لعنه السحر الاسود ( من أحداث حقيقية) الفصل الثاني
🚨🚨🚨🚨🚨🚨🚨🚨🚨🚨🚨🚨🚨🚨🚨
الفصل الثاني:
في منزل جده القديم:
يصل هيثم الي المنزل ثم يدخله فيجده منزل بسيط يملؤه الهدوء والبساطه فيبدأ يتجول فيه حتي يفتح غرفه اندهش من شكلها حيث جدرانها مليئه برؤوس الحيوانات والطلاسم والعزائم الغريبه فيندهش هيثم ويبدأ يدخلها بخطوات بسيطه ويبدأ ينظر في كل أركان هذه الغرفه حتي يجد كتاب عليه ورقه مكتوب فيها (الي حفيدي الغالي هيثم) فينظر الي الكتاب فيجد اسمه(السحر الاسـ.ود) فيترعب من الاسم ويترك الكتاب علي الفور ويبتعد عنه ولكن بعد لاحظات يقرر ان يفتح الكتاب بسبب فضوله ويري ما بداخله وفعلا يمسك الكتاب مره اخري ويبدأ يفتحه ببدء فأذا به يجد صور مرسومه غريبه الشكل وتحت كل صوره مكتوب عليها اسم من اسماء ملوك الجن ثم يجد في صفحات اخري بعض من العزائم الشيـ.طانيه وبعض من الايات القرآنية لكنها مقلوبه ولكن يجد في اخر الكتاب ورقه فيقوم بفتحها فيجد مكتوب فيها(حفيدي العزيز هيثم انا اخترتك تورث علمي وتكمل الطريق بنفسك عشان تقفل الباب اللي فتحته بالغلط من سنين ولكن اوعي تقول لحد علي اللي عرفته عشان هتفتح علي نفسك ابواب جهـ.نم...ولكن متقلقش انا هساعدك عشان تكمل الطريق..هتلاقي تحت المبخره ورقه هتساعدك)فيندهش هيثم من هذا الكلام وبدء ينتابه حاله من الاندهاش مختلطه بالخوف ولكن يقرر ان يبحث عن الورقه المذكوره وفعلا بحث عنها تحت المبخره حتي وجدها ثم فتحها فأذا يجد مكتوب فيها ارقام(٦٩٣٧٤٤١٨٥) فينظر اليها بأندهاش ولكنه يقرر ان يضعها في جيبه ويخرج من هذا المنزل
.................................................…
علي الجانب الاخر في منزل شيماء:
تصل شيماء الي المنزل وتفتح الباب وتدخل فتجد سيد جالس وبجانبه الشيشه ثم ينظر اليها قائلاً:كنتي فين؟
شيماء:وانت مالك
سيد بعصبيه:اي انت مالك دي..ماتتكلمي عدل
شيماء:بقولك اي انا مش مستحمله كلمه
سيد:عنك مااستحملتي انا عاوز اعرف كنتي فين..انا مش كيس جوافه قاعد هنا
شيماء:كنت عند اختي سماح
سيد:اه..وقسمتوا الورث ولا لسه؟
شيماء:حاجه متخصكش
سيد:ازاي متخصنيش..مش انتي مراتي ولازم اخاف واحافظ علي حقك؟
شيماء:لا متشغلش بالك
سيد:ماشي مش هشغل بالي بس متجيش بعد كده تقوليلي اخواتي اكلو حقي
شيماء:لا متقلقش مش هاجي اشتكيلك
ثم تترك حقيبتها وتدخل تغيير ملابسها وبعد ان تغيير ملابسها وتخرج تجد سيد يفتحها فتنظر اليه بعصبيه قائله:انت بتعمل اي؟!
