رواية اسمعهم يهمسون الجزء 1

رواية اسمعهم يهمسون الجزء 1

0 المراجعات

اين انتم يا عشاق الرعب قصصي وكتاباتي كلها تشويق 😍😍

انهاردة قصتنا اسمها ( اسمعهم يهمسون) 

( اسمعهم يهمسون)

من زماااااان من اكتر من 1000 عام كان هناك مجموعه من السحرة يحاولون السيطرة علي مجموعه من المخلوقات التي لم يعلم حد حتي الان ما طبيعة هذة المخلوقات هل هم جن ام شياطين ام عفاريت ام ارواح ام كائنات فضائية لا حد يعرف حيقتها انهم ابشع ما تعرفوة ولاكن المعروف عنهم انهم لا يئزون البشر ولاكنهم اذا تعدي عليهم احد او كان يريد ان يتدخل في شئنهم فا ان ايامة تكون ابشع من الجحيم انهم ابشع ما يقال عنهم كما ذكرت الاساطير انهم اجسام متحلله وجلدهم متاكل لهم عين واحدة في وسط الرئس بيضاء تمامااااا ليس هناك رموش بل نار هناك منهم الطوال وقصرين القامه سريعون الحركة لدرجة لا تستطيع ان تلمح تحركاتهم اقوياء جدااااا 
بس يا جدي هما الناس دول قاعدين فين ولو حد عاوز يرحلهم يرحلهم ازاي 
يا ولدي مجرد التفكير بهم يحضرهم اسمع كلامي متخلنيش اندم اني حكتلك حاااجة ولو فضلت كدا مش هحكيلك قصص تاني

خلاص انا مش هفكر فيهم تاني بس دول اسمهم اية

محدش يعرف ليهم اسم بس كل الاساطير بتقول اذا سمعت صوت همس فا اعلم انهم موجودون علشان كدا سموهم الهاااامسون

يلا خش نام بقا علشان تروح المدرسة

طبعا وانا نايم مش عارف انام من كتر التفكير ونمت وعدت السنين ومات جدي

وبعد 20 سنة

اه نسيت اعرفكم بنفسي انا احمد عندي دلوقتي 26 سنة من القاهرة مش متجوز واعزب عايش لوحدي امي وولدي اتوفو وانا عندي 4 سنين وجدي هو الي رباني ومن عدتي اني بعشق القصص والاساطير وبحب اقراء فيهما كما علمني جدي وكان يحكي لي القصص ولاكن هناك قصة واحدة الي واخدة تفكيري وكل حاجة قصة الهامسون الي جدي حكهالي وانا عندي 6 سنين منستهاش ابداء والغريبة اني مش لاقي كتاب ليها ولا اي حاجة تدلني علي القصة دي محدش يعرف حاجة عنها لدرجة اني بدئت اشك ان جدي بيشتغلني وبيضحك علياااا وفعلا اقتنعت بكدا ومرت الايام بس الحكاية مش رايحة من تفكيري من الرغم اني عارف انها قصة خيالية علشان مفيش حاجة تدل علي احداثها وفعلا ابتديت اتناسها واعيش حياتي ومر اسبوعين فا ناس صحابي جم عندي البيت يقعدو معايا كام يوم وهما مصطفي و عمر وماذن ومحمود وبل الطبع ظبط البيت وهما جم سعدوني في توضيب البيت ودخلت اوضة جدي الي مكنتش بقربلها اصلا من ساعت ما توفي فا قولنا نوضبها بل المرة دخلنا الاةضة واحنا بنوضبها مصطفي وماذن كانو بيهزرو زي اي صحاب فا ماذن زق مصطفي جامد نحية كومدينو في الاوضة في الكومدينو وقع بس الغريبة ان كان في وري الكومدينو باب صغير جدااا في الحيطة كلنا بصينا با استغراب وهما سئلوني اية دة ومصطفي قال في اي ياعم هو جدك كان بيخبي الفلوس وري الحيطة مش تحت البلاطة وقعدو يتريقو فا قررنا نفتح الباب دة ونشوف كلنا كنا متوقعين اننا هنلاقي فلوس كنز زي تفكير اي حد بس الي لقناة صندوق حديد فتحناه لقينا كتااااب غريب جداااا جلدو غريب متعرفش اية نوعو اكنو جلد حي فتحنا الكتاب اول صفحة مكتوبة فيها  احذر اذا كنت لا تعرف ما الذي ينتظرك فا من الافضل لك ان تتراجع فيما تفعلة لانك سوف تري الجحيم ونقلب باقي الكتاب كلو صور لكائنات غريبة ورموز وكلام مش مفهوم بس لقينا فية ورقة في نصف الكتاب مطبقة فتاحناها لقينها خريطة ومتعلم علي مكان محدد فيها وفي ضهر الورقة مكتوب طريقة للوصول للهامسون وطريقة تحضيرهم طبعا انا شوفت كلمة الهامسون اتكهربت في مكاني يعني الكلام الي جدي قالو صح بس جدي بيعنل اية بي الحجات دي هو حاول يوصل ليهم والكلام دة جدي الي كاتبو ولا مين طبعا حصل نقاش كتتتير بينا واختلاف الرأي ان الكلام دة بجد ولا كلام فاضي زي اي مناقشة عادي  بس واحنا بنتكلم الكتاب قلب صفحاتو لوحدو وكان في ورقة مطبقة مكتوب فيها اذا كنت تبحث عن الهامسون فا عليك الاستعانة بل الجان لحمايتك فا مسكنا الكتاب وبنقلب بس الغريبة ان الكتاب عورني في صباعي ونزل دم علي الكتاب والاغرب ان الكتاب شرب الدم في لحظة ومفيش اي اثر للدم في كلام ابتدا يظهر مكنش واضح الاول كان مكتوب كا الاتي انا الوريث بحق عهد الاسلاف وبحق العهود القديمة بحق عهود الاجداد يتم تجديد العهد صاحب الارث ينادي تم المطلوب وبدماء والوصل الموصول والعهد المربوط انا ولي العهد انا خادم العهد احضرواااااا طبعا بعد ما قولت الكلام دة حسيت بحرارة شديدة جدااااا حوليا جسمي كلو كان بيولع ومش عارف السبب

