قصة الحب النقى الفصل الاول

قصة الحب النقى الفصل الاول

0 المراجعات

: اسم القصه الحب النقي♥️

انا اسمي يوسف عندي 28سنه   واخد ليسانس تجاره،  موظف ف بنك.  
عائلتي تتكون من  اربعه 
ماما: اسمه صباح عندها 48 سنه مخلصه كليه حقوق وموظفه محاميه

بابا: اسمه شعبان عندها 52سنه مخلصه كليه تجاره. وموظف في شركه

اختي: اسمه ايه عندها 21سنه بتدرس ف حقوق

عايشين ف اسكندريه  ♥️

انا  : يوسف هحكي ليكم قصه قصيره  حصلت معايا❤

انا كنت بدرس ف كليه تجاره جامعه اسكندريه

 ف يوم من الايام وانا نازل الكليه علشان احضر المحاضرات. كان ف  يوم الاتنين♥️   وانا داخل المدرج لفتت انتباهي بنت جميله جدااا خطفت قلبي.    المهم  دخلت قعدت  احضر المحاضره دخل الدكتور كان بيدين اقتصاد اسمه دكتور كمال  كنت بحبه جدا وكنت بحب احضر لي كل المحاضرات  الدكتور  دا شرحه الصراحه عظمه. لو مش هروح الاسبوع كله هروح علشان احضر محاضرته. المهم الدكتور بدا يشرح المحاضره وانا ف بالي البنت  الى اول مره ف حياتي بنت تاخد عقلي بالدرجه دي. 
المهم الدكتور خلص المحاضره.  وقعدت ابص على. البنت مش لقيته. فضلت مستني لحد ما المدرج كله خرج.  ومش لقيته. فتوهت وقلت اروح. 
المهم روحت البيت  كانت على الساعه 4  لقيت بابا طبعا كان ف الشغل. لقيت ماما النهارده منزلتش المحكمه فبسئله يعني مش نزلتي النهارده قالت لي  بفكر ف القضيه اترافع فيه ازاى وبظبط الورق قلت اريح النهارده   افكر ف القضيه.   واقعد معاكم. المهم هى قالت لي غير هدومك علشان تتغدي   المهم طلعت الاوضه غيرت الهدوم ونزلت غسلت وشي وأيدي. ولقيت ماما حطت السفره.  وقعدنا ناكل انا وهي واختي وبعد ما اكلت. قلت ليهم  رايح ازاكر  دخلت اوضتي بقي   قعدت افكر ف البنت الى خطفت قلبي. الصراحه البنت جميله جدااا فوق ما تتصوروا هي قمر. اوي وعيونه  الصراحه قمر خطفت قلبي ♥️.    المهم كنت مش هروح الجامعه تاني يوم. اول ما شوفت البنت دي وشغلت تفكيري قلت لزم اروح كل يوم لحد ما اشوفه تاني ♥️
  وعلي العشاء نزلت اتعشي. وبعد ما اكلت قلت اطلع افك على نفسي شويه طلعت قعدت شويه على البحر   لحد ما الليل ليل وانا بفكر ف البنت دي. روحت روحت  ودخلت اوضتي. ونمت.

صحيت تاني يوم كان يوم التلات كان علينا محاضرتين. والمادتين دول مش بحب دكاترتهم   بس المواد بحبها طبعا.    
كان علينا ماده محاسبه. ودا كان بيديني فيه دكتور خالد 
والماده التانيه كانت ماده اللغه ودي كان بيديني فيه دكتور عثمان
المهم انا رايح اليوم دا علشان اشوف البنت مش اكتر. المهم دخلت المدرح وحضرنا المحاضرات. والبنت دي مش شوفته وكنت هجنن

روحت البيت  لقيت ماما مش ف البيت ولا بابا هم بقي ف الشغل. 
لقيت اختي ايه فندمت عليها.  قعدت مع ايه احكي معاها عادي  وافك من على نفسي المهم ايه قالت لي مالك ي يوسف  مضايق لي. فقولت ليه  كان علينا محاضرات وانا مش بحب دكاترتهم قالت لي خير فقومت سبتها ودخلت اوضتي.


