رواية توبة مسيحي
*- تـوبـة مـسـيـحـي👳♂️♥️!"))*
الحلقه 1
الحلقه 2
الحلقه 3
الحلقه 4
الحلقه 5

🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵🔵
*الحلقه 1*
*_تعريف الأشخاص_*
"خالد" شاب في الاربعة والعشرون من عمره وهو شاب مسيحي من أسرة متوسطة،في السنة الاخيرة له من كلية هندسة.
"فاطمة":فتاة مسلمة،حافظه كتاب الله وتعلم امور دينها ومُختمرة،في الواحد وعشرون من عمرها،وفي العام الثاني لها من كلية هندسة
مريم:أخت خالد:صديقة فاطمة جدًا، وفي نفس سنّ فاطمة.
أحمد:أخو فاطمة شاب ملتزم ولديه لحية خفيفة،وحافظ كتاب ربه ويعلم تمام العلم في امور دينه،في خامسة والعشرون من عمره ويعمل دكتور صيدلي.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*في بيت فاطمة*
أستيقظت فاطمة قبل صلاة الفجر بـ ساعة كي تُصلي قيام الليل فهي تعلم فضل قيام الليل
"قيام الليل أنا أعتبره مُعجزة من عند الله،فوالله ما دعيت بشيء إلا حدث،والله سبحانة وتعالي ينزل إلى السماء الدُنيا في وقت قبل الفجر ويقول
هل مِن تائب أتوب عليه،هل من داعِ أستجيب له،
وقال تعالي في القرآن الكريم (والذين يبيتون لـربهم سُجدًا وقياما)
وبعد أنتهائها من الصلاة وقراءة القُرآن وكانت قد أدت صلاة الفجر،فقرأت حصنها المنيع وهو أذكار الصباح..وبدأت في عمل روتينها اليومي
فذهبت فاطمة كي تُجَهز الفطار مع والدتها
فاطمة:صباح الخير ي ماما
والدتها:صباح النور يحببتي،تعالي حضري معايا الفطار.
فاطمة: حاضر.
وبدأت في تحضير الفطار.
وبعدما وضعت الاكل على السُفرة ذهبت لـتنادي على والدها.
فاطمة وهي تطرق الباب على غرفة والدها:باباا
والدها:أدخلي ي فاطمة
فاطمة:صباح الخير وقبلت يّد ورأس والدها،
والدها (محمد):صباح النور يحببتي
فاطمة:حضرت الفطار
محمد:حاضر روحي انتِ ونا جاي وراكِ
فاطمة:تمام بعد اذنك
وذهبت فاطمة كي تَفطر وتذهب لـ جامعتها
فاطمة:ماما هو أحمد فين مش هيفطر
امها(منى) لا يحببتي هو رجع م الشغل متأخر فَ صحي صلى الفجر ونام تاني.
فاطمة:تمام ربنا معاه
مني:يارب ومعاكِ يبنتي
فاطمة:يارب يأمي أدعيلي وقبلت يدها وراسها وذهبت لـ جامعتها.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فاطمة وهي تتحدث في الهاتف مع صديقتها مريم.
فاطمة:اي ي بنتي انتِ فين مش لقياكي
مريم:لا مش هقدر أجي النهاردة عشان تعبانة خالص.
فاطمة:الف سلامة عليكِ مالك؟
مريم:جمبي واجعني اوي وهعمل الذايدة ع النهاردة باليل
فاطمة بخضه: ينهار أبيض ونتي تعبتي أمتا؟
مريم:باليل وخالد وداني للدكتور وقالنا النهاردة باليل هعملها.
فاطمة:تمام يحببتي ونا بكرة هجيلك
مريم تمام يحببتي
وذهبت فاطمة الي محاضرتها وهي تدعوا بالشفاء لصديقتها.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفي اليوم التالي وفي المساء
عند فاطمة
فاطمة:بابا انا عاوزة أروح عند مريم صحبتي عشان تعبانه
محمد:تمام يحببتي زيارة المريض واجب،شوفي هتروحي امتا واخوكي يوصلك ويجيبك.
