قصص حب ورومانسيه
#المشاكسه_والعنيد 3
"في قاعة الأفراح "
طيف وهي تنظر حولها بذهول
: هو انا قولت اني هفركش الجوازه دي وقومت مشوحه بإيدي كدا
يوسف وهو ينظر حوله بصدمه أيضاً
: تخيلي
طيف بصدمه : وانت ازاي صدقتني
يوسف : علشان غبي
طيف : كان قلبي حاسس
يوسف : انتي تخرسي خالص
________
في المنزل
طيف ويوسف قاعدين ع الأرض وكل واحد حاتط ايده ع خده
يوسف بإحباط : انتي عليكي ألف جنيه ليا
طيف بإحباط : احنا ف اي ولا ف اي
يوسف : هو مش انتي سبب ال احنا فيه داه قال انا هفركشلك الجوازه قال
طيف : ماهو بردوا مكنش لازم تصدقني اذا كنت انا مبصدقنيش
يوسف بغيظ : وانتي جايه تقولي دلوقتي
طيف : بص لنص الكوبايه المليان ع الأقل اتبسطنا شويه وهيصنا بصراحه كان فرح جامد اوي محضرتش زيه من زمان ولا الأكل ياسلام ريحته وصلاني هنا ف الصاله
يوسف بصلها ومسك ايدها وقال : طيف انا حقيقي حقيقي بكرهك اوي
طيف بصتله بنفس النظره وقالت : وانا كمان جعانه اوي اوي
يوسف زق ايدها وقال : جعانه !
طيف وقفت وقالت : ايوا جعانه خليك انت قاعد زي النسوان وحاتط ايدك ع خدك انا رايحه اكل دي فرصه متتعوضش
لحقها ع المطبخ وقال: انتي ليكي نفس تاكلي ف الورطه ال احنا فيها دي
طيف وهي بتفتح الحلل : وذنب معدتي اي مش فاهمه وبعدين انا مبعرفش افكر وانا جعانه
يوسف : انتي لسه هتفكري ماهو موصلناش هنا غير افكارك المتكلفه
طيف وهي بتحط صباع المحشي ف بوقها :مشكلتك انك درامي اوي ماتنشف كدا قولتلك هنطلق مكبر الموضوع ليه
يوسف بسخريه : انا خايف امشي وراكي تاني ابص الاقي نفسي بوصل ابننا للمدرسه
طيف شرقت : اهؤ اهؤ ابننا مين تف من بوئك ياجدع تاخد صوباع محشي وربنا طعمه جامد
يوسف : اي البرود ال انتي فيه داه انتي حتى مش خايفه
طيف وهي بتاكل: وهخاف من اي
يوسف قرب منها بمكر وقال : يعني اتقفل عليكي الباب مع واحد دي حاجه متخوفش!
رفعت السكينه ال جمبها ع الرخامه وقالت بثقه: لا متخوفش خاف انت ع نفسك
يوسف بلع ريقه بخوف ورجع لورا وقال : اعوذ بالله انا داخل انام دا لو جالي نوم يعني
طيف حطت السكينه وقالت ببرود : شطور اتكل ع الله يالا
_______
صباح يوم جديد
الباب عمال يخبط
يوسف قام وهو بيفرك ف عيونه وفتح الباب وهو بيقول
: في اي ع الصبح
والدته زقته ودخلت وهي بتزغرت
:لولولولوي صباحيه مباركه ياعريس
يوسف قعد وهو بيقول: صباحية اي بس وزفت اي
والدته : امال طيف فين
يوسف : معرفش
والدته : ازاي متعرفش يعني
يوسف : انا مالي ومالها دوري عليها ف المطبخ تقريبا بايته ف حلة المحشي جوه
والدته بتعجب: مالك ومالها اي داه هي مش مراتك
يوسف : ايوا بردو اعملها اي
والدته بتعجب: لا اله الا الله انا هروح اشوفها فين
فتحت باب أوضة النوم ودخلت لقيتها نايمه قالت بالراحه
: طيف يابنتي قومي
قامت مخضوضه وسحبت سكينه من تحت المخده وقالت بفزع
: خليك مكانك احسنلك