: قعدت مسكت الكتب ازاكر شويه لحد ما ماما تيجي من الشغل

وانا بزاكر حسيت نفسي تايه. وعاوز باي طريقه اشوف البنت دي تاني. مش عارف لي. ما الدفعه كله مليانه بنات اى الى عجبني ف البنت  دي معرفشي
المهم قعدت ازاكر وزاكرت شويه

قومت اتوضيت وصليت المغرب. وكانت ماما جات.  لقيت ماما حطت السفره وقالت لي  تعال كل ي يوسف المهم قعدنا ناكل انا وهي وبابا واختي ايه

ماما دي قمر جدا بحب كلامها جدا حرفيااا اكتر شخصيه بتخفف عني ♥️ 
المهم بعد ما اكلنا واختي عملت لينا الشاي. قعدت احكي مع امي   شويه عن شغله وكده.    وامي شاطره جدااا ف المحاماه ♥️ قعدت تتكلم معايا ازاى كانت بتترافع وكده ♥️
المهم قومت  اصلي العشاء كان العشاء اذن. صليت وقعدت ف الاوضه.

: نمت وصحيت تاني يوم اروح الكليه

صحيت قومت صليت   ولبست هدومي كانت الساعه 7الصبح. والمحاضره كانت الساعه8
المهم وصلت الكليه على 7.30 المسافه قريبه جدااا. من البيت الى الجامعه

روحت قعدت ف المدرج وكانت لسه الطلاب بتدخل المدرج فقومت طلعت من المدرج وقفت قدام الباب  المهم ببص كده لقيت البنت الى   شوفته يوم الاتنين


: انا بقي اتفاجات بجد قعدت ابص عليه وهي لاحظة اني ببص عليها. زميلتها قالت يلا ي اميره ندخل المدرج 
انا الحمدلله عرفت ان اسمها اميره  
حضرت المحاضرات  وطلعت من المدرج ووقفت بره المدرج لحد الطلاب كلهم خرجوا لقيت اميره طالعه قعدت ابص عليه وانا فرحان جداااااا♥️☺️
المهم مروح مبسوط بقي☺️ دخلت البيت وانا ومبسوط لقيت ماما جان من الشغل. وقاعده. تشاهد التلفزيون   
لقيتني داخل قالت ي يوسف  خد عاوزك.  قعدت تسئلني عامل اى ف الكليه والكلام دا.  قلت ليه تمام
قالت لي سنه تالته صعبه حبه عليك  فأنت اجتهد وزاكر علشان تجيب مجموع حلوه. قلت ليه ان شاء الله

قومت دخلت اوضتي   ومسكت الفون. ودخلت جروب الدفعه على الواتس وقعدت ادور على اسم اميره. 
والحمد لله لقيته ف الجروب عرفتها من صورتها

وانا  بقي روحت حطيت صورتي بروفايل هي اصلا شافتني قبل كده ف الجامعه

المهم دخلت ليه برايفيت  وقلت ليه 
مساء الخير
اخبارك اى؟

اميره  ردت قالت مين ؟ وعاوز اى؟

 قلت انا الى شوفتك ف الجامعه وشوفتك ف الجامعه  وبقيت اروح ديما الجامعه علشان اشوفك 💜   
قالت وانت عرفت ازاى اني انا الى شوفتني وجبت رقمي من فين؟
قلت ليه من على الجروب. وبصراحه انا اول ما شوفتك ف الكليه خطفتي قلبي مش عارف ازاى وقلبي اتشد ليكي

اميره: قالت انت بتهزر.  
انا: قلت انا مش بهزر انا بس بصراحه مقدرش ابعد عنك ابدا وبصراحه حبيتك

اميره:  وهي مستغربه ردت وقالت  حبيتني ازاى.  

انا: الحب مش بيدي ي اميره 
اميره : وانت عرفت اسمي ازاى؟
انا : عرفت اسمك لم صحبتك ندهتك 
اميره: وانت مركز اووي لي كده معايا
انا :. اعمل اى بقي. حبيتك 

المهم هي قعدت فتره متصله ومش بترد.  
فقولت ليه مالك ف اى

اميره : قالت هو انت اسمك اي.؟
انا : ففرحت. قلت بس. هي كده هتكلمني وكنت مبسوط جدا☺️. فقولت ليه اسمي يوسف وحكيت ليه عن اهلي
اميره: قالت تشرفت بمعرفتك ي يوسف
 انا. : فسئلته عن اهله وكده قلت ليه اميره هو انتى من فين  ؟  وعايشه فين. وعرفيني عن اهلك؟