فاطمة:هروح بعد شوية
محمد:تمام قولي لأحمد عشان ياخدك
فاطمة حاضر وذهبت فاطمة لاخاها
فاطمة بمرح:ابو حميد حبيبي كيفك يراجل عامل اي واحشني و
قاطعها أحمد:عاوزة أي
فاطمة:دايما كاشفني كد المهم عاوزه اروح لـ مريم صحبتي تعال وصلني
أحمد تمام روحي البسي
وذهبت فاطمة وارتدت ملابسها والتي كانت
دريس أسودواسع ومحتشم.وخمار كاشمير
ذهبت فاطمة الي منزل مريم وفتح لها خالد،
خالد وهو ينظر لها بإستغراب واعجاب رغمًا عنه
فاطمة وهي تغض بصرها:احم هو ده مش بيت مريم رؤوف.
خالد:اه هو
فاطمة:طب لو سمحت قولها فاطمة برا.
خالد:اهاا انتِ فاطمة،أنا أسف اتفضلي.
دخلت فاطمة وهي تنظر للاسفل
خالد اتفضلي هي فِ الاوضه اللي عاليمين هناك ودخلت فاطمة عند مريم
فاطمة:الف سلامة عليكي يحببتي
مريم:حببتي تعبتي نفسك وجيتي لي.
فاطمة بمرح:أي خدمه عدي الجمايل
مريم بمرح:تتردلك يوم فرحك يبطووط
فاطمة بعبوس:مبحبش بطوط دي يبت
مريم:طب يا بطوط يا بطوط يا بطوط
فاطمة:يعني مبينش عليكي انك عامله عمليه وكدا يبت.دانا جايه ومفكره أني هلاقيكي ميته ورايحين يدفنوكي.
مريم بضحك:لا يختي مانا واخدة مسكناااات كتيير عشان التعب بتاع العمليه شديد.
وبعد قليل طرق الباب ودخلت مروة ام مريم
مروة:ازيك ي فاطمة أخبارك يحببتي وحشاني
فاطمة:ونتي والله ي طنط وحشاني اويي
مروة:لو وحشااكيي كنتي جيتي.
فاطمة والله يطنط المزاكرة مطلعة عيني.
مروة: ربنا معاكو يحبايبي.
وذهبت مروة بعدما جلبت عصير لـ فاطمة
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خالد:ماما ماما مين دي.
مروة:دي فاطمة صحبة مريم متعرفهاش؟
خالد:لا اول مرة اشوفها.بس هي مسلمة صح
مروة بسرحان.:اه يحبيبي مسلمه
خالد:مالك ي ماما
مروة:هاا مفيش تعبانه شويه
وذهبت الى المطبخ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفي الداخل
بعدما تحدثوا كثيرًاا
قالت فاطمة
ياااه دانا اتأخرت اوي.
مريم:خليكي شوية:لا مقدرش والله يحببتي مره تاني ورنت علي اخاها الذي أخبرها ان تنزل له
فاطمة وهي تقبل صديقتها.همشي نا بقا يحببتي سلاام
مريم:باي يروحيي.
وخرجت فاطمة ولكن وهي علي السلم
خرج خالد بسرعة
خالد:يااا انسة فاطمة.
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵🔵
*الحلقه 2*
خالد: ياا انسة فاطمة
التفتت فاطمة له وقالت بإستفهام: ايوة حضرتك في حاجة.
خالد: حصرتك نسيتي شنطتك جوا.
فاطمة: اه صح شكرا لحضرتك وأخذت حقيبتها وذهبت لأخاها.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أحمد: تعالي يا اخرة صبري أتأخرتي لي.
فاطمة: معلش الكلام خدني أنا ومريم ونسيت خالص.
أحمد: تمام يلا أحسن ماما تقلق.
وذهبوا إلي منزلهم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دخلت فاطمة وأحمد الى المنزل فوجدوا أن والديهم قد ناموا فذهبت فاطمة لـتغير ملابسها وتنام.
وعندما وضعت رأسها على الوسادة بتلقائية تذكرت خالد.
لكنها أذاحت تلك الفكرة من رأسها ونامت.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند خالد.
بعدما أعطى فاطمة هاتفها دخل غرفة أختة.
خالد: انتِ تعرفي فاطمة دي من بدري.
