والدي اغلبية الوقت و وبهتم بيه اكتر من اي حد به و هو بيحبني وده سبب خوفه عليا بس

_انا بقا ممكن اسأل سؤال من غير م تصدني و تقلب وشك هههههه ممكن؟؟ 
=نعم
_ايه اللي حصل لاحظت لما كنت بسألك من كم يوم عن الجامعة سكتت و كالعادة قلبت عليا من غير سبب هو مش تطفل ابداً و لكن فضول يعني ايه اللي حصل 
سكت شوية
=سارة 
_سارة؟؟ 
=حبيبتي سارة كنت بحبها منذ سنه ثانية البنت البريئة الجميلة ذات الاخلاق الحسنه العفوية الملاك 
دق قلبها لما سمعت كلماته الاخيرة عنها 
=حبيتها من قلبي و كتمت حبها و مشاعري تجاهها سنتين و بعد سنتين اتأكدت انها بتبادلني نفس الشعور و لكن *ليسَ كل ما يتمناه المرءُ يحصل عليه* اتقدمت لها من الباب لكن والدها مرضاش بيا ايه العيب اللي فيا ؟؟؟ وعدته اني اكون نفسي بس ياريت كان هو ده السبب سبب رفضه ليا مش عشان السبب ده قالي: هي هتتجوز من العيلة مفيش نصيب شكرا 
لغاية دلوقتي الكلمات دي بترن ف ودني 
_ اسمعني كل ما اللي عليّ اقوله انس حسه بيك كويس اوي و عارفه ازاي ان الحب و النصيب ميقفوش ف صفك و خصوصا اذا كان حبك صادق و لكن عايزة اسألك سؤال 
هل إذا كنتم اتجوزتوا كنت هتفرح؟
=اكيددد
_و إذا اتخانقتم كتير و اكتشتف إنكم مش متفقين مت و بيحصل مشاكل على طول 
سكت... 
_ أعرف يا احمد أن*الخيرة فيما سيختار الله لك و ليس فيما تختاره انت* 
كانت الجملة دي كفيلة انها *تصبر* كل واحد منهم ولكن متنسيهمش
.....
نزلت دموع رزان من غير م تقصد لما سمعته فهي جت هنا للهروب من واقع حبها المُؤلم و القصة دي فكرتها بكل اللي كانت بتحاول أن *تتناساه* 
وهنا بادر أنه يكمل و لكن الكل عارف الوجع ده كويس فقالت:
_خلصا النهاردة لو سمحت خذ المنوم ونام
سَلامُ عليكم اشوفك بكرة ان شاء الله 
=وعليكم السلام ورحمة الله 
و كان من الطبيعي أن القصة.دي مش هتعدي مرور الكرام على رزان ابداً ركبت المترو عشان تروح للبيت وقعدت تفتكر كل حاجة لسوء حظها ان ذاكرتها قوية افتكرت كل حاجة كبيرة و صغيرة، شكله البسيط ابتسامته الاجذب على الاطلاق ،كلماته الجميلة البسيطة الغير مصطنعة وهيأته الانيقة،دمه الخفيف كل حاجة
افتكرت ازاي كان اليوم بيبقا سخيف لما بيغيب شخصها المفضل قعدت تفتكر و تفتكر لغاية م وصلت و مقدرتش تاكل حاجة و هربت كعادتها بالنوم. و احمد كمان قعد يفتكر تفاصيل حب حياته ازاي كانت ضحكتها تشفي جروح قلبه طلتها الباهية طيبتها ازي يونه كان بيبظأ اول م يشوفها او يلمحها... 
اليوم التالي...

اتأخرت رزان ساعة عن موعدها في المصحة 
اتصلت منى و قالت
_فينك يا بنتي انتِ مش جاية؟
=جاية ١٠د بظبط
_توصلي بالسلامة

دخلت بإبتسامة وورد مغطية بيه وشها
=سلام عليكم جميعاا
منى:وعليكم السلام ايه ده
احمد:و عليكم السلام الله ورد بحبه جددا 
_حمداً لله توقعتك ان ترميني بالمزهرية دي ههههههههه
ضحكوا غصب عنهم هي تعمدت تعمل كده عشان تغير المود ع اللي حصل انبارح 
فتحت الشبابيك عشان تهوي الاوضة ودخلت نور الشمس

الفطاار
_اخيراً انا جعان جداً 
=بالهناء
_ليه ولا مرة شوفتك بتاكلي؟
=احم لا انا باكل و لكن مش هنا 
_مع جوزك ؟
ابتسمت 
=ااه مع جوزي و احيانا باكل حاجة بسيطة كده هنا 
فتحت شنطتها و خرجت منها حلويات و بونبوني شوكولا بتشيلهم للضرورة لو شافت بيبي او حد زعلان كنوع من انواع المفرحات و هي بتتسلى فيهم

استغرب ايه الست اللي لسا مكبرتش

قالتله بعفوية
= هه ما تخدلك وحدة هههههههههههههههههه 
_هي دي الحاجة 
البسيطة اللي بتأكلينها؟ 
=بظبط
ادت لمنى الحلوى و الشوكولا 
و لسا هتفتح واحدة وتاكلها

_ممكن اخد وحدة ؟ بعد الغداء؟
فرحت اوي 
=اكيد كله ليك 
اخلص اكله و فعلا كل الحلويات

اذن الظهر 
=عن اذنكم رايحة اصلي 
_تفضلي 
هو فرحان و مش عارف سبب فرحته ايت هل عشان اخيرا لقى حد يفهمه و يتناقش معاه و يستحمله عكس الباقي اللي مشيوا من اول يوم ......
....... 
_سلام عليكم ورحمة الله وبركاته من غير اي تعابير على وشها
=و عليكم السلام 
استغرب من صوتها ااول مرة يكون كده
=مالك؟
بصتله بصة سريعة و اندهشت من السؤال .._
_ لا مفيش مالي؟
=مالك صوتك مش كويس 
_احم لا مفيش 
=اذا كنتِ مش قادرة على شفاء جرحك و المك و الفضفضة في اللي جواكي ازاي هتخرجيني من اللي انا فيه؟؟

_صدقت ...والدي جايبلي عريس

=عريس؟؟؟؟ازاي؟ وانتي...
By:R.M.S 🔥🔥♥️
رأيكم
#انا_والمدمن

comments ( 0 )
please login to be able to comment
article by

articles

24

followers

32

followings

2

similar articles