اميره: مالك ي يوسف لي الاستعجال دا كله   ؟
انا : قلت ليه  عادي عاوزه اعرف بس

اميره :. انا ساكنه ف العجمي  ومن اسكندريه. وانا  عائلتي بتتكون من خمسه بيه
انا. وماما اسمه شيماء ربت منزل. وبابا اسمه مصطفى ودا موظف ف نيابه واخويا  محمد دا صغيره ف اولى ابتدائي. الدلع كله فيه  واختي اسمه اسراء  ودي ف اولي كليه  طب بشري

انا : قلت ليه تشرفت.  وقعدنا نرغي لقيت الليل ليل. قلت ليه سلام


: انا بعد  ما رغيت مع اميره  وقلت ليه سلام  نمت.  صحيت الصبح كانت الساعه 7.  قومت اخدت شور واتوضيت وصليت   وافطرت انا وماما واختي ايه  وبابا.  بابا وماما فطروا ومشوا على الشغل
وانا قلت لايه البسي علشان تروحي الكليه   انا قومت لبست. ولقيت ايه جهزت واخدتها وروحنا الجامعه بنتمشي مع بعض وصلته كليتها كليه حقوق هي كانت ف سنه تانيه. وقلت ليه ي ايه لو عوزتي اى حاجه  رني عليه وسبتها
وانا. دخلت المدرج قعدت. افتكرت اميره  فرنيت عليها

انا : الو  صباح الخير
اميره: صباح الورد ي يوسف
انا: اخبارك اى
اميره: كويسه
انا : فينك
اميره : انا اهو ف الطريق جايه
انا : متتاخريش علشان المحاضره والدكتور قرب ييجي 
اميره: حاضر
انا :سلام واتبهي لنفسك
اميره: سلام

المهم  بعد ما قفلت المكالمه قعدت ابوص على الباب بعد شويه لقيت اميره جات وهي وصحبتها وقعدوا
والدكتور دخل حضرنا المحاضرات 
وبعد ما خلصت المحاضرات   رنيت على اميره 
انا : الو ي اميره فينك
اميره : الو ي يوسف مع صحابي
انا :  خلصي مع صحابك وبعد ما يمشوا رني عليه
قفلت المكالمه وروحت الكافيه. طلبت قهوه واستنيتها ترن
ولم رنت قلت ليه تعالي الكافيه مستنيكي

وكنت مستنيها ببص كده لقيتها 
جايه بصراحه قلبي اتخطف من جمالها ومكنتش مصدق أنه هتيجي. وكنت طاير من الفرحه

المهم وقفت. جات سلمت عليها وقعدنا على الكراسي وقلت ليه تشربي اي قالت لى وهي مكسوفه الى يعجبك. 
المهم طلبت ليه عصير مانجو ♥️


المهم قعدت معاها وقلت ليه اي الجمال الحلاوه دي كلها
فهي اتكسفت  قالت في أي ي يوسف مفيش اجمل منك
البنت ثبتتني بكلامها 
ف انا قلت ليها من ذوقك
وقعدت احكي معاها 
انا : عامله اى ف الكليه ي اميره واخبارك اى مع اهلك
اميره: كويسه ي يوسف بس مواد تجاره شديده شويه   واهلي كويسين جدا معايا
انا:  ربنا يسعدك وان شاء الله السنادي هتجيبي تقدير حلو ونزاكر مع بعض. 
انا وانا بكلمها  ببص علي عيونها. ومش شبعان خالص منها.  وقلت قلبي عرف يختار بجد
المهم هي كانت مكسوفه تشرب المانجه  خليتها تشرب وقلت علشان خاطري هي ابتسمت وشربت
المهم خلصنا كلام  وقلت ليه يلا نروح علشان اهلك ميتعارقوش معاكي. فهي قالت صح الساعه4 والكلام اخدنا 
المهم قومنا مع بعض واتمشينا. وركبتها تاكس يوصلها بيتها وانا روحت البيت
وكنت طاير من الفرحه انها معايا وانها محترمه جدااااا  
ودخلت بيتنا كنت طاير من الفرحه المهم دخلت لقيت امي ف مجهزه الغداء. 
غيرت هدومي ونزلت اكلت معاها. بعد ما اكلت طلعت الاوضه
وقلت لاماما تعمل لي شاي  وماما جابت الشاي لي  
وانا فتحت الفون ودخلت كلمتها واتس