مريم: اه من وأنا في ثانوي وكانت بتيجي هنا كتير وأنا روحت عندهم، معقول مش فاكرها؟
خالد: لا مش فاكر، بس يعني اول مرة تصاحبي بنات مسلمين.
مريم: على فكرة أنا بحب البنات المسلمين قوي، وحابه اللي بيعملوه وحابه طريقة لبسهم وتفكريهم جدًا، ومش عشان مختلفين في الدين يبقى نكره بعض
خالد: بس دول معندهمش عقل. دول بياخدوا كل حاجة بالحرب والقتل ومتشددين اوي، ولازم البنات تتعقد وتلبس حجاب طويل ولبس واسع وطويل، انا بصراحة مش مقتنع بكدا.
مريم: اولاً هما دينهم فيه حرب ومفيش ديانة مفيهاش حرب، ومش كلهم بيقتلوا وكدا، هما عندهم ناس مش مسلمين أصلاً اسمهم (الشيعة) ودول بيقتلوا وبيعملوا حاجات كتير غلط تحت مسمى أن ده دين.
خالد بإستغراب: وانتي عارفة الحاجات دي كلها ازاي.؟
مريم بإرتباك: هاا لا ولا حاجة بس أصلي مرة لفت نظري الكلام ده في كتاب فقرأته بس.
خالد بشك: اتمنى يكون كلامك صح. يلا أنا هروح أنامGOOD NIGHT
مريم Good Night يحبيبي
وذهب لـغرفته
ومسك الهاتف وعندما كان بتصفح وقع نظرة على جملة من ولد. مسلم فقرأها وكانت. "إن مثل عيسى عند الله كمثل آدم خلقه من تراب ثم قال له كن فيكون." (آل عمران59.)
فبدأ يسأل نفسه: كيف يكون فيه أكثر من الآله.
ولَما ياسوع إبن الله لما لا يوجد له أخ وبدا يسأل أسالة غريبة ثم هز رأسة كي يبعد تلك الافكار وقال أن ياسوع إبن الله وكفىٰ واكمل تصفح فجاء نظرة على آيات من الله سبحانه وتعالى. "قُل هو الله أحد، الله الصمد، لم يلد، ولم يولد، ولم يكن له كُفوًا أحد.'
صدق الله العظيم
فإستغرب فهذا الكلام كان معاكسًا تماما لما أقنع نفسه به منذ قليل.
فأغلق هاتفة وذهب لينام.
وعندما وضع رأسة على الوسادة جائت بباله فاطمة. فإبتسم بتلقائية، وقال قمر بس للاسف مش مسيحية.
وذهب في ثبات عميق.'
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند أحمد
دخل غرفته بعدما جاء هو وفاطمة من عند مريم.
وغير ملابسة وَذهب لينام لَكنه تذكر تلك الفتاة المسيحية التي وللاسف أحبها
نعم هي مريم،فقد جائت الى منزلهم أكثر من مره ورأها،فأحبها من اول نظرة،ويطلب من ربه أن تكون مِن نصيبة،نعم فهو حلال له أن يتزوج بـمسيحية لكنه طوال عمرة يتمنى أن تكون شريكة حياتة مسلمة ويُلبسها النقاب بيده.
ابتسم بـسخرية وقال:يااه يعني يوم ما أحب احب وحده لا هي من ديني ولا تفكيرها زيي.
وتنهد بقوة وذهب لينام.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أما عند مريم فبعدما ذهب أخاها.
أخذت مُسكنات لكي لا تحس بتعب،ومسكت هاتفها وجائت بـ سورة مريم من القرآن الكريم بصوت الشيخ ياسر بن راشد الدُسري،ووضعت السماعات او كما نقول(هاندفري)
ونامت.
نعم ف مريم تتمنى الدخول في الاسلام وتعشق الاسلام وتقرأ دائمًا في الكتب الاسلامية وقد حفظت كثيرًا منه في وقت صغير جدًا،وتصلي دائمًا،فهي قد دخلت في الاسلام منذ فترة دون أن يعرف أحد حتى فاطمة لم تعرف
Flash back.
منذ خمسة أشهر.