وفجاءة مصطفي قام وقال الكتاب دة لازم يتحرق ودة كلام فاضي فا انا ادخلت وقلتلو وانتا تحرقو بتاع اية الكتاب دة بتاع جدي ودة ورث منو ومن رحتو مستحيل افرط فية ماذن قالي يبني انتا مش شايف شكلو شكلو يخوف وانا قلقان منو هو انتا مبتسنعش عن الكتب الي بتودي في داهية وجن وبتاع الكتاب دة شبههم وانا مش مرتحلو قام عمر قال في اي يا جدعان متسبوة برحتو وبعدين جن مين وعفاريت مين ياعم انتا بتصدق الكلام دة ودخلنا ننام بعد نقاش طويل وسبنا الكتاب وقلنا بكرة نشوف هنعمل اي ونمنا بس وانا طول ما انا نايم حاسس ان في حد بيرقبني انا مش شايفو وحاسس بسخونة جسمو وسامع جوة دماغي كلام غريب مش مفهوم وفجاءة سمعت صوت صرخة جامدة طالعه من مصطفي بس مش انا لوحدي الي سمعتها روحنا لمصطفي لقيناة بيبص للحيطة مبيتكلمش ثابن وهادي جدااا مدينا ضهرو ومركز اوي في الحيطة عمالين ننادي علية وهو ولا هينا بس سامعين صوت همس حولية سمعين ناس بتهمس علشان مصطفي يلف وشو لينا ونتفاجئ ان عينة مش موجودة اصلا عين واحدة الي في وسط راسو وبيتكلم بلغة مش مفهومة وقال انتم تعرفون المكان مع ظهور اليوم العاشر يبداء القربان واذا ارتم النجاة تعرفون طريقها همزة الوصل الوفاء تطهير قلوبكم نحن ننتظركم ومصطفي ينتظركم لا تنسو مع ظهور اليوم العاشر وصراااخ شديد اتملي في المكان وصداااع رهيب علشان الاقي نفسي علي السرير نايم وامير وماذن بيصحوني وبيقولولي في من مصطفي مصطفي مش موجود قولتلهم يعني راح فين قام عمرو قال انتو مشوفتوش حاجة امبارح يعني في حاجة حصلت حلمتو مثلا قام ماذن قال حلم اية قومت قلتلو قصذك الكلام الغريب الي مصطفي قالو محمود قال ايوة انا حملت بمصطفي عمر قالي الله ينور عليك بصينا احنا التنين لماذن قال وانا كمان حلمت الحلم دة بس مردتش اقول لتقولو عليا مجنون قطع كلاتابعوني والباب روحت فتحت لقيت مريم ورحمة مريم تبقي صحبتنا وخطيبة مصطفي و صحبتنا جم يطمنو علينا ومريم بتقول انا بتصل علي مصطفي تلفونو مقفول هو فين علشان عاوزاة ضروري كلنا بصينا لبعض مش عارفين نقولها اي نقولها عفاريت جم خادوة طبعا شكلنا باين اننا مخبين حاجة وعملين نتهته في الكلام فا قالت مصطفي فين قالت لو مخابين حاجة قولو علشان حلمت حلم غريب جدااا قولتلها حلم اية احكي قالت حلمت ان مصطفي بيتعذب وبيقولي الحسيني وقالي روحيلهم هما عارفين مكاني تعالي انقذيني بصتلها