وقلت
انا ؛ مش مصدق عيوني بجد ي اميره  انك معايا وانك قمر بالدرجه دي

اميره: كسفتني  ي يوسف  براحه عليا
انا :  انا مش بكسفك انا بقول الصراحه
اميره: دا عيونك. الى شايفاني حلوه
انا :. ربنا بيحبني اووي اني عرفتك  بجد انا بحمد ربنا اني عرفتك بجد
اميره: انت شخص كويس جدا ي يوسف ربنا يباركلي فيك
انا: روحي اتغدي ي حببتي انتي مش اكلتي
اميره : حاضر. سلام
انا : نتكلم بالليل على الساعه9
اميره : حاضر


المهم انا سبت الفون وكنت طاير من الفرحه  وقومت اقعد مع امي واختي. ونزلت لقيت امي قاعده بتجهز ورق للقضايا
فندمت على اختي ايه ي ايه
ايه ردت وقالت نعم ي يوسف اديني جايه
المهم جات ايه.  وقلت ليه عامله اي ي ايه ف الكليه حقوق صعبه وشدي حيلك

ايه : قالت انا اهو بزاكر ي يوسف والبركه ف ماما محاميه قد الدنيا وفاهمه ف المواد

انا : يسهلوا لاقيه حد بيشرح ليكي يعم اماال انا اعمل اى

ايه:  طب انا ولقيت امي وبتشرحلي. وانت البركه ف باباك دارس تجاره فهو خبير ف مواد تجاره
انا: انا مش بحب اقول لحد ساعدني وبابا كتر الف خيرها.  وراء شغل ف الشركه   ربنا يعينه انا هزاكر مع نفسي
المهم امي نادمت عليه انا واختي. وقالت بطلوا رغي بترغوا ف اى
ايه اتكلمت. وبتقول : ي ماما يوسف بيقولي يبختك بامك ههه  بتشرح ليكي وبتفهمك  وبيقولي يسهلوا يماما

امي ردت وقالت  اخوكي مغلطتش يبنتي يبختك بيه فعلاااا وقعدنا نضحك. مع بعض 
وفجاه بابا جه من الشغل. سلمت عليه وسبتهم يتكلموا عليه ودخلت اوضتي كان الليل ليل


: دخلت  اوضتي ولقيت الليل ليل والساعه 9:30 وانا متفق مع اميره على 9
المهم رنيت فون واميره فتحت

انا : الو ي اميره اخبارك عامله اى
اميره: تمام بخير ي يوسف انت اخبارك اي 
انا : كويس ي ميرو طول ما انتي بخير
اميره: وكمان بتدلعني وبتقولي ي ميرو
انا: ما انتى مش اي حد ف الدنيا اصلا دا انتي قلبي 
اميره : وهي مكسوفه  تسلم ي يوسف 
انا: حسيتها مكسوفه فغيرت الكلام. وقلت ليه صح بكره الخميس واحنا مش علينا محاضرات احنا علينا من الاحد  لحد الاربع
اميره: ايوا ي يوسف  احنا هنحكي شويه  وبعدين ننام علشان نصحي نزاكر موادنا تقيله

انا: طبعا لازم نزاكر والحمد لله انك قلتي علشان نشجع بعض ونزاكر جدا بقي
اميره: ان شاء الله خير ونجتهد ونجيب مجموع عالي كمان
انا :  انتي صح جبتي كام ف اولي وتانيه  والترم الاول ف تالته
اميره: اولي جبت جيد جدا وتانيه جبت امتياز وتالته اهو الترم الاول جايبه 91امتياز وانت جبت كام ي جوزيف
انا : بسم الله ماشاء الله عليكي

وحلو اووى اسم جوزيف من بوقكك انا يست البنات
جبت ف اولي امتياز وتانيه امتياز  وتالته امتياز

اميره : بسم الله ماشاء الله عليك  اكيد حد بيشرح  ليك  وصح   انت مش قلت ليه عن عائلتك.