كانت مريم في المساء تتصفح الإنترنت فوقع نظرها على فيديو.فتحته وماكان إلا سورة مريم،فبتلقائية أبتسمت مريم وبدأت تبكي من الخشوع،وبعدها بدأت تسأل نفسها
لماذا نحن لا نرتدي كما المسلمين.
لماذا نصلي رجال ونساء في الكنيسة معًا غير المسلمين الذين للرجال مصلى وللنساء مصلى آخر ولا يجوز الإختلاط.
لماذا نخرج بـشعرنا فهو نعمة من الله ويجب سترها والحفاظ عليها.
نحن لم نؤمن بنبيهم،لكنهم يومنون بياسوع (عيسى بن مريم)
أنحن على حق أم هم.؟
وبدأت مريم تقرأ وتقرا في القرآن والاحاديث النبوية وفي فقة السنة وكل ذلك في وقت صغير
وبعدها شجعت نفسها على الدخول في الاسلام سرًا،لكن يجب الأ يعرف أحد.
وبدأت مريم تلبس ملابس واسعة وطويله واستغربت فرح امها بها وعدم اعتراضها وتشجيعها لها ولكن كانت لن تقدر على ارتداء الحجاب كي لا يعرف أحد.فكانت ترتدي(تربون)كي تغطي شعرها،وعندما يسألها أحد لما تلبسينه تقول (موضى).
Back
فاقت مريم من سرحانها وذهبت لتنام.
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵🔵
*الحلقه 3*
وبعد مرو شهر لم يحدث به شيء جديد إلا
تحسن مريم ونزولها للجامعة
بدا خالد يفكر في الإسلام وبدأ يقرأ في كتب الفقة والسنة والاحاديث وغيرها.
وبدأ يبحث عن أجوبه لأسئلته وهل الاسلام دين حقًـا؟
خالد وهو يحدث نفسه: كل حاجة مكتوبة بطريقة علميه والكلام مقنع جدًا.
وبدأ يفكر هل المسيحية أم الاسلام على حق؟
وإن كان الإسلام على حق،فلما لم يوجد في المسيحية ما يٕحدث عن وجود دين آخر،كما أن الاسلام ينفي وجود أكثر من الآه،عكس المسيحية التي تؤكد وجود أكثر من الآه وهما (الله،ياسوع "عيسى ابن مريم، مريم)
مسك رأسه من الصداع الذي حل به من كثرة الأسئلة التي يريد الإجابة عليها.وأثناء ذلك دخلت عليه أمه
مروة:خالد أنت فاضي.
خالد:أه ي ماما فيه حاجة
مروة:اه يحبيبي روح هات أختك من الجامعة عشان اتأخرت وقافله فونها وانا قلقانة عليها.
خالد:خاضر هروحلها.
وذهب خالد الى الجامعة
وظل يبحث عن أخته حتي لمحها في الكفاتيريا هي وفاطمة.
خالد:مريم
مريم بإستغراب: خالد انت ايه اللي جابك؟
خالد:ماما قلقانه عليكي عشان اتاخرتي وقافلة الفون.
مريم:اهااا انا نسيت نفسي وأنا بذاكر والفون فصل مني.
خالد:تمام تعالى نروح.
مريم:لا انا لسه مخلصتش والماده اللي بنزاكرها رخمهة اوي تعالى ذاكرلنا بما أنك الاول عالدفعة دايما.
وأخذته حيثما تتواجد هي وفاطمة.
خالد:أنسة فاطمة أذيك ومدّ يده بالسلام.
فاطمة:الله يسلم حضرتك وأكملت بإحراج:أسفة مش بسلم.
فسحب يده بإحراج ثم سأل مستفسرًا: ليه؟
فاطمة:لان حرام أسلم على راجل مش من محارمي.
خالد: محارمك؟؟ يعني إيه
فاطمة:محارمي هما أخويا وابويا وعمي وخالي..
بإختصار الي مينفعش أتجوزهم.
خالد:اهاا بس أنا شايف أن كدا مش حرية للمرأة.يعني أنها كل حاجة حرام،واللبس الواسع والطويل وفي الجو الحر وحرام تكلم حد وحرام وحرام وحرام،تقريبا كل حاجة عندكوا حرام.