سيد:اي هاخد فلوس
فتجري عليه وتحاول تسحب منه الحقيبه قائله:اوعي سيب الشنطه
سيد:اوعي ايدك انتي بدل ماامد ايدي عليكي
شيماء بعصبيه:لا مش هسيب حرام عليك دا تعبي وشقايا مش كفايه اني بصرف عليك وعلي البيت
سيد بعصبيه:انتي بتعيرني يامعـ.فنه!!..انتي نسيتي نفسك
ثم يقوم ويعتدي عليها بالضـ.رب ويأخذ اموالها ويتركها وينزل وهي منهاره بالبكاء
..............................................…
بعد ان نزل هيثم من منزل جده يجد هاتفه يرن فينظر فيه فيجد خديجه تتصل به فيرد عليها قائلاً:ايوه ياخديجه
خديجه:كنت فين وتليفونك مقفول لي؟
هيثم:كنت في بيت جدي القديم
خديجه:وكنت بتعمل اي؟
هيثم بتوتر:كنت بجيب شويه حاجات
خديجه:مش حساك حسه ان في حاجة
هيثم:هو اه حصل بس انا خايف اقول
خديجه:خايف تقول لي هو سر؟!
هيثم:اكبر من سر والله
خديجه:انت كده قلقتني
هيثم:بوصي مش هينفع اقولك في تليفون
خديجه:طب خلاص هنزلك هعمل اي حجه وانزلك عشان انت كده قلقتني بجد
هيثم:ماشي هستناكي في الكافيه اللي بنقعد فيه
ثم يغلق المكالمه ويذهب متجهاً الي الكافيه
...................................................…
في الكافيه:
تصل خديجه الي الكافيه ثم تجد هيثم جالس وامامه فنجان من القهوه فتجلس ثم تنظر إليه قائله:اي اللي حصل ياهيثم قلقتني
هيثم:في حاجه اكتشفتها ومش فاهم المفروض اعمل اي او اتصرف ازاي
خديجه:اي هي؟!
هيثم:اكتشفت ان جدي تقريبا كان دجال وعاوزني اكمل طريقه عشان اقفله
خديجه بأندهاش:انت بتتكلم بجد؟!
هيثم:اه بس المشكله مش في دي المشكله ان جدي قال مااقولش لحد عشان ممكن افتح عليا ابواب جهـ.نم فخايف بعد ماحكتلك يحصل حاجه
فأذا بخديجه تمسك يده وتنظر الي عينه وتقول:ماتخافش ياحبيبي مفيش حاجه هتحصل..طول مااحنا مع بعض مفيش حاجه هتحصل
هيثم:خير ان شاء الله..المهم تشربي اي؟
خديجه:لا مش هينفع انا لازم اروح دلوقتي دا انا قايله لامي نازله اجيب حاجه بسرعه وراجعه تاني
هيثم:طب يلا عشان اوصلك
ثم يقوم هيثم ويدفع ثمن القهوه ثم يأخذ خديجه ويوصلها الي منزلها ثم يذهب الي منزله
................................................…
في منزله:
يصل هيثم الي المنزل ويدخل فيجد والدته سماح في انتظاره قائله:هااه لاقيت اي؟
هيثم:لا ملاقيتش حاجه
سماح بأندهاش:ازاي اومال اي العلم اللي بابا قال عليه ده
هيثم:العلم اه..كان قصده علي السواقه انا فعلا محتاج اتعلم السواقه بس بكره بقي عشان انا تعبان اوي انهارده ومحتاج انام
سماح:حساك بتكـ.دب بس هسيبك وبكره هنكمل كلامنا
هيثم:اه ياريت
ثم يدخل هيثم الي غرفته ويغيير ملابسه ثم يجلس علي السرير ويضع رأسه علي المخده ويغلق عيناه ولكن فجأة يشعر بيد تحاول ان تمسك رجله فيستيقظ مفزوعاً ولكن لا يجد شئ فيقول في نفسه انه مجرد تهوؤات بسبب الخوف ليس الا ثم يرجع ويضع رأسه علي المخده فأذا فجأه يد تمسك برجله الاثنين وتقوم بسحبه داخل الدولاب......…
والي اللقاء في الفصل التالت وكان معاكم إيمان ♥️♥️♥️♥️