انا : محدش بيشرح انا بزاكر مع نفسي وان شاء الله هنجتهد وهنزاكر مع بعض جد
وانا يست البنات  بابا اسمه شعبان ودا  شغال ف شركه وكان ف تجاره وماما محاميه واختي ايه ف تانيه حقوق

اميره: حلو اووى ما اختك طالعه لامامتك وانت طالع لاباباك وباباك بيشرحلك
انا : شوفي دا صدفه يبنتي  بابا مش بيشرح لي انا مع نفسي
يلا اتكلمنا اهو ساعه مع بعض ومكنتش شبعان من كلامك الحلو دا
اميره :  دا كلامك انت الى حلو  وفرحت اووى انك جبت ف سنتين ونص امتياز
انا :  ان شاء الله هنجتهد وهنزاكر جدا وهخليكي تالته دي تجيبيه امتياز
اميره : ان شاء الله
انا : يلا ننام وبكره نزاكر صح الساعه جات 10:30

اميره :سلام ي يوسف

انا قفلت المكالمه وكنت مبسوط جدا انها مستريحه ليه وكمان هنزاكر مع بعض وهنجتهد. وانا البنت دي مش هسيبها ابدا بعد ما اخلص كليه هخطبها ونتجوز وتبقي مراتي

: المهم نمت فرحان وصحيت الصبح  كنت صاحي فايق اوي والدماغ رايقه وكمان بغني   وروحت غسلت وشي واتوضيت وصليت

وقعدت لقيت امي بتجهز اكل نفطر وانا دخلت اغلس على ايه. واصحيه وايه تقول يوه بقي سيبني انام انا بحب اغلس عليها جدا وصحيتها
وهي قامت علشان تفطر وكمان بابا صحي. علشان يفطر ويروح الشغل هو وامي

وقعدنا نفطر وقلت لابابا وماما اهو احنا النهارده مش علينا جامعه وانا هزاكر وايه هتوضب البيت  وتجهز اكل 
ايه ردت وقالت وهي متعجبه كل حاجه عليا يباشا انت هتساعدني. 
انا قلت ليه ف المشمش 
المهم امي مشت وخليت ايه توضب البيت 
وانا مسكت الفون صحيت اميره وقلت ليه قومي يباشا يلا نزاكر  
اميره : طب قول صباح الخير بلا مزاكره   
انا : وبضحك هههه. مش انتي كنتي امبارح عامله نفسك  بروفيسور. وتقول هزاكر وازاكر

اميره : تمام حاضر هنزاكر  وضحكت

انا : يلا انتى قومي افطري ونزاكر لحد الساعه11 الصبح اقتصاد لحد صفحه 60

اميره يلا سلام

وقفلت المكالمه   المهم زاكرنا واجتهدنا وزاكرنا الى علينا
من يوم الخميس لحد السبت كنا انجزنا جزء كبير اووي ف المواد

انا رنيت على اميره يوم الاحد يلا قومي اصحي علشان نروح الجامعه قالت حاضر. وقومت انا فطرت ومشيت وحضرنا المحاضرات
وقعدنا شويه مع بعضينا ف الكافتيريا
انا : ودماغي رايقه اووي بقول لاميره ف الكافتيريا. اى رايك. ف الحب اهو بنجتهد ونزاكر ومشجعين اووي
اميره : ردت وقالت  اول مره اعرف ان الحب يفتح النفس على كل حاجه حلوه كده
انا :  علشان انتي الحلوه يحب وانتى الى خطفتي قلبي 
اميره : اتكسفت  وهي مبتسمه وانت خطفت قلبي برضو وشغلت بالي بيك وبسببك بزاكر 
انا : يلا نروح. ونجتهد الامتحانات قربت

ومشينا وروح

: المهم اجتهدنا وزاكرنا كويس اووي وامتحانا امتحانات اخر السنه.  وجبنا تقدير حلو اووي   بس اميره لسه معرفتشي ارن عليه واقولها

انا : الو ي ميرو عامله اى
اميره: ف اى النتيجه ظهرت ولا اى مالك مبسوط ليه
انا : يبنتي فيكي اى 
اميره : قلقانه من النتيجه
انا : هيصي يعم انتي جبتي 93 وانا جبت93.5

اميره: بجد انا كش مصدقه 
انا : صدقي يعم الف مبروك  روحي فرحي اهلك
اميره حاضر سلام

التعليقات ( 0 )
الرجاء تسجيل الدخول لتتمكن من التعليق
مقال بواسطة

articles

26

followers

29

followings

7

مقالات مشابة