والدة يوسف برعب : انا مكاني اهو والله
طيف بتعجب : اي دا هو انتي ياطنط
والدة يوسف : في اي يابنتي سكينة اي ال معاكي دي
طيف رجعت السكينه تاني تحت المخده وقالت : دي لزوم الاطمئنان وكده
والدة يوسف : لا حول ولا قوة الا بالله انا راجعه شقتي تاني هو يقولي دوري عليها وانتي مسكالي سكينه دا اي شغل الجنان داه
وخرجت بسرعه
طيف قامت من ع السرير وخرجت لبره لقت يوسف قاعد ماسك موبايله
قعدت وقالت : صباااحو
يوسف : صباااحو اي انتي داخله ع قهوجي
طيف بضيق: ابتدينا خناق
فجأه موبايله رن بص فيه وارتبك
طيف ببرود : رد عليها عادي انا كدا كدا قايمه اكمل نوم
سابته ودخلت اوضتها
يوسف: ازيك يانورهان
نورهان ببكاء: اتجوزت بردو يايوسف وسبتني
يوسف بحزن: الموضوع مش زي مانتي فاهمه هي مبتحبنيش ولا انا بحبها واتفقنا ع الطلاق بس مضترين نستنى شويه علشان كلام الناس وتعب امي
نورهان ببكاء : هتفضل تكدب عليا لحد امتى بس انت خنتني وكسرت قلبي انا مش مسمحاك
يوسف بحزن: صدقيني انا بحبك انتي
نورهان ببكاء: ال بيحب حد مبيستغناش عنه بسهوله وانت بعتني علشان واحده امك جابتهالك
يوسف: كان غصب عني صدقيني
نورهان ببكاء : مفيش راجل بيتغصب ع حاجه انا بندم ع اليوم ال عرفتك فيه
يوسف : انا متغصبتش بس مقدرتش ارفض علشان والدتي تعبانه وخفت يحصلها حاجه بسببي
نورهان ببكاء: كفايه حجج كدابه بقى
وقفلت الموبايل
يوسف رمى الموبايل بعصبيه وقال : كله من البني أدمه ال جوه دي
قام رحلها ودخل عليها الأوضه وهو مدايق
طيف بصتله وقالت : مش تخبط
يوسف بعصبيه : انتي إنسانه معندهاش دم حياتي خربت بسببك وانتي ولا على بالك والبنت ال بحبها بعدت عني بسبب واحده زيك
طيف بصدمه: بسببي انا ! يعني مش بسببك انت
يوسف : لو بسببي انا فيبقى بسببي علشان مشيت ورا كلام واحده زيك قالتلي انها هتعرف تفركش الجوازه دي وانتهى بيا المطاف معاها ف شقه واحده
طيف بعصبيه : انت واحد معندكش دم واناني وكل تفكيرك ف نفسك وحياتك وبس انما انا مش مهم
يوسف : دا اكيد واحده زيك هتفرق معايا ف اي يعني اذا كان اهلك كانوا عايزين يخلصوا منك ودبسوني انا فيكي
طيف وهي بتداري دموعها: واضح اني بتعاير تمام انت عندك حق عايز اي مني دلوقتي
يوسف بحده : عايزك تصلحي كل العك ال سببتيه ف حياتي
طيف بتعجب : اموت نفسي علشان ترتاح يعني ولا اي بالظبط
يوسف بعصبيه : ياريت كان ينفع
طيف بصدمه: للدرجادي انا تقيله ع قلبك
يوسف بحده: جدا
طيف وقفت من مكانها وقربت منه وبصت ف عيونه وقالت
: متستفزنيش علشان هتندم
وسابته ومشيت
يوسف لحقها ومسكها من دراعها وقال
: هتعملي اي يعني
طيف بصت ف عيونه بكل ثقه وغرور وقالت: هخليك تحبني ووقتها هتعرف قيمتي كويس اوي
يوسف بسخريه : واحده زيك معندهاش مشاعر وحياتها عباره عن تفاهه هتعرف تخليني احبها
فجأه رن جرس الباب
يتبع......
بقلم #Malak_mohamed