فاطمة:اولاً المسلمة ليها حريتها في بيتها برا بيتها ليها الالتزام بدينها،أما اللبس الواسع فَ دا حفاظًا عليها،وأنا مقتنعة بيه جدًا وشايفة انه أفضل من ده وشاورت على فتاة ترتدي ملابس فاضحة،لا تليف بأنثي من الاساس.
حضرتك دي زي العاهرة، الكل بيشوفها فبتاخد سيئات،وعمر ما كانت الحرية للبنت في انها تلبس لبس معري دول اسمهم في الاسلام ". الكاسيات العاريات." وحضرتك ولد وعارف نظرة الولاد للبنات دي بتبقى ازاي.
. "لو علمت المرأة كيف ينظر لها الرجل لغطت نفسها بالحديد."
علي بن أبي طالب.
وبالنسبة للبس بتاعنا والحر
(قُل نار جهنم أشدُ حرا)والجنة مش سهلة عشان اوصلها وأنا بلبس محزق وملزق،لازم ادفع التمن،يعني حضرتك تقدر تطلع الأول من غير ما تذاكر وتتعب.
خالد: مستحيل.
فاطمة:بس هو كدا لازم أتعب في الدنيا عشان أنجح في الآخرة وافوز بالفردوس الأعلى.
أما حرام ان البنت تكلم ولد او تسلم على حد غير محارمها فدا برضوا حفاظًا عليها،مش تبقى بتحضن دا وتسلم على ده وعادي لا كدا حرام طبعًا.
..اما بالنسبة لـ حكاية كل حاجة حرام فَ زي ما قولت لـ حضرتك الست في بيتها تعمل اللي هي عاوزاه،برا لا ده دين.
وده كتاب ونزله ربنا سبحانه وتعالي (وامسكت له مصحف) فيه أوامر ونواهي،وحاجات حلال وحاجات حرام واحنا ما بنعملش إلا اللي قالنا عليه ربنا وبنتبع سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم.
خالد: طب انتو عارفين ان الانجيل نزل قبل القرآن صح
فاطمة: اه
خالد:يبقى هو الصحيح وهو اللي نمشي عليه ولا إي.؟
فاطمة:اولاً الانجيل كتاب من عند ربنا واحنا مؤمنين بيه بس الانجيل الحقيقي مش المُحرف.
خالد:نعم؟
فاطمة:اه الانجيل فيه تحريف كتير،والقسيسين شالوا حاجات وحطوا حاجات فيه،وكلهم عارفين كدا.
خالد:لا محصلش انتوا بتقولوا كدا عشان تبينوا أنه دينكم على حق مش أكتر.
فاطمة:اولاً انا ديني على حق أكيد،ثانيا حضرتك لو مسكت الانجيل وقرأت فيه هتلاقي فيه أختلاف كبير،تبقى بتقرا في حاجة وتلاقي حاجة تاني غيره خالص،فَ ده تحريف،لكن امسك القرآن كدا وهاتلي غلطة واحدة.،مش هتلاقي أبدًا.
طب أسالك سؤال.
خالد: اتفضلي.
فاطمة: ليه لما بتروحوا الكنيسة بتصلوا رجالة وستات مع بعض وليه لما بترسموا صورة السيدة مريم العذراء بترسموها بـ حجاب دايمًا،وانتو المفروض مؤمنين بيها ف مش بتلبسوه لي،فرق كبير حضرتك يعني احنا عندنا الستات بتصلي في مكان غير الرجالة تماما.
والحمد لله لبسنا مُحتشم،إن كان خمار او نقاب.
خالد:والنقاب عندكم بتلبسوه عشان تعملوا بلاوي ومفيش واحدة منتقبة بتكون كويسة.
فاطمة:مين قال ان مفيش منتقبات كويسين؟! مش عشان فيه بنات للاسف واخداه كَـ انه يداري بلاويها وانها تعمل اللي عوزاه يبقىٰ وحش،
مش هكذب واقول مفيش منتقبات مبيلبسوهوش عشان يعملوا اللي عاوزينه،بس فيه منتقبات لابساه حبًا فيه،وستر وتلبيب لأمر الله،يعني مثلاً دلوقتي واحد مسيحي قتل حد يبقى هقول كل المسيحين بيقتوا؟
لا طبعًا.