كدا اوووي وحكتلها علي كل حاجة طبعا مصدومة بس مش الصدمة الي هيا علشان يعتبر حلمة حلم شبية للي حلمنا بية قامت رحمة قالت احنا لازم نشوف الخريطة دي ونروح ننقزو قام عمر قال انتي هبلة هو احنا عارفين مين الي خطفينو او خطفينو ازاي وهنجيبو منين قام ماذن قال انا اعرف واحد روحاني ممكن يساعدنا ويقولنا نعمل اية وبل الفعل اتصلنا وكلمناه وقالنا تعالو بس ممكن تقولي المشكلة اية علشان اديك المعاد المناسب ليها ماذن حكالو واول ما قال اسم الهامسون وقالو علي الكتاب تعابير صوتو اتغيرت وقالو انتو فين انا هجلكم حالا اوعو تلمسو حاجة وفعلا وصل بعد ساعه الا ربع واستغربنا علشان المسافة مكنتش قريبة فا عمر قالو امال انتا جاي طاير ولا اية الراجل بصلو بصة مع ابتسامة باين من معناها بطل ظرف قال وروني الكتاب اول ما شاف الكتاب كانت الدهشة ملياه زي ما يكون شاف الي عمرو ماشافو وبيحلم بية قال قصة بقا احكولي كل حاجة بل الظبط من الي حصل واية علاقة الكتاب دة بيكم وجة هنا ازاي ابتدينا نحكيلو كل حاجة حصلت قام سئلني، اية علاقة بل الكتاب دة فا حكتلو عن جدي والقصة الي كان بيحكهالي ولقينا الكتاب ازاي بس وانا بحيكلو هو مش مركز معايا مركز مع حاجة في اوضة جدي قالي ممكن اخش اوضة جدك قلتلو اكيد طبعا اتفضل طلب من الكل يقعد وميدخلش وطلب مني اني ادخل معاه ودخلنا وقفل الباب علينا وقالي لو الي شاكك فية وحاسس انو صح هنفتح علينا ابواب الجحيم لو تفكيري غلط الموضوع هيبقا سهل شوية قام مغمض عينو وابتدي يهمس بكلام غريب كلام مش مفهوم وهو مغنض عينو علشان اشوف كائنات غريبة عمالة تتحرك حولية وانا عاوز اتكلم واقلو صوتي مبيطلعش وطول ما هو بيهمس هما بيزيدو غضب بس مبيتكلموش عملين يلفو حولية مش مقربين مني قام ظهر كائن ضخم اسود تمام عينو بيضة تماما جسمو كلو شعر شكلو بشع قام صرخ وهجم علية بس في اللحظة الي هو بيهجم علية قام فتح عينو بغضب شديد وكل حاجة اختفت تماما بس هو مركز علي حاجة ورايا ومركز اووي وبغضب وعمال يهز دماغو لدرجة اني خفت منو لسة بلتفت اشوف اي ورايا شوفت الي عمري ما اتوقعتو ....يتبع في الجزئ التاني احداث جديدة ومغامرات كتيرة هتحصل في رحلة البحث عن مصطفي تابعوني  ورئيكم يهمني علشان استمر

التعليقات ( 0 )
الرجاء تسجيل الدخول لتتمكن من التعليق
مقال بواسطة

articles

13

followers

2

followings

3

مقالات مشابة