فقطعت الحديث مريم
أي يا جماعة اهدوا،يلا عشان هنتأخر،تعالي يا فاطمة نوصلك في طريقنا.
فاطمة:لا روحي انتِ يحببتي انا أحمد في الطريق.
مريم:تمام يحببتي سلام.
فاطمة:سلام.
مريم: يلا يا خالد
خالد:اهااا يلاا.
وبعد قليل آتى أحمد وأخذ فاطمة وغادروا.
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵🔵
*الحلقه 4*
بعدما وصل خالد ومريم إلى البيت
ذهب مباشرًا إلي غُرفته
فإستغربت أمه
مروة: مريم هو أخوكِ مالو؟
مريم: مش عارفة يا ماما.
فدخلت مروة لـ خالد
مروة: مالك يا خالد؟
خالد: مفيش يا ماما راجع تعبان بس وهنام عشان هصحي بدري أزاكر.
مروة: مش هتاكل حاجة.
خالد: لا مليش نفس.
فخرجت مروة
فتنهد خالد بضيق وبدأ يفكر في كلام فاطمة.
فكلامها صحيح مائة بالمائة.، وأقنعه جدًا، وأحس أن هناك خطئًا ما فذهب إلى غرفة مريم. وطرق الباب
خالد: مريم
مريم: أدخل يا خالد
فدخل خالد وقال: كنت عاوز المصحف الي معاكِ
مريم بإرتباك: مصحف؟! مصحف اي. انا معرفش بتتكلم عن اي؟
خالد: متكدبيش أنا عارف إن معاكِ مصحف فَ عاوزة حاليا.
مريم ببعض الإرتباك: ليي
خالد: هشوف فيه حاجة.
ففرحت مريم لأنها ظنت أنها سيأخذه منها كي لا تقرأ فيه.
وأعطه له وقالت: بس إنتَ عرفت أزاي اني معايا مصحف.
خالد:
Flash back
مروة: يا خااالد يا خااالد
خالد: ايوة يا ماما فيه إي
مروة: روح هاتلي القصافه من عند مريم فالدرج
خالد: حاضر.
وبينما هو يبحث عن القصافة لمح كتاب فَ فتحة وما كان إلا مصحف فإستغرب أنه عند مريم، فقال: ممكن بتاع صاحبتها ولا حاجة.
Back
خالد: بس يا ستي. بس هو بتاع صحبتك صح؟!
مريم بإرتباك: اهاا بتااعع ففاطمة نسيتو معايا مرة. وبنسى اديهولها.
خالد بشك: تمام ماشي.
وأخذ المصحف وذهب.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*عند فاطمة في السيارة*
أحمد: اتأخرتي ليي
فاطمة: معلش كنا بنزاكر انا ومريم
وعندما سمع إسم مريم دقّ قلبه كالطبُول وهمس: مريم
فاطمة: احمااااد يابو حمييد أنتَ روحت فيين يراااجل
أحمد: هاا معاكِ معاكِ عاوزة اي؟
فاطمة بخبث: اللي واخدة عقلك يحبيبي.
أحمد: عقل إي يهبله انتِ مفيش حاجة أسكتي اسكتي.
فاطمة: هعمل نفسي مصدقاك.
أحمد: طب أسكتي ياختي خلينا نروح.
فاطمة: اهو سكت.
وبعدما وصلوا إلى المنزل
دخلت فاطمة وأدت فرضها وتذكرت حديثها مع خالد فزفرت بضيق.فَلِما يأخذون عن الإسلام فكرةً خاطئة.!
وذهبت بعدها في ثبات عميق.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند أحمد.
كان في غرفته يُصلي ويدعو ربه بإصلاح حاله،وإن كانت مريم من نصيبة فيجعلها الله له وإن لم تكن فيرزقه بإمرأة صالحة وأن ينزع من قلبة حُب مريم.
وعندما ذهب لـ ينام
تذكر اول مرة حين قابل مريم فيها
FLASH BACK
منذ ثلاث سنوات
كان أحمد راجع من الخارج فرأى فتاة جميلة جدًا،لكنها غير محجبة فغض بصره سريعًا وذهب حيث توجد أمه
أحمد:ماما مين الأنسة اللي فِ اوضة الضيوف دي؟
منى:دي مريم صاحبة فاطمة
احمد بإستغراب:بس دي مش محجبة؟
منى:اه ماهي مسيحية
أحمد:اممم تمام
وهو خارج من عند أمه لمحها فلم يستطع غض بصره:يا الله كم هي جميلة وإبتسامتها أجمل وعيونها التي أسرته في لحظة.
لكن أدرك نفسه سريعًا فغض بصره وأستغفر ربه وذهب لـغرفته.
Back
أحمد:يارب انتَ عالم بالي جوايا،فلو هي خير ليا أكتبها من نصيبي ولو شر ليا،شيل حبها من قلبي.
وذهب لـينام
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵🔵
*الحلقه 5*
عند خالد
بعدما أخذ من أخته المصحف.
فتح المصحف بعشوائية وبدأ يقرأ
أعوذ بالله مِن الشيطان الرجيم
*. "وإذ قال الله يا عيسىٰ بن مريم أ أنت قُولتَ للناس أتخذوني وأمي إلاهين مِن دون الله،قال سُبحانك ما يكون لي أن أقول ما ليسَ بِحقّ،إن كُنتَ قُولته فقد علمته،تعلم ما في نفسي ولا أعلم ما في نفسك إنك أنتَ علام الغيوب،ما قولت لهم إلا ما أمرتني به أن اعبدوا ربي وربكم وَكُنتُ عليهم شهيدًا ما دُمت فيهم،فلما توفيتني كُنت أنتَ الرقيب عليهم،وأنت علىٰ كل شيء شهيد.*
*صدق الله العظيم.*
فأحس خالد بالراحة الشديدة وإقتنع بهذا الكلام والذي هو مُخالف تمامًا لـما تأمره به المسيحية،فحدث نفسه:طب ليه بيقولوا إن ياسوع(سيدنا عيسى)مسيحي وليه واخدين الصليب رمز ليهم
وبعدها فتح المصحف ثانيا وكانت سورة النساء
*أعوذ بالله مِن الشيطان الرجيم*
*." وقولهم إنا قتلنا المسيح عيسى بن مريم رسُول اللهِ وما قتلوه وما صلبوه ولَكِن شُبه لهم، وإن الذين إختلفوا فيه لفي شّكٍ منه ما لهم بهِ من علمٍ إلا إتباع الظن وما قتلوه يقينا، بل رفعه الله إليه وكان الله عزيزًا حكيما، وإن من أهل الكتاب إلا ليؤمنن به قبل موته ويوم القيامة يكون عليهم شهيدًا. "*
*_صدق الله العظيم_*
فتعجب خالد كثيرًا فكل أسئلتة يرى أجابتها في القرآن، فإزداد رغبةً في معرفة كل شيء عن ذاك الدين الذي كان يُكرهه فيه والده ويقول له بإنه ظلم وقتل وكفر بِـ ياسوع.
فبدأ يفكر كيف يعرف عن الإسلام أكثر من ذلك فتذكر أن له زميل بالجامعة مُسلم ومتدين جدًا، فحسم أمره على الذهاب إليه في الغد.
وأكمل قرأءة في المصحف حتي غلبه النوم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند فاطمة.
إستيقظت قبل الفجر
وكانت تذاكر بجِد كي تحصل على تقدير
فعدما أنتهت
ذهبت لـتصلي تَهجُد(قيام الليل) وتدعو ربها بأن يوفقها في إختباراتها.
ثم قرأت وِردها اليومي والأذكار
*فوائد الأذكار*
فوائد الاذكار
في ذكرى الله سبحانه وتعالى، يجد قلب المسلم الراحة، ويصبح هادئًا عندما يتذكر الله، ويصبح الله له حامياً.
اهتمام الله بعبده يكون على حسب ثقته وإيمانه به. لذلك ينبغي للمرء دائما أن يذكر الله بأسمائه الجميلة وصفاته في كل وقت.
اذكار الله هي واحده من أفضل أعمال العبادة، يقول الله سبحانه وتعالى:
” فَاذْكُرُونِي أَذْكُـرْكُمْ وَاشْكُرُواْ لِي وَلاَ تَكْفُرُونِ” ، ” يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا ” . ” وَاذْكُر رَّبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالآصَالِ وَلاَ تَكُن مِّنَ الْغَافِلِينَ “.
وقال النبي صلى الله عليه وسلم:
“مثل الذي يذكر ربه، والذي لا يذكر ربه؛ مثل الحي و الميت” ، بمعني أن الذي لا يذكر الله بالأذكار اليومية كالميت، والذي يذكر الله دائماً بالحي، وكأن الأذكار تمد الإنسان بالحياة وعدم ذكرها تميته و تميت قلبه
أولئك الذين يتذكرون الله (سبحانه وتعالى) سيقتربون منه ويستلمون رحمته التي لا تحصى، وينالون الحسنات والخيرات، سوف تصلي الملائكة من أجل مغفرتهم.
المباركين هم أولئك الذين سوف يقتربون أكثر من ربهم من خلال الاذكار والأشرار هم أولئك الذين سوف يبتعدون عن تذكره.
إن تذكر الله سبحانه وتعالى يطرد الشيطان ويضعف مؤامراته ويزيل همسه من قلب المسلم.
في ذكر الله سبحانه وتعالى يكمن رضاه.
إنها تمحو المخاوف والحزن من قلب الإنسان.
تذكر الله سبحانه وتعالى يسهل طريقة تحقيق الرزق اليومي.
إنه يجلب الكرامة والبهجة والإشراق لحياة المسلم.
يسبب حب الله سبحانه وتعالى، الذي هو روح الإسلام وأخلاقيات الدين، أساس السعادة والخلاص. الله سبحانه وتعالى جعل كل شيء سببا والسبب الرئيسي للحصول على حبه هو أن نتذكره باستمرار. أولئك الذين يرغبون في كسب مثل هذا الحب يجب أن يتذكروه فى كل وقت وكل مكان.
الله سبحانه وتعالى يتذكر أولئك الذين يتذكرونه. كما ذكر في كتابه المقدس “واذكروني اذكركم”.
أولئك الذين يتذكرون الله سبحانه وتعالى سوف يشعرون بالسعادة والهدوء والراحه.
باختصار، إن تذكر الله سبحانه وتعالى هو أحد أفعال العبادة الفاضلة التي يمكن من خلالها الشعور بالهدوء والراحة وراحة البال والقلب. ليس من الممكن للجميع القيام بالعبادة التطوعية بانتظام، فعندما طلب شخص من النبي صلي الله عليه وسلم بديلاً سهلاً يمكن أن يعوضه عن العبادة المنتظمة، فنصحه النبي الحبيب (صلى الله عليه وسلم) أن يتذكر الله سبحانه وتعالى ويمدحه طوال الوقت لأنها من الأمور السهله الذي يمكن القيام بها فى اي وقت وفى اي مكان.
ــــــــــــ
وبعد ذلك أكمل مزاكرتها حتى شعرت بالإرهاق فذهبت لـتستريح قليلاً
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند مريم
كانت مريم في غرفتها تذاكر بجِد أيضا كي تحصل على تقدير.
فدخل عليها خالد
خالد:بتعملي إي
مريم:هكون بعمل إي بذاكر،مواد تطفش والله اوفف
خالد:أحسن حد قالك ادخلي هندسة.
مريم:نفسي أعرف أنتَ كنت بتجيب أمتياز ازاااي هااا دي مواد لا تتشاف ولا تتسمع ولا تتزاكر دي أسلم حل يتولع فيها.
خالد بضحك:أحسن،أنت إي اللي واقف معاكي فالمنهج.
مريم بتلقائية:كلو
خالد بضحك:كلو كلو؟
مريم:كلو كلو
خالد:طب عندك اول مادة اي.
مريم:thermodynamic
خالد:طب تعالي أذاكرلك.
مريم:شاله يخليلك للغلابة اللي زيي
خالد:طب تعالي يختي دانتي شوية وهتشحتي،وبدأ يذاكر لها
وبعد وقت طويل
مريم:بااااس ابوس ايدك انا فصلت نكمل بعدين
خالد:تمام ماشي
وأخذت مريم كتبها وذهبت لـتنام وكذلك خالد الذي ذهب ليستريح أيضًا،
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